Wat moet ik hiermee?

Mijn hond is 7 jaar en woont nu 2,5 maand bij ons.

Ze is een schat en we zijn heel blij met haar. Ze heeft niet echt problemen, maar toch wil ik graag wat kleine dingetjes verbeteren:

-'s avonds gromt ze als je haar aait in haar mand (voor het slapen) Is dat om met rust gelaten te willen worden?
- ze is heel erg bezitterig. vooral om mergpijpjes ze gromt als je in de buurt komt. ze heeft een keer haar tanden laten zien als we haar op het grommen corrigeerde.
wij hebben daar neutraal op gereageerd en zijn met onze rug naar haar toe gaan staan. toen stopte het wel.

verder is ze juis heel onderdanig (gaat op haar rug liggen als we thuis komen, niet opdringerig, heel knuffelig, ssoms plast ze buiten als ze op haar rug ligt)

het is wel zo dat ze soms opeens dingen langzamer doet, of haar kop afwend. dat zijn kalmerende signalen...
maar hoe kun je daar eht beste op reageren?

nogmaals: we hebben een schat van een hond, maar dit zijn kleine dingetjes die we willen verbeteren.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Grommen in de mand en bij eten is geen onderdanig gedrag, integendeel! Ze waarschuwt jou en daarmee zegt ze, dat jij niet de roedelleider bent, maar zij.
Dat langzamer dingen doen en de kop afdraaien is ook waarschuwend/dreigend bedoeld en zeker niet kalmerend: het ziet eruit als een soort van verstijven en dan in lichte slow motion hè? Als je dan doorgaat met haar te benaderen zal ze ook gaan brommen, en zelfs bijten!
Het zijn in jouw ogen misschien kleine dingetjes, maar in die van je hond niet en zal van kwaad tot erger worden.
Dit gedrag mag je dus absoluut niet accepteren!

Het ligt wat ingewikkeld en gecompliceerd, om hier uit te leggen wat je moet doen.
Ik raad je in ieder geval aan om naar de programma's van Cesar Milan te gaan kijken: the Dogwhisperer op National Geografic. Hij behandelt dit soort problemen en legt heel goed uit wat je kunt doen. En andere mogelijkheid is hulp zoeken bij iemand die honden traint.

In ieder geval is buiten oefenen met haar aan de riem zeer belangrijk. Ze moet naast je lopen, niet vooruit en mag naar niemand uitvallen.
Ook moet jij als eerste het huis verlaten en binnenkomen, dus voordat zij naar buiten of binnen gaat.
Dat zijn ook trainingen in leren wie de leider is voor haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha dat doe ik dus al dat programma kijken.
ja het is zo dubbelstrijdig, ze gaat op haar rug liggen, wij gaan het eerst de deur uit bij het wandelen, etc.
Ik zal met kleine dingen laten zien wie de baas is.
bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens Denkerin: die mand is van de roedelleider! Zij mag er in slapen....ván de roedelleider. Het klinkt als een militair régime, maar als de hond deze problemen vertoont, dan moet er echt opgetreden worden. JUIST als ze in de mand ligt. Hai Ezeltje.... jij had een Maltheser hè, ik herinner het me nu weer ;-) Ze mag ècht niet grommen naar mensen, dat is hel belangrijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Wat je al kunt doen is de bak vasthouden als je hond gaat eten en af en toe de bak omhoog zodat je hond er niet bij kan,even wachten en dan weer een paar happen uit de bak laten eten,maar wel zelf de bak vast blijven houden want jij maakt uit wanneer je hond iets te eten krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt alle +sers! Jaaaaaa Maria, ik had het antwoord geplaatst en bedacht dit toen.... ook een hele goeie "truuk" van CM hè!!!
Dank voor je + en aanvulling!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan,ja hij is goed hè?
Ik heb veel afleveringen gezien,maar heb nu te weinig tijd om te kijken vanwege mijn pup hier. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kijk ook effe niet: kan het nu niet verdragen.. ik heb sinds 3 weken geen hond meer :-(
Wat voor pup heb je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik me heel goed voorstellen,ik miste mijn hond na twee jaar nog steeds en ik heb nu voor de derde keer weer voor een bouvier gekozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moooooie honden vind ik die! Hebben wij ook over nagedacht destijds, maar toch tot 2x toe gekozen voor een Hollandse herder.
Heel veel plezier met je pup èn de opvoeding; dan kán bijijijijna niet anders dan goed gaan met de kennis die je hebt via CM ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel en de kennis is goed om erbij te doen van CM,maar het is mijn derde bouvier al dus ik weet wel hoe een bouvier ongeveer in elkaar zit qua ras. ;-)
Maar de methode van CM had je toen nog niet dus je blijft leren wat het opvoeden van houden betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Qua ras gerelateerde eigenschappen wel, maar je pup is een individu met een eigen persoonlijkheid ;-)) Mooi is dat h`, dt je blijft leren.
Lijkt me heel interessant om te ervaren, wat een andere kijk op het opvoeden nu doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook benieuwd want ik ga zeker proberen om wat richtlijnen van CM te volgen indien dit nodig mocht zijn,maar dat zal best wel want hij moet nog zovéééééél leren. ;-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaaa, maar dat gaat ook beste snel!
Heel veel plezier!!!

Andere antwoorden (3)

Als jouw hond gromt is dat een teken opm te stoppen met wat je aan het doen bent. Het is een waarschuwing die snel over kan gaan in bijten. Het kan een vorm van baknijd zijn, iets wat heel lekker is wil ze voor zichzelf houden en ze waarschuwt door te grommen; "pak het niet af, het is van mij". Ik denk dat ze de rangorde nog niet weet. Je hebt je nog niet als leider laten zien, want jij bepaalt!!!! Je zou kunnen proberen het voor haar niet dreigend te maken als je eraan komt. Als ze dit ook bij haar bak vertoont kan je er bijv. steeds iets lekkers bij doen, zo weet ze dat het leuk is als jij eraan komt.
Als ze echter blijft grommen is het een gevaarlijke situatie.
Je kunt het beste zo snel mogelijk actie ondernemen voor ze een keer daadwerkelijk bijt. Vraag om hulp bij een hondenschool of een gedragstherapeut.
amc
12 jaar geleden
Ik sluit me aan bij het verhaal van WendyH. Mijn hond is van nature ook heel dominant, maar hij heeft bij ons thuis niets te vertellen.
Als hij het in het begin waagde om te brommen/grommen als hij iets lekkers had pakten we het juist af. we pakten hem dan bij zijn nekvel en duwden hem op de grond. Ook gingen we gebogen over hem heen staan (is een heel dominante houding). Verder bepalen wij echt alles. Hij weet dat hij onderaan in rangorde staat.
Hij krijgt als laatste eten, als laatste de deur uit en dergelijke.
Het voordeel is dat we nu een leuke, gelukkige, levendige hond hebben die wel zijn plaats weet. We kunnen gewoon zijn botten en mergpijpjes afpakken (ook al zien we dat hij het moeilijk vind).

Dus: niet onzeker doen. Wees duidelijk. Jij bepaalt. Elk initiatief van haar draai je terug. Als zij uit haar mand springt zonder dat jij het zegt dan stuur je haar met een kort commando terug. enzovoorts. Als je dit soort dingen even volhoud dan weet zij precies wat haar plek is binnen de rangorde. Dan moeten de problemen opgelost zijn.

Hopelijk heb je wat aan deze tips?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste goede tips zijn al gegeven, mis er slechts één die heel belangrijk is:

Als een hond gromt en haar tanden laat zien keer dan nimmer de rug toe.

Door u af te wenden geeft u aan de hond aan dat u dat gedrag accepteert en dat de hond op dat moment de baas is, hij verjaagt u van de plek en eten die hij als het zijne claimt.

Indien u uw hond niet corrigeert op dit gedrag zou het wel eens mogelijk kunnen zijn dat er binnenkort een bijtincident op volgt.