is een,kitten van de boerderij altijd schuw?

Ikkan een jong katje krijgen die in de stal geboren is en na 3 weken pas in het hooi ontdekt is. Ik heb gelezen dat juist de eerste weken belangrijk zijn voor het ontwikkelen van het karakter. Ik wil graag een schoot kat en vraag me af is het risico te groot is dan.
In, de stal hebben ze wel af en toe contact met mensen die ze ook kunnen op pakken, het katje spint dan ook.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

van week twee tot week zeven vindt de eerste socialisatieperiode plaats, waarin een katje leert wat gewoon is.
daar vallen mensen onder, gehanteerd worden, maar ook de stofzuiger, tv enzovoort.
het hangt ook van het karakter van het katje af, maar de kans is best groot dat dit katje wat schuwer dan gemiddeld zal zijn.
vaak worden deze katjes al met zeven weken weggedaan, zodat ze de tweede socialisatiefase missen.
in deze fase leren ze van moepoes en nestgenootjes wat grenzen zijn, en dat het beter is die te respecteren.
een kitten die deze fase heeft moeten missen, kan later probleemgedrag vertonen.
tenzij je een doorgewinterde kattenhoudster bent, zou ik je dit katje afraden.
beter ga je voor een goed gesocialiseerd beestje, dat pas op week 13 bij je komt wonen.
helaas is ook dat geen garantie op een schootklever, al is de kans dan wel veel groter.
katten zijn en blijven dieren met een eigen wil en karakter.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk uitgelegd.

Andere antwoorden (3)

Ik heb zelf een kat (zie foto) die van een Franse boerderij komt. Deze is duidelijk minder sociaal dan de kat (zelfde ras) die we er later bij hebben gehaald uit een rijtjeshuis waar elke dag visite over de vloer kwam.

Ik zou het dus niet doen als je echt een schootkat wil, al zeg ik niet dat het onmogelijk is dat dit een schootkatje wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent denk ik nog wel op tijd
maar officieel zou je een katje tot minstens 8 weken bij de moeder moeten laten
maar het kan echt wel mijn katten waren altijd al boerderij katjes en zijn altijd erg lief.
ik denk dat 8 weken nog kan,ze adviseren meestal langer
maar met boerderij katjes zou ik dat niet doen
en zorg ervoor dat ze dagelijks contact hebben met mensen in de periode dat ze nog bij de moeder is.
12 jaar geleden
Hoe jonger een katje gewend is aan mensen hoe groter de kans dat het een "schoot kat" wordt. En die eerste drie weken zijn dan al best belangrijk. Dus als hij al die tijd nog geen mens gezien, gevoeld of geroken heeft dan is de kans zeker groot dat ie wat moeilijker in de omgang met mensen gaat worden. Overigens moet een kat ook zeker de eerste 8 (?) weken nog wel bij zijn moeder blijven. Maar goed in die periode kan je hem zeker regelmatig op schoot nemen en knuffelen zodat hij aan je gaat wennen.