Snap ergens niet dat je veel luchtbellen krijgt!
Na het aanbrengen van een ' rups' kit, druk je dat in de voeg met een spatel, lepel o.i.d.
Dan is de lucht er uit.
En heb je alles wel goed ontvet van te voren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Na het aanbrengen van een ’ rups’ kit, druk je dat in de voeg met een spatel, lepel o.i.d." Hoe zo dit? Aquariumkit bewerk je pas na het aan elkaar verlijmen van de ruiten, een teveel kan men beter na droging met een scherp mesje wegsnijden. Elke bewerking voor verlijming kan funest zijn voor de hechting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vraag is ook wat onduidelijk en eigenlijk nog steeds, wat blijft is, dat je glas goed schoon moet zijn voor een optimale hechting en uitgeharde kit weg snijden zal erg tegen vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat er niet om waarom er bellen zijn... maar wat het mogelijk gevolg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
traveler, het blijft een beetje wazig, met een spuitkoker krijg je normaal geen luchtbellen en zou dat het geval zijn, dan druk je dat wel weer weg als je de ruiten op elkaar drukt.
Dus zouden ze daarna weg moeten zijn.
Dus zou het geen gevolgen moeten hebben.
maar misschien is er wat met de kit zelf, b.v. te oud, dan verandert de structuur van de kit, als dat de oorzaak is, kan je het wel weggooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het komt wel meer voor, dat een volglasaquarium, opnieuw gekit wordt, maar dan wordt de hele bak uitelkaar gehaald en daarna opnieuw gekit.
Hierna is de bak weer als nieuw.
maar jij hebt alleen een deel van de oude kit weggehaald, dan is het altijd spannend, wat er daarna gebeurd, de extra ingelijmde hoeken, geven zeker meer stevigheid aan het geheel.
Verders maar afwachten.
Best wel spannend met zo'n groot aquarium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het is een bekend verschijnsel, dat er na 10 a 20 jaar een veroudering op kan treden, in de siliconenkit. mogelijk is er dan een mindere kwaliteit gebruikt
Hier in ons vijvercentrum hadden we vroeger een nieuw bak staan, van volglas, met drie etages er in, voor de verkoop van vissen.
Hij was 1.50 breed en twee meter hoog.
Na een jaar of 4 begon hij te lekken, we snapte er niets van, maar konden het met kit redelijk dicht houden, toch zat het me niet lekker.
Op een dag deden we een schuifje dicht en de hele stelling begon te kraken en stortte geheel in, gelukkig zelf niets overkomen, maar er hadden net zo goed kinderen bij gestaan hebben!
Later bleek dat het glas onvoldoende ontvet was en de kit daarom niet voldoende hechtte.
Klagen konden we echter niet meer, omdat het bedrijf die deze bak had gemaakt, inmiddels failliet was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het water in je aquarium weegt 700 kg.!!
Zand en grind, wegen iets meer dan water, en nemen ook wat watervolumen weg, of wel, waar grind en zand ligt, is er geen water.
Er komt dus geen 100 kg. bij, maar een kilo of 40.
Dat maakt op die 700 kg. niet zo veel uit. Dat je gevulde aquarium een halve cm. uitwijkt na het vullen, geeft aan dat er flink spanning op staat.
In een lang aquarium zou ik tenminste twee glazen verbindingen maken tussen de voor en achterwand.
Net zoals je de hoeken versterkt hebt, met een strookje glas, kan je dat ook boven aan in het midden doen, maar omdat je bak 2 m. lang is zou ik er twee stroken tussen lijmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dikke laag siliconen heeft een hele tijd nodig om uit te harden, afhankelijk van de luchtvochtigheid en de temperatuur.
Zit het glas eenmaal vast, dan kan het nooit meer verschuiven, is het wel verschoven, dan was het nog niet uitgehard.
meer siliconen heeft geen enkele zin, het blijft altijd elastisch, dus nog meer van dat spul, hoe meer het kan bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk moet de kit nog verder uitharden, zou maar een deel water verversen ( een derde)
Na een week nog een keer, groeien je planten wel?
De filter heeft wel 2 tot 4 weken nodig om goed te gaan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi zo!
Nu wellicht te laat maar wanneer de kitrups er ligt kan je je vinger in groene zeep met water doen of sterk afwaswatwr en dan met de vinger naast de rups om het glad/dicht te strijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan ernstige gevolgen hebben, aquariumkit werkt het best als deze over de volledige oppervlakte zonder luchtbellen contact maakt met de objecten die je aan elkaar wilt verbinden.

Vermoedelijk heb je tijdens het leggen van de kit-rups te snel bewogen of meerdere rupsen over elkaar gelegd, ook kan tijdens het aandrukken van de ruiten te weinig druk zijn uitgeoefend zodat er lucht is tussen blijven zitten.

Elke plek waar lucht zit is de kitnaad zwakker met de mogelijke waterschade vandien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+