ik wil een auquarium beginnen maar hoe?

ik wil graag een aquarium beginnen met wat guppies en tetras en mischien nog wat anders (graag suggesties) maar hoe begin ik wat voor water (waardes en dergelijke)
wat voor een voer ,wat voor temperatuur enz enz zeg maar gewoon de hele opbouw moet allemaal wel bij elkaar kunnen ik hem nu een starterspakket in huis wat inhoud-bak-pomp-filter-lamp-verwarming-crystal clear druppels-stress druppels-steentjes-planten wie helpt mij?

Toegevoegd na 18 minuten:
ja die winkel is leuk maar ben op dit moment aan huis gekluisterd!!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik ben vroeger gewoon begonnen:

Bakje; Steentjes er in, takjes vand e waterplanten er in en vullen met water. Dan een dagaje laten staan, zodat het water op temperatuur komt, en 'chemisch tot rust kan komen'.

Als het bakje in een verwarmde kamer staat dan hoef je niets te doen met verwarmingselementen. Kan natuurlijk wel: 20-25 graden aanhouden.

Zonlicht is funest voor een bak: Het water warmt dan zeer snel op, en algenvormings kan exploderen. Echter, donker staan is ook niet goed: Zet het licht uit de zon.

Visjes haal je bij de buurman of winkel. Hou het transportzakje gesloten, en leg de zak op het water, gedurende een uur oid. De vissen kunnen tot rust komen & het water komt rustig op dezelfde temperatuur. Vervolgens het zakje een klein stukje openen en met de opening naar onder leggen, zodat het water kan mengen. Gewoon laten dobberen. Na nog een uurtje kan je de visjes eruit gieten en voila.

Eten geven: een a twee keer per dag eten geven, en alleen zoveel als de vissen in 5-10 minuten weg eten. Als visvoer in het water naar de bovdem zakt en niet meer gegeten wordt wordt het water snel vies.

Watervlooien vinden ze erg lekker. In een zakje levend te koop bij de diernwinkel. Niet bijvoeren met droog voer tot de meestje vlooien opgegeten zijn.

Tegen algen kan je een of 2 slakjes i je bak zetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien deze pagina eens proberen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aquarium
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op google bij "aquarium beginnen" staat heel erg veel informatie over dit onderwerp. Zodat je het zelf rustig kunt nalezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
guppies en tetras zijn niet de moeilijkste vissen om te houden. de temperatuur moet je rond de 20 graden celcius houden. De vissen hebben tussen de 16 en 20 uur goed licht nodig. Zet je het aquarium in het donker dan komt het erop neer dat je de lamp s'ochtens aanzet en s'avonds bij het slapen gaan weer uitzet.
Het aantal vissen is afhankelijk van de grootte van de aqaurium.

Ik zou er wat algeneters bij indoen, dit zorgt ervoor dat je de bak niet (of minder vaak) hoeft schoon te maken. Dit alleen doen als je echte planten hebt.

Er zijn veel tropische vissen die bij guppies en tetras inkunnen. Het beste kun je even bij een dierenspeciaalzaak gaan kijken en daar advies vragen. daar kun je ook tropisch visvoer verkrijgen.

kijk voor meer informatie is bij de volgende site
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gewoon eerst eens binnenlopen bij een gespecialiseerde dierenwinkel en je daar laten informeren. Makkelijker, sneller en duidelijker dan internet. Je kunt direct vragen stellen, deze worden direct beantwoord, toegespitst op je eigen situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
toen ik begon met deze hobby kreeg ik de tip op www.punkyfish.nl te kijken.een aanrader!
14 jaar geleden
Over aquaria zijn veel boeken geschreven, ook voor beginners, bijvoorbeeld:
Het Complete handboek aquarium houden
Tirion Uitgevers, 2009
of
De startersgids aquarium: een aquarium kopen, inrichten en onderhouden
Welzo Media Productions, 2003.

De boeken zijn te leen bij de bibliotheek. Als je geen lid bent, kun je altijd (gratis!) binnenlopen om boeken in te zien.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-je begint met het uitspoelen van de steentjes , ook heb je een voedingsbodem nodig voor de plantjes (dat bestaat in aarde maar ook in steentjes, met zand is het nadeel dat als je water gaat verversen of je bak flink gaat schoonmaken dat het water dan troebel wordt door het zand)
-dan ga je water in de bak doen en de pomp er in hangen en de verwarming en zet alles aan( tropisch aquarium is rond de 24,25 graden), dit laat je een kleine week staan dan is het water in orde en kan je er plantjes en visjes in doen.(de zak met visjes ong. 20 min in het water laten hangen dan de visjes er in en het water uit het zakje weg doen!)
-als er wat mis is met je water(waardes) dan zijn de tetra's de eerst visjes die dood gaan, als ze het goed doen is het in orde!
guppies altijd meer vrouwtjes dan mannetjes in de bak doen.
plaatjes zijn overigens ook makkelijk visjes en black molly's.
-je geeft ze tropisch visvoer dat hebben ze in de dierenwinkel en je kan ze af en toe wat rode muggenlarve geven(ook in de dierenwinkel, zit in een blister voor in de vriezer)
vervolgens kan je maandelijks een derde water uit de bak halen en weer vers water bij vullen en gebruik een emmer die je alleen voor het aquarium gebruikt (let dan wel op de temp) en algen op de ramen kan je weg halen met een schuursponsje dat je dan alleen voor je aquarium gebruikt.

succes!

Toegevoegd na 59 minuten:
oh en slakjes in de bak zal ik niet doen want voor je het weet zit je hele bak er mee vol.