Onze kip is broeds, lijkt te willen leggen, maar er komt geen ei. Tot vorige week legde ze "gewoon" eieren, wat kunnen we hieraan doen?

Ze is 8 maanden, en legt nu sinds 2 maanden eieren. We hebben de eieren steeds weggehaald, aangezien er een haan bij is en we geen kuikens willen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

waarschijnlijk aangezien dit haar eerste jaar is, is haar systeem nog een beetje scheef :) onze kippen leggen nu al een maand niet meer, en beginnen in het voorjaar were met leggen, vrij natuurlijk als je het mij vraagt. gewoon afwachten dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

bij mijn neef zijn zijn kippen ook broeds.
omdat zijn kippen ook een tijdje geen eieren legde,
heeft hij 6 nepeieren gekocht, en die in de hokken gelegd.
de kippen bleven toen wel eieren geven, omdat ze dachten dat ze telkens moesten broeden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je helaas niet vertellen of ze daadwerkelijk broeds is, daar weet ik namelijk weinig van.
Wel weet ik hoe je er van af kan komen, je pakt de kip en dan duw je zijn kont in een emmer met 'redelijk koud' water.
Een oeroud trucje, maar hij werkt wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dat de kip 'lijkt te willen leggen'. Zit ze op het nest wijdbeens (in 'pinguinhouding' zegt men wel) en te persen? Dan heeft ze wellicht last van legnood en zit er een ei dwars wat er niet uit wil komen. Soms zie je ook dat een deel van de cloaca naar buiten komt stulpen.
Een ervaren kippenhouder zal vaak zelf proberen het ei er uit te krijgen. Maar als je hier zelf geen ervaring in hebt, kan je er beter niet aan beginnen. Breekt het ei, dan zal vrijwel zeker de legbuis beschadigt raken.
Zet de kip in ieder geval op een warme, rustige en donkere plek en neem contact op met een ervaren kippenhouder of de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kippen hebben om deze tijd altijd een rustperiode. Dat is normaal. Na de kerst leg je een nep-ei in het nest en dan gaan ze vanzelf weer leggen. Als ze broeds zijn, zitten ze de hele dag op het nest en als ze leg-nood hebben, kun je dat voelen bij de plek waar normaal het ei uit moet komen. Als je daar een ei voelt zitten, moet je naar de dierenarts of zelf het ei kapot drukken, waardoor het naar buiten kan komen.