Wel of geen licht uit bij bruine alg in aquarium ?

Ik heb last van bruine alg in mijn aquarium. Nou lees ik dat ik te weinig licht heb in mijn bak. Maar gisteren kreeg ik het advies van iemand die een aquarium winkel heeft om de bak helemaal te verduisteren. Tja, eigenlijk denk ik heel simpel, planten hebben toch licht nodig om te groeien. En ik schaar alg dan maar ook onder de naam planten. Maar ja, dan lees je weer dat ik te weinig licht in de bak zou kunnen hebben.
De waardes zijn goed, de vissen doen het goed, alleen die alg he. Spul gebruik, werkt niet, een zakje erin tegen de alg werkt niet. Wie zegt mij wat wel of niet waar is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Wat licht betreft ben ik het helemaal met je eens, planten hebben licht nodig om te groeien maar... je schaart algen ook onder de planten (klopt volgens mij) en die wil je liever niet. Wat heel veel mensen doen en wat veel alg veroorzaakt is dat ze de vissen veel teveel voer geven. Ik zou de bak voor de helft verversen, zoveel mogelijk alg verwijderen en de vissen de eerste drie dagen tot een week niet voeren, probeer het daarna eens om de dag. Daarnaast is het heel goed een aantal garnalen in de bak te doen, dat zijn natuurlijke scharrelaars die alle voedselresten en alg opeten. Dit is natuurlijk niet in twee dagen gebeurt maar als je dit probeert ben ik er van overtuigd dat je op korte termijn een veel schoner aquarium hebt. Er zijn nog niet zoveel vissen dood gegaan van te weinig voer. Dagelijks gaat er een flink aantal dood door teveel eten en de gevolgen daarvan (schimmels, alg etc.)
Veel succes

PS ter illustratie; mijn vader had ook altijd veel last van algen. Hij ging twee weken met vakantie en vergat zijn automatische voederautomaat aan te zetten. Toen hij terug kwam was het water kraakhelder en met de visjes was niets aan de hand!