Ziet/weet een hond of dat zijn of haar baasje een mens is, dus een andere soort levensvorm dan zichzelf?

Of denkt een hond dat zijn/haar baasje ook maar een hond is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke vraag, ik vraag me dat voor katten wel eens af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cypertje, Het is algemeen bekend dat honden een baas hebben en katten personeel. ;-)))

Het beste antwoord

Honden onderling spreken een hondse taal, met oren staarten en lichaamshouding. Honden begrijpen dit direct van elkaar.
De taal die mensen spreken en zeker vreemden, is hen vreemd.
Ze zullen dus wel degelijk onderscheid maken tussen mensen en dieren.

Wat je wel vaak ziet is, dat de onderlinge verstandhouding tussen bijvoorbeeld waakhonden, jachthonden en schoothondjes duidelijker is dan tussen honden die in verschillende rasgroepen horen.

De lichaamstaal van een Weimaraner is erg duidelijk voor een Engelse Setter, terwijl jachthonden terug kunnen schrikken van Herdershonden. Ze ervaren de opstaande, attente oren vaak als lichtelijk agressief, tenzij ze onderling goed gesocialiseerd zijn vanuit hun vroegste jeugd.
Ivana
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een hond weet niet dat hij een hond is, hij IS gewoon. Zijn baasje is de roedelleider en verder niks. De roedelleider is degene die voor het voedsel zorgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste honden reageren bij een ontmoeting anders op andere onbekende honden dan op onbekende mensen. Ze reageren ook anders op katten, paarden etc. dan op honden.
Volgens mij snappen ze dus onderscheid tussen verschillende diervormen.
Maar volgens mij hebben ze minder begrip voor de hondenrassen, afgezien van de grootte zie ik ze niet anders reageren wanneer ze een hond van hun eigen ras tegen komen dan van een ander ras.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of dat honden mensen herkennen als mensen is niet helemaal zeker, maar het gaat er bij de hond om of dat je dominant genoeg bent of dat je nu mens bent of een andere hond.