Is het nodig om om de zoveel tijd vloeibare bacterien toe te voegen aan je vijver?

Daar bedoel ik dat die bacteriën die je in verschillende vijverzaken kunt kopen.
Ik heb gehoord dat de bacterien in filters, vanzelf ontstaan, is het dus nodig om om de zoveel tijd toch bacterien uit winkels te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Vloeibare bacteriën zijn alleen van belang bij een nieuwe vijver of om een biologische filter sneller te starten.
Verder heb je er echt niets aan, vaak zitten er nog amper bacteriën in het flesje.
In een gezonde vijver zitten ruim voldoende bacteriën en er bij gooien heeft totaal geen zin.
Wat wel belangrijk is, de GH ( hardheid) voldoende op pijl te houden, minimaal 8 of hoger/
Deze heeft grote invloed op het bacterie bestand.
Indien je bij een nieuwe vijver een emmer modder uit een gezonde vijver of sloot, toevoegt, is dat ruim voldoende.
dan heb je geen flesje bacteriën meer nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gaat het om een "natuurlijke" vijver, met waterplanten en zo. Wij hebben in de tuin een vijver en hebben er nog nooit wat aan toegevoegd. Er staan diverse waterplanten in, waterlelies en er zwemmen wat goudvissen in. Ook wonen er al een tijdje een paar padden. Als je een goede combinatie van waterplanten hebt, dan zou het op zich niet nodig hoeven zijn. We hebben wel een soort watervalletje met fonteintje wat helpt om zuurstof in het water te krijgen.