Waarom jankt onze hond?

Onze cocker spaniel is bijna 3 jaar.
Als wij hem uitlaten en hij ziet een hond, kat of een fietser, dan jankt hij alsof hij door een auto is aangereden.
We kunnen hem ook niet stil krijgen.

Is er iemand die dit herkent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Ja sommige honden hebben dat, wel goed af te leren trouwens. Houd je hond kort aan de lijn er zorg dat je de hond iedere keer voor bent. Je rukt x aan de lijn en zegt: LET OP!!! Hond kan er niks aan doen, meestal word er veel met deze honden geklierd, gespeeld, enz. Vandaar dat gedrag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gespeeld, sorry dialect van hier denk ik. Ik bedoel het echt serieus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb zelf politiehonden afgericht, raad? Ja je moet je hond voor zijn, indien nodig een prik om? Halsband met punten. Dan is het zo over!
jodyenboyke
12 jaar geleden
Pardon? Halsband met punten? Kom zeg, tegenwoordig weten we wel beter toch?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad jodyenboyke, dat dacht ik ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkt wel! Stropje misschien? Tik met de riem?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
janken is altijd spanning, door te zeggen LET OP wek je spanning op terwijl je van de andere kant de hond corrigeert vanwege hetzelfde gedrag. je geeft dus tegenstrijdige signalen af die alleen maar verwarring veroorzaken. ruk aan de riem prima methode, (maar onderdeel 'van') het beste is om niets te zeggen, of een kort geluid woord te gebruiken wat neutraal is/klinkt. @ondernemer
juist van jou zou je dan andere oplossingen moeten verwachten dan een prikband.
je pakt enkel het gevolg aan, en niet de oorzaak!!! iemand die africhting heeft gedaan zou op de hoogte moeten zijn van de driften. juist hier maak je gebruik van bij de africhting, je speelt erop in, je stuurt het. zonder drift of juiste manier van omgaan/inspelen 'op' deze driften krijg men nooit geen afgerichte hond of hond die onder appèl staat. tik met de riem.... krachtmeting. doe dat eens bij een goede waakhond (deze staan hoger in rang anders waken ze simpelweg niet en hebben ze een andere taak binnen het roedel) kijken wat je met het gedrag doet.
OF de hond beantwoord op een gegeven moment je krachtmeting, OF je hond doet een stapje terug omdat je de driften beinvloed. het het gekke van alles: hij zal niet meer blaffen dus denkt men dat het werkt maar kijkt niet verder en heeft het gedrag op een veel breder aspect beinvloed, door enkel een foute manier van aanpakken. (en zo zijn er duizenden varianten te bedenken) je zou moeten weten dat je NOOIT met 1 handeling maar 1 probleem (uiting 'van') aan kan pakken zonder dat het invloed en impact heeft op een hond als geheel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de hond moet op jou letten: HOND: LET OP zo bedoelen we. hij moet op jou letten om de aandacht van het andere af te houden. Wat de rang van de hond betreft heb je gelijk! Bij een schoothondje tik je niet ff sorry
Je hebt een hond die veel beweging nodig heeft en ik vraag me af of hij dat voldoende krijgt want een cocker is van nature een jachthond.

Het zou voor de hond beter zijn als hij voldoende afleiding,beweging en desnoods naar behendigheid gaat.
Je kunt natuurlijk ook zelf spelletjes voor je hond bedenken waardoor hij flink wat energie voor nodig heeft want van te weinig energie,kun je dit soort problemen krijgen.
Ik denk dat het janken dan ook een stuk minder of zelfs helemaal weg gaat.

Toegevoegd na 12 uur:
Het is jammer dat je het filmpje niet meer kan zien op internet,maar een tijd geleden was er ook een hond [beagle Elmer] die hetzelfde deed als jouw hond.
Hierop zei Cesar: Het is niets meer dan de baas erop attent maken dat hij een hond heeft gevonden.[dit vanwege zijn jachtinstinct]

Misschien kun je er zelf nog iets over terug vinden op het net.

A Doggy-Daycare Delinquent Frenchie, Fighting Jack Russels, and Howling Beagles
Season 3 | Episode 8 |
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze honden hebben per dag zeker 2 maal een uitloop van 1,5 uur nodig. De helft moet hij daarbij los kunnen lopen om zijn neus te kunnen gebruiken.Maar niet alleen het lopen is belangrijk, je zult het dier ook moeten bezighouden met hersenwerk

Een cocker spaniel is een drijfhond, die wordt ingezet bij de jachten drijfhond gebruikt vooral zijn neus om een spoor te vinden en te volgen. Als je nu een cocker houdt als huishond, verdwijnt niet op slag zijn aangeboren kwaliteiten. Daar moet je dus iets mee doen om de hond tevreden te stellen. Doe je dat niet, dan krijgt hij te veel opgebouwde energie, die hij niet kwijt kan. Het gevolg daarvan zit in je vraag vermeld: onrust die geen uitweg vindt.

Kijk eens bij de KNJV, Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging, wat ze voor je kunnen betekenen. Zweetles (het volgen van sporen) zou voor deze hond ideaal zijn. Daar kan hij zijn energie in kwijt.

Mocht je niet naar les willen, dan moet je allerlei spelletjes zelf verzinnen, die bij dit ras horen. In het bos ballen verstoppen. Over boomstronken laten springen. Trainingen als :blijf, zit, af, zoek, ...te veel om op te noemen. Dat kost je heel veel energie en je moet bovendien goed weten hoe je dat moet aanpakken.

Het kort houden aan de riem biedt geen soelaas. Hoe strakker je de riem houdt, hoe gedrevener hij zal trekken. Het corrigeren door korte rukjes aan de lijn helpt even misschien, maar de aangeboren energie voor het zoeken van prooi zal je toch op een of andere manier moeten belonen. Neem hem mee naar les, dat is het beste wat je kunt doen. Niet de saaie lessen voor de gehoorzaamheid, maar de jachtlessen.

Zoek op google de rasclub voor de cockerspaniels en steek je licht op. Want hou goed in de gaten, dat vanaf zijn 3e tot zijn 8e jaar de meeste energie geproduceerd wordt. Je hebt de moeilijkste jaren dus voor de boeg als je er niets aan doet. Doe je wel wat, dan zijn het de leukste jaren om samen met je hond door te brengen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Correctie 2e alinea: ....drijfhond, die wordt ingezet bij de jacht. Een drijfhond gebruikt vooral....
Ivana
12 jaar geleden
Vooral zelf rustig blijven en aan een vertrouwd iemand vragen om de dieren elkaar te laten kennen.

Dit is een vrij onzeker dier, maak het vertrouwd :)

Thuis zonder riem, maar onder goed toezicht (correctie) is een zeer goede manier, omdat dit het territorium van je hond dekt, zodat die zich iets zekerder voelt over de situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
janken is altijd een vorm van spanning.

je hond is overenthousiast, maar hier kan je aan werken.

bovendien is een cocker een staat bekend om het janken, joelen etc.
de driften (jacht, buit, speur) werken in dit geval niet mee (zie het als werkdrift en enorme motivatie)

de behoefte is er om te communiceren met stemgeluid (contact houden met roedelgenoten: deze kant op, hier is iets interessants!!)

wat je dus moet doen is corrigeren als de hond iets als prooi ziet (kat, auto etc) en de hond de kans geven de driften te gebruiken wanneer het wél kan. (wegnemen kan niet, daarom heb je een cocker het zit erin en helemaal eruit krijgen gaat je niet lukken)

laat je hond niet voorop lopen (hij heeft leiding, zal als eerste wat zien, laat zich eerder horen) laat ie van zich horen een korte ferme ruk aan de riem, en eventueel naast je zetten (achter je knie dus minimaal) het kwartje val vallen, kwestie van volhouden.

maar wil je geen gefrustreerd probleem gedrag kweken door enkel te blokken geen de hond dan ook dagelijks gelegenheid om wat met die driften te doen. laat hem speuren en zet hem aan het werk (zoeken naar koekjes, lopen naast de fiets zodat de energie eruit kan)
gooi hem vaak los in het bos en laat hem speuren joelen, 'jagen' en zijn driften lekker uiten.

een stille hond kan je niet verwachten, dan had je niet voor een cocker moeten kiezen (al heb je er wel stille exemplaren tussen uiteraard) misschien dat ie wel blijft janken (onderling zit er een een gradatie en bepaalde verhouding in de driften) maar niet meer zoals ie aangereden wordt en zing het een toontje lager.

kortom de hond MOET gewoon wat zijn driften, daar valt niets aan te veranderen. aan jou om het in goede banenen te lijden op een manier die voor jou acceptabel is, maar toch de hond ook hierbij tegemoet te komen.

kom je er zelf niet uit vraag dan hulp aan iemand die bekend is met het ras of een GD