waarom trillen mijn honden?

Ik heb 2 redelijk kleine honden een mannetje en een vrouwje en een poes,
Mijn twee honden trillen steeds maar ze hebben het niet koud want mijn poes tril niet (maar dat betekend niet dat ze het niet koud hebben) maar het mannetje trilt alleen als hij naar buiten kijkt en als je hem aandacht geeft en bij het vrouwtje trilt ze opeens en soms ook als je der aandacht geeft. Maar zij heeft dat ook soms als we naar buiten gaan en het heeft geregend of het is en was lekker weer

Zou iemand iets kunnen zeggen?

Hartelijk Dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
???

Antwoorden (8)

Dan is er een luchtballon waarvoor ze erg bang zijn! Of onweer!?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waardeloos antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of een ufo!!!!
of kabouter!!!
of........ een hele logische reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een heel raar antwoord dat helemaal nergens op slaat van iemand die zich verveeld.
Misschien zijn je honden van nature wat nerveus? Dat kan aan het ras liggen, maar is volgens mij toch wel te verhelpen. Van bijv. de 'hazewind' (ik weet niet precies hoe dat ras officieel heet) is bekend dat ze heel nerveus kunnen zijn. Ook sommige kleine rassen hebben dat.

Wat zou kunnen helpen is op je eigen energie letten. Honden zijn daar buitengewoon gevoelig voor. Zit jij lekker in je vel, dan zul je dat overdragen op je honden. Ben jij ergens zenuwachtig over, of gespannen, dan pikken ze juist díe energie op. En dat merk je meteen.

Je zou eens kunnen kijken op de site die ik in de bronvermelding zet. Wellicht kunnen jouw honden heel eenvoudig worden geholpen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel
Ik weet niet hoe oud ze zijn maar als honden oud zijn kunnen ze ook erg beven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
parkinson!!
Vaak zijn de kleintjes iets emotioneler en beven dan, eigenlijk letterlijk alsof het kleine lichaampje het niet aan kan. Meestal iets meer qua hartkloppingen en nervositeit, gecombineerd met een stukje onzekerheid, stel ze gerust en aai ze, zachte tonen gebruiken en praten helpt ook.

Je zult binnen een weekje merken dat het minder wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine hondjes gaan gauw trillen van opwinding.
Dus als je gaat wandelen,daar worden ze opgewonden van en er onstaat spanning omdat ze leuk vinden dat ze gaan wandelen gaan ze trillen.
Als ze aandacht krijgt word de hond blij en er onstaat weer opwinding dus weer trillen.
angst,zelfde verhaal,zodra er spanning onstaat,positieve of negatieve gaan ze vaak trillen.
heel normaal bij kleine hondjes,overigens komt het ook wel bij grotere voor maar minder vaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thankx!
Snuffel
12 jaar geleden
Inderdaad +
Het hondje op mijn werk( jack russel) Die trilt heel erg omdat ie heel graag enthousiast wil zijn maar dat vaak of niet mag of niet kan. Hij moet zich dan in houden terwijl ie zo ontzettend graag tegen de klanten aan wil springen of achter de bal aan wil of weet dat ie al een kwartier geleden uit gelaten had moeten worden maar dat dat nog niet gebeurt is. Dan wil ie zich heel graag uiten door lekker wild te springerig of te rennen. maar hij houd zich vreselijk in omdat de baas Zegt : NEE even wachten of NEE foei mag niet. Dat weet ie en dat uit zich dan in trillen. Het is voor de Jack russel bij mij op de zaak dus een combinatie van nerveus gedrag opgewonden gedrag en zenuwachtig gedrag. En ook wel een klein beetje onzekerheid op sommige momenten omdat ie nog altijd als de dood is dat ie niet mee mag als de baas ergens naar toe gaat.En dat alles zorgt er voor dat meneertje trilt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
autonome respons noemt men dit rillen. het rillen is in feite een uiting van (een) spanning (net als hijgen zonder vermoeidheid)

als de reu iets ziet buiten, kijk maar eens naar zijn houding hoe hij gefocust is op iets. hij zou graag willen blaffen, ergen achteraan willen gaan om te spelen etc, maar houdt zich in... en rilt.
(misschien blaft ie ook wel, springt/loopt op en neer maar rilt enkel als ie niet heen en weer dribbelt)

bij het naar buiten gaan (joepie, oh nog even wachten, we zijn nog niet buiten...) bouwt het vrouwtje spanning op, maar ze weet dat ze geduld moet hebben (dus rillen om de spanning er toch een beetje uit te laten)

op zich is het rillen niet erg, maar spanning is niet altijd goed natuurlijk, en spanning #kan# aanzet zijn tot ander gedrag (simpelweg uiten op een andere manier)

ga dus pas naar buiten als beide honden rustig zijn. (niet rillen, niet starend naar je kijken of je al zover bent, écht ontspannen dus)

staat de reu bij de vensterbank stuur hem dan weg. rilt de teef haal haar dan niet aan. rilt ze als je haar aanhaalt doe dan niet te uitbundig (een aai, verder niet praten of aankijken, doe doe direct na de aai je ding)

zorg voor genoeg beweging zodat ze hun energie kwijt kunnen (dagelijks rennen, spelen, een lange wandeling etc)

zorg ervoor dat je niet de spanning zelf voedt of opwekt (dus niet de hond betuttelen, dichtbij je laten zitten, zomaar oppakken etc)

veel kleine hondjes hebben dit. vaak is het 'betuttelen' en oorzaak, of men creëert hiermee een situatie dat een hond (die toch al snel bibbert van een spanning) nog sneller bibbert.
helemaal nooit meer bibberen zal dus waarschijnlijk niet kunnen (ze hebben zeer wrss een zekere 'bibberfactor') maar je kan het wel beperken.

overigens zijn er ook grote honden met een bibberfactor.
windhonden (greyhond, saluki, afgaanse windhond etc) en de dobermann zijn hier voorbeelden van.

misschien moet je wat dieper in het ras verdiepen, en dan met name de driften zodat je 'op de hond afgestemde' bezigheden kan zoeken. als je honden zich hierin helemaal kunnen laten gaan 'ontladen' ze zich ook van spanningen en kunnen ze hun energie kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een minkukel is hier aan de gang die het beter weet, nou, van mij weer een plus d'rbij voor dit antwoord wat veel expertise uitstraalt! Mijn bibberfactor vandaag was 0 met dat lekker warme weer, hmmmm, heerlijk van genoten.
Veel klusjes voor anderen gedaan, en mijn speciale boormachientje wat overal doorheen komt samen met zijn bediener in actie laten komen - overigens wel weer een beetje bibberfactor, met dat ding in je wolvenklauwen moet je wel... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi die minkukel?
weet je Baske.... misschien is het wel een minne hond (joh, maak je niet druk hoor, doe ik ook niet) heerlijk weer vandaag he? gisteren ook trouwens! nog lekker lang gelopen met mijn 4 voetertje in het donker :)
(ze is zo attent in de avond die muts, niemand die me wat doet!) dus je hebt de buurtjes blij gemaakt met wat gaten en je lawaai? (dril/klop/bibber/tril-boor?) ;)
hier vandaag even een dagje NIET klussen (het begint mijn heksenstrotje een beetje uit te komen eigenlijk) en mijn mail ligt eruit!!!! weet niet hoe ik het goed kan krijgen verdeurie.... (heb weer wat gedaan wat ik niet had moeten doen.....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ai, da's balen. Instellingen van je mail programma die misschien niet meer werken? Hotmail? Ja, die is altijd (k)wispelturig. Gmail nemen joh, nergens last van... :) Ja, ik ken het wel, op een gegeven moment komt dat "ik ben 't zat gevoel met dat geklus". Dat heb ik ook wel eens als ik voor een ander klus, maar dat is meestal als het me niet lekker genoeg gaat of er mensen meewerken die maar beter iets anders met hun tijd zouden kunnen doen... (klinkt beetje grumpy.... is ook zo... grrrrrrr) :D Gister was er nog in het blok een achtelijke gladiool bezig die om een uur of 0:30 nog een potje moest klopboren. Ja, je woont nieuwbouw, en ik snap soms dat het af moet, maar mense.... (ww die wakkerwordt dan..... rrrrrrrRRRRr)
ik heb zelf 2 shih-tzu,s een van 4 jaar een teefje en die trilt als ik ben weggeweest en kom ik terug dan trilt ze van blijdschap. het is meer een soort spanning en ook een soort van aandacht trekken, ook een soort van verwentheid . dus het is heel gewoon het ligt ook aan het karakter van de hond de andere heeft het niet .