Kan ik mijn kat terugkrijgen? Zie omschrijving.

Ik was mijn kat bijna anderhalf jaar kwijt en nu blijkt dat een van mijn oude buren van verderop, die ik vaag ken, haar in huis hebben genomen.
Inmiddels woon ik niet meer op dat adres maar ben het via, via te weten gekomen.
Indertijd heb ik briefjes met foto's opgehangen in de buurt maar deze mensen zeggen deze toen niet te hebben gezien.
Ik ben ook meerrdere malen naar het asiel gegaan en heb advertenties geplaatst en heb meerdere malen naar de dierenbescherming gebeld (dit vermeld ik erbij om te benadrukken hoezeer ik mijn kat terug wil.
Nu willen de 'nieuwe' eigenaren mijn kat niet terug geven wat ik ook wel begrijp maar ik wil haar heel graag terug.
Het beestje is 17 jaar en was zeer aan mij gehecht.
Overigens is zij niet gechipt (stom).
Wat kan ik doen, heb ik recht om mijn kat terug te krijgen en is dit reeel tegenover de nieuwe eigenaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
bamibal
12 jaar geleden
Ik begrijp dat je haar terug wilt. Maar zou het ook in het belang van een 17-jarige kat zijn om weer van huis/omgeving/baasje te wisselen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is idd wat ik me ook zwaar afvraag.
Ik bedenk dan van wat telt zwaarder, het feit dat ze mij bijna 16 jaar heeft gekend of dat ze in haar oude omgeving kan blijven bij mensen waar ze nu al een tijdje woont.
Weet dat katten gehecht zijn aan omgeving alleen deze kat leek werkelijk ook zeer gehecht aan mij en bovendien ben ik met haar ook al 3 keer verhuisd in die 16 jaar.
Weet het ook niet wat voor haar het beste is eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig.. Maar ja, het is wel jouw kat.. En mocht ze medisch hulp nodig hebben, dan weet je van jezelf dat jij (ga ik nu vanuit) kosten noch moeite zou besparen, dat kan je niet van iemand anders verwachten. Probeer met de buren een gesprek aan te gaan, en als zij dit niet willen, politie oid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vraag me af...
als je die mensen vertelt dat ze oud is, en binnenkort misschien wel geld gaat kosten van de dierenarts, dat je haar dan terugkrijgt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zomaar iemands kat afpakken... wat is er toch mis met sommige mensen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken mensen genoeg die zeggen: deze kat heb ik nu ...jaar, die is toen aan komen lopen. En als ik vraag of ze toen briefjes hebben opgehangen of amivedi gebeld, dan hebben ze dat niet gedaan. Dan staan ze er niet bij stil dat een ander zijn kat mist.
Wij hadden er ook eentje, die kwam altijd in het weekend langs. Eerst een keertje eten (zomer, raam stond open, kattenvoer stond klaar in de keuken). Later kwam hij elk weekend slapen. Heerlijke knuffel. Kennelijk waren die mensen alleen doordeweeks thuis, en zat de kat het weekend alleen. Maar nu zijn we verhuisd, en zijn benieuwd hoe het nu met hem gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi Pokemon, ze weten dat ze al oud is maar dat maakt ze niet uit, ze willen mijn kat houden en willen ook niet dat ik langskom.
Ben zeer kwaad maar ben verder rustig aan de tel gebleven.
Vind het gewoon te gek voor woorden dat ik moet bedelen om mijn eigen kat.

Het beste antwoord

jij hebt aan alle kanten lopen zoeken, terwijl je buren niet kunnen aantonen dat zij op zoek zijn gegaan naar de eigenaar van het aanlopertje?
dan sta je naar mijn mening redelijk sterk.
verzamel zoveel mogelijk bewijs dat het jouw kat betreft; dierenpaspoort, foto's van de kat en van jullie samen, en ga aangifte doen.
de juiste term is dacht ik niet diefstal, maar verduistering.
vraag ook de dierenbescherming om tips, die hebben vaker met dit bijltje gehakt.
ik wens je heel veel succes bij het terughalen van je kat, omdat ik me je gevoel goed kan voorstellen.

wel een punt ter overweging: het betreft een bejaarde kat, die nu rustig in haar oude buurtje woont en daar haar gangetje gaat.
jij bent inmiddels verhuisd, en de kat zou helemaal op nieuw moeten wennen; een traumatische ervaring voor iedere kat, maar zeker voor zo'n oudje.
is dat wel wat je wil?

is er mogelijk een tussenoplossing, bijvoorbeeld dat je af en toe op bezoek gaat bij de kat?
Rieneke1
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
jammer dat ik er maar één tegelijk mag geven.... +
Rieneke1
12 jaar geleden
dank amigo! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord en duidelijk lijkt me echt erg wat die gene nu overkomt met der kat een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"uit een kat-perspectief" pluma!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoopte het zonder politie te kunnen oplossen maar zal dat idd moeten doen.
Wat je zegt over dat ze nu gewoon in haar buurtje woont en ook mbt haar leeftijd, ja dat vind ik ook heel moeilijk.
Ik denk dan weer van dat ik haar 16 jaar heb gehad en of mijn kat dat juist gelukkiger maakt weer bij me te wonen, of telt het oude buurtje met nieuwe eigenaren waar ze gewend is zwaarder voor haar geluk.
Bedankt weer voor je altijd goede antwoorden.
Ivana
12 jaar geleden
Je hebt gelijk Rieneke. Vanuit het kattenperspectief is het beter dat ze blijft waar ze is als er nu goed voor haar gezorgd wordt. Moeilijk voor Nona manis, maar beter voor de oudere kat. Plus.
Rieneke1
12 jaar geleden
dank lieve plussers! nona, moeilijk te beoordelen.
in principe is een kat een sterk territoriaal dier, maar de band tussen kat en eigenaar kan ook enorm sterk zijn.
ik wens je veel wijsheid.
je hebt trouwens een pb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de kat al 3 keer meeverhuisd is, is de kat sterker aan haar gehecht dan aan het huis. Overigens inderdaad ook een goed punt: kunnen de nieuwe mensen bewijzen dat ze geprobeerd hebben de vorige eigenaar te achterhalen. Als ze naar het asiel gebeld hadden, had nona de kat al snel terug gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er goed voor de kat gezorgd wordt dan zou ik haar daar laten, er zitten nog genoeg katjes in het asiel die met smart wachten op een nieuwe eigenaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou triviant: een nieuw katje is ook leuk ,maar heel anders dan je eigen kat die je 16 jaar gehad hebt.
Je ruilt je kind/ partner/ ouders of anderen waar je veel om geeft ook niet zomaar in voor ene ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi Triviant, ik begrijp je punt dat is ook helemaal waar betreft de katten in het asiel, alleen ben ik ontzettend gehecht geraakt aan dit inmiddels oude omaatje met haar eigen ikje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens Pokemon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je inderdaad even de reactie van de poes bekijken als je op visite gaat.
Reageert hij wat koel is het misschien inderdaad beter om hem op het stekkie te laten waar hij nu is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, vergat een dikke plus + voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Z11, die mensen willen niet dat ik langskom omdat ze de kat niet kwijtwillen.
Ben vreselijk kwaad, ben wel rustig aan de telefoon gebleven maar heb wel laten merken dat ik haar wil zien en terugwil.
Het argument van deze mensen is dat ze na die lange tijd dat mijn kat daar woont al zo gewend aan elkaar zijn.
Dat ze 16 jaar bij mij heeft gewoond maakt ze niet uit.

Andere antwoorden (4)

Heb je fotos met jullie 2en erop, of met een ander famililielid. Ga hiermee naar de politie, gechipt of niet het blijft jouw kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik zou inderdaad met foto's naar de politie gaan. Of in ieder geval naar de wijkagent. Met een beetje mazzel komen jullie er zo uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik idd doen, dacht er wel aan maar hoop(te) het zonder politie af te kunnen.
Nou je kan het beste even met de nieuwe eigenaren gaan praten, want het ís jouw kat, dus je hebt er recht op om hem terug te krijgen. Als ze moeilijk gaan doen, wordt het lastig aangezien je kat neit gechipt is.
Maar je moet eerst even er langs, en kijken hoe de situatie is, misschien is het beter voor de kat om hem niet weer te verplaatsen, omdat ze al best oud is.

Dus ik zou even langs de nieuwe eigenaren gaan en er rustig over praten. Kijken of ze nog van gedachten veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
In de vraag staat dat de "nieuwe eigenaren" de kat niet willen teruggeven, dus kennelijk heeft de vraagsteller ze al gesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ze idd al gesproken en ze willen haar niet terug geven. Het gesprek verliep rustig via de telefoon. Ze willen ook niet dat ik langskom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al was het beestje wel gechipt, daar zijn toch verder geen rechten aan te ontlenen?
Schakel de Rijdende Rechter in; Mr. Frank Visser ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja dat is ook wat..
Aangezien je de kat niet hebt laten chippen kun je niet goed aantonen dat het jouw kat is.
Dus dan zou je doormiddel van foto's het aan moeten kunnen tonen.

Je zou eens bij het dierenasiel en zonodig bij de politie kunnen raadplegen hoe je dit aan kan pakken.
Of de rechtswinkel, misschien dat zij advies hebben voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
als je je kat wel laat chippen, geldt dat niet als bewijs van eigendom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heb ik laatst op GV gelezen inderdaad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sparkling eye ook bedankt voor het meedenken iig.