Waarom vechten mijn (gecastreerde kat ) en gesteriseerde poes) met elkaar, sind ze buiten komen?

Waren binnenhuis altijd de grootste vriendjes en speelden en likten met elkaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk omdat ze nu hun eigen territorium willen. In jou huis was het allemaal van jou en waren ze gewend te delen. Ze waren namelijk in "jou territorium"

Buiten is het "free for all" en willen ze hun eigen territorium afbakenen. Aangezien ze elkaar constant zien zullen ze elkaar wel als concurrenten zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
katten zien dat toch anders.
het huis zien ze wel degelijk als hun eigen territorium (waar ze ons in hun goedheid toestaan te verblijven :)).
aan dit territorium verandert niets; alleen hun leefgebied is toegenomen.
een leefgebied is niet hetzelfde als een territorium.
bovendien markeren katten hun territorium door het afgeven van geuren, niet door te knokken.
maar het is een mooi verhaal ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
>_> Ik zeg toch ook niet dat ze het markeren door te vechten? Misschien was ik niet duidelijk, maar ze beschermen hun territorium wel door te vechten, indien het zover komt.
in tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt, is het naar buiten gaan niet voor iedere kat een feest.
voor de wat timide ingestelde exemplaren kan het een grote bron van stress zijn.
mogelijk is dat bij (een van) je katten het geval, en kuren ze het uit op elkaar?

een mogelijkheid is ook dat het vechten en het naar buiten gaan helemaal niet met elkaar in verband staan.
zou het kunnen dat een van je katten zich niet lekker voelt?
bij plotselinge gedragsveranderingen moet je altijd alert zijn op een mogelijk medisch probleem.
raadpleeg bij twijfel je dierenarts.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een +