Katten verwikkeld in machtsstrijd?? Ingrijpen??

Mijn katten zijn 1 en 11 jaar. De jongste is de oudste vaak aan het uitdagen, achterna zitten/stoeien. Is dit spel of macht? Moet ik ze maar gewoon hun gang laten gaan? Ik ben geneigd om voor de oudste op te komen en de jongste te straffen maar mss verstoor ik dan een kattendingetje wat ik niet snap.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

of het strijd is of spel weet je door de vocalisaties die er al dan niet bij komen kijken.
geen vocalisaties?
dan is het stoeien, en kan je ze lekker hun gang laten gaan.
wel vocalisaties?
dan zeker de jongste niet straffen.
in dat geval kan je het beste het oogcontact verbreken door een krant of kussen tussen de katten te houden.
zo nodig kan je een van de katten even een time-out geven in een ander vertrek.
het gebruik van feliway wil ook nog wel eens helpen.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dit is inderdaad heel natuurlijk gedrag van de kattenbeesten. Dat houd je toch niet tegen. Die oude is ook zo geweest toen die jong was. En als ze er echt genoeg van hebben laten ze het wel merken aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik neem aan dat de 11 jarige eerder bij julie was? dan is het teritorium oorlog! de jongste wil nu de baas zijn maar de oude zal dat niet handig opgeven.gaat meestal vanzelf over.daar komt ook nog bij dat de jongste ook nog erg speels is.blijf onpartijdig.echt een kattendingetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat de oude kat kleine kwaaltjes heeft en zich kwetsbaar voelt, dus zichzelf verdedigt tegen zo'n blaag.

Ben je er heel zeker van dat de oude kat niets mankeert? Dat de oude kat niet te veel wordt gestoord in haar rust?

Het hoeft dus niet alleen of helemaal géén territoriumstrijd te zijn.
Ivana
12 jaar geleden
Zou nog niets doen zeker niet als de jongste nog maar net in je huis is.Ze kijkt hoever ze kan gaan en als die grens is bereikt word de jonge kat wel even vertelt hoe het nu echt zit.Je wil natuurkijk niet al dat gevlieg en geblaas na mekaar,maar ookal zijn ze al lang bijmekaar gebeurt dit nog wel eens spreek uit ervaring tikkertje noem ik.dat .Maar 1 zal altijd aangeven nu is het genoeg dmv blazen of een paar tikken terug geven.