Bearded collies hebben veel beweging nodig. Wat is veel beweging?

Dit zie ik overal staan op sites, Maar hoeveel beweging is veel beweging??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

3 tot 4 keer per dag met hem gaan wandelen ongeveer een half uurtje.
En als het kan op een veldje waar hij los mag lopen met de bal of frisbee spelen tijdens een van de wandelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ochtendwandeling van 8-9.30.
Een middagwandeling van 14.00-15.00
Een avondrondje van een half uur om 7 uur
Een plas- en poeprondje om half elf.

Naast beweging hebben ze ook veel hersenwerk nodig. Zoekspelletjes, boompje springen, ballen ophalen, dat kan je allemaal doen tijdens de wandeling.

Je moet hem zo snel mogelijk meenemen naar plaatsen waar hij los mag lopen. Ik bedoel niet een speelveldje, daar heeft een hond niets aan. Dat is alleen voor de socialisatie, niet om de energie kwijt te raken. Loslopen kan direct met 8 weken op plaatsen waar geen direct verkeer is. Bossen en heidevelden zijn ideaal natuurlijk.

Dit schema kan je vanaf 6 maanden al compleet uitvoeren. Bij jonge honden moet je ze niet overbelasten, maar te weinig beweging is niet goed. De regel dat je ze per keer niet langer mag laten lopen dan 5 minuten per maand dat ze oud zijn, is absoluut onjuist. Dan krijgen ze geen spieren en gaat het skelet rammelen. Je ziet gauw genoeg als een klein hondje moe is, dan gaat hij zitten rondkijken en neemt er zijn rust.
Je laat hem uitrusten en gaat naar huis. Dat is vroeg genoeg.

Het zijn intelligente honden, prettige honden ook, maar ze vragen veel tijd en aandacht.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee dank...Ze vragen veel tijd en aandacht, Bedoel je daar de hoeveelheid beweging mee.? Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden. De vachtverzorging is me bekend.
Ivana
12 jaar geleden
Aandacht ook voor de binding. Je zou ook kunnen zeggen voor de training. Training doe je ook binnenshuis: naar de plaats sturen en blijven, niet opspringen tegen mensen, niet blaffen om aandacht of uit frustratie, niet bedelen aan tafel........ Een heel scala waar je de eerste maanden extra energie in moet steken. Omdat het intelligente honden zijn, leren ze dus net zo gemakkelijk de verkeerde dingen aan.
Bepaal te voren wat je wel en niet wilt en blijf daar consequent bij.
Ik denk (nee, ik weet uit ervaring) dat de opvoeding en het bindings-proces vele malen meer energie kost dan het wandelen op zich. Maar ook tijdens het wandelen gaat de training door. Het geduld dat je nodig hebt om een dier te leren begrijpen wat je wilt en waar zijn door jou gestelde grenzen liggen, vraagt heel veel van je.
Misschien dat daarom zoveel honden maar half, of helemaal niet zijn opgevoed. Dat levert dus problemen op waar de hond niet gelukkig van wordt. Een gelukkige hond is een hond die zijn grenzen kent en daar door zijn baas op gewezen wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, voor de tips!