bestaat de mogelijkheid om een hond "op proef" te krijgen?

Ik wil al heel lang een hond maar mijn vriend denkt omdat we allebei werken dat dit niks voor ons is. Ik wil dit echter wel graag echt uitsluiten voor ik zeker weet dat dit niks voor ons is en daarom dus mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Klinkt raar maar om niet één of andere hond blij te maken met een dooie mus KUN je proberen droog te oefenen.

Je denkt goed na wat je allemaal moet met een hond en daar reserveer je tijd voor.

Dus 's ochtends eerder opstaan voor voeren en uitlaten (maar maar gewoon een ochtendwandeling van 20 minuten) etc etc

Als je dan na een week denkt, jeee het regent ik sla vandaag over, ben je duidelijk niet geschikt.

Maar..... misschien zie je wel helemaal het heilige vuur, loop je heerlijk buiten in de ochtend en avond en denk je: ik wil nooit meer anders, dan kun je het overwegen.

Ik zie hier regelmatig de " uitlaatservice" lopen met een hele roedel honden.

Dat kost geld natuurlijk maar de honden gaan overdag uitgebreid naar buiten dus als je zoiets regelt zou het in principe kunnen.

Toegevoegd na 3 minuten:
PS het is niet dat ik het perse wil promoten maar ik ken VEEL drukke gezinnen die toch een hond hebben.

en ik ken ook mensen die de hele dag thuis zitten en hun arme hond ook. Beest komt 2x 10 minuten voor de deur buiten en dat is dat.

Dus in mijn optiek beter allebei werken en toch goed zijn voor je hond dan een stel die tijd zat hebben en het beest alsnog verwaarlozen.

Het is maar hoe je het invult
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je zou het bij een asiel kunnen proberen, maar bij voorbaat ga ik je vriend al gelijk geven.

Het gaat er niet om of het al dan niet "iets" is voor jullie, je moet ook aan de hond denken. Hoe denk je dat hij het vind om 5 dagen per week de hele dag alleen te zitten? Dat kun je een hond gewoon echt niet aandoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dikke plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Een hond is een gezinslid, geen meubelstuk, en als je daar niet in principe de hele dag de tijd voor hebt / bij kunt zijn, moet je er niet aan beginnen. Zelfs voor een kat is het al prettig als je af en toe je gezicht laat zien.
Cryofiel
12 jaar geleden
+ Ik had iets van dezelfde strekking willen zeggen - voornamelijk op grond van de tekst "omdat dit niks voor ons is". Dat zou moeten zijn: "omdat dit niks voor de hond is".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, ja, dat staat buiten kijf.
Meer antwoorden lijken me dan ook overbodig.
Zo'n beestje op proef vijf dagen in een leeg huis laten zitten is ook weer zo'n dieronvriendelijk experiment he ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ 1 helemaal mee eens
Ik zou ook erg graag een hond willen maar heb hier gewoon geen tijd voor. Toen ik nog bij mijn ouders woonde hebben wij ALTIJD honden gehad en geloof mij.. Daar gaat veel tijd in zitten. Zeker in het trainen van de hond, zoals het zindelijk maken en het zorgen dat het beestje naar je luistert. Verwaarloos je die eerste training dan zal hij/zij waarschijnlijk nooit (goed) naar je luisteren.
Dit geldt zeker voor de kleinere terriers (erg eigenwijs) die meestal in dit soort situaties genomen worden. Mochten alle argumenten je nog niet op een andere gedachten hebben gebracht, dan zou ik zeggen klopt eens bij een vriend/kennis met een hond aan en vraag of hun hond een tijdje bij jullie kan logeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar zul je net zien dat ze het beestje op zaterdag ophalen en zondagavond beseffen dat het best leuk is en het vervolgens alleen laten. Ik adviseer een tamagotchi (bestaan die nog?)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pluma! ik heb nog zo'n elektronische hond liggen. Indien adres wordt gegeven, stuur ik die gratis op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@freekfluweel: Op proef?
Ritsuka
12 jaar geleden
Duidelijk +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Geen tijd voor een hond vanwege werk of wat dan ook?
Nooit aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook + van mij. Een dier is een levend wezen dat liefde en aandacht nodig heeft. Daar moet je tijd in steken en het is geen "ding" dat je op proef neemt.
Ik zou er inderdaad niet aan beginnen. Zeker niet met de mentaliteit 'kan ik een hond op proef krijgen'?

Een hond is geen voorwerp maar een levend wezen. Als die zo 5 keer op proef moet komen bij gezinnen die hem verwaarlozen dan zal het dier snel sterven van eenzaamheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou aan kennissen, familie of vrienden met een hond kunnen vragen, of hun hond een weekje bij jullie mag logeren.
Als jullie beiden fulltime of vrijwel fulltime werken en je zou dat aan mij vragen, dan zou ik dat absoluut niet doen.
Een hond is een roedeldier en hoort thuis in een roedel: uuuuren per dag alleen zijn is geen "hondlievend" leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een hond bij het asiel haalt kun je hem binnen een paar weken gewoon terugbrengen (en je geld krijg je ook terug)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag misschien waar zijn maar je kan een hond niet dag in dag uit uren en uren alleen laten.
jodyenboyke
12 jaar geleden
Weleens bedacht hoe dat voor die asielhond is? Eindelijk weg uit het asiel, lekker in een nieuw huis en vereenzamen en dan weer terug gestuurd worden.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik beantwoord gewoon de vraag. Ik snap dat het zielig is.
Toen ik de vraag beantwoorde wist ik in mijn achterhoofd dat de kans enorm groot is dat je het niet over je hart kan verkrijgen de hond weer terug te brengen; weer een hond geplaatst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij een plus omdat je zonder je eigen mening te geven gewoon antwoord geeft op de vraag!
Bij een asiel wordt altijd gevraagd naar je leefomstandigheden. Als je aangeeft dat jullie beiden een hele week werken, krijg je zeker geen hond mee.

Wat anders is het, als je de hond mee kan nemen naar je werk. Ik hoor heel vaak dat honden mee mogen naar kantoor of winkel, zodat ze tijdens werkuren niet alleen thuis hoeven te blijven.
Onze groenteboer neemt zijn hond ook mee naar de zaak. Ligt hij lekker achter te slapen op zijn kantoortje.

Als je een hond mee mag nemen uit het asiel, is het eigenlijk alleen om te zien of de hond bij jullie past. Niet of de hond zich kan aanpassen aan een niet-hondse situatie. Pas na twee weken, als de hond gewend is aan de gewijzigde omgeving zal hij zich tonen zoals hij eigenlijk is. Daar is die mogelijke proefperiode voor.

Als jullie beiden werken en de hond moet alleen thuisblijven, ben je niet eerlijk bezig. Mocht je een moeder hebben waar hij overdag heen kan, of een buurvrouw die honden uitlaten het einde vindt, dan kan het weer wel. Maar altijd afhankelijk zijn van anderen is geen prettig idee en als het niet meer uitkomt, zit de hond met de gebakken peren (en een volle blaas).
Ivana
12 jaar geleden
Ik heb voor ik zelf een hond heb genomen, me regelmatig aangeboden als oppas. De logeer honden stroomde al snel binnen. Een weekendje hond van mijn broer, weekje bejaarde hond vriend, enz.

Dus ik zou zeggen: de vakantie komt er aan en er zijn vast wel mensen in jouw omgeving blij met een oppas adresje. Het is een prima manier om ze zien hoe het is om een hond te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik mis in alle antwoorden en reacties is het volgende:
In asiels zitten honden die beter af zouden kunnen zijn in een huiskamer waar ze uren met rust gelaten worden, bij mij part vijf dagen in de week, dan in het asiel.
Ik doel op oudere honden die bijvoorbeeld als onbedoelde erfenis zijn achtergebleven en vaak moeilijk of helemaal niet herplaatst kunnen worden.

Navraag bij diverse asielen én vooral eerlijke uitleg van de situatie zou er best toe kunnen lijden dat er één specifieke hond een groot plezier gedaan kan worden.
Er zitten honden die wegkwijnen in een asiel en het beter hebben in voorgestelde nieuwe situatie.

Je dient je te realiseren dat dit in goed overleg met het asiel moet gaan en dat deze groep honden een historie of misschien beperkingen hebben waaraan je willens en wetens gaat beginnen.

Behalve deze specifieke uitzondering heb ook ik dezelfde mening als de rest: géén tijd genoeg over: géén huisdier die dat wél nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik een goed antwoord, plusje. Onze hond is ook al op leeftijd en zit absoluut niet graag tussen druktemakers, en geniet liever in z'n eentje thuis van z'n oude dag. Althans, overdag slaapt hij heel de middag dus maakt het hem niet uit of er wel of niet iemand is. Zulke honden zitten er in het asiel ook genoeg.