Hoe voorkom ik dat onze katten ploseling op onze zitbank piesen ?

We kwamen terug van vakantie en onze oppas vertelde dat onze katten plotseling op de bank begonnen te piesen. Ondanks de twee kattebakken die ze tot nu toe steeds trouw gebruikt hadden.
Het zijn twee siamezen van vijf resp drie jaar oud. Ze komen niet buiten.
Alle maatregelen tot nu toe hebben niets uitgehaald. Wie heeft de gouden tip?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (5)

zou je hem een tijdje kunnen laten buiten spelen of op de bank doeken der op doen zo dat de bank niet vies word
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siamezen zijn zeer gevoelige katten die bovendien vaak sterk aan hun baas hechten.
Verstoring in hun dagelijkse leefpatroon geeft bij bijna elke kat stress maar bij Siamezen nog wat meer door hun gevoelige aard.

Dat jullie nu terug zijn van vakantie zal hopelijk bij hen de rust terugbrengen.
Bank goed schoonmaken met een sopje van Biotex, dat is erg goed bij eiwit-, bloed- en andere vlekken van menselijke of dierlijke oorsprong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ klopt wat je zegt. Ik heb 13 jaar een siamees en 11 jaar een half siamees gehad en die hebben toen ik op vakantie was het hele bed natgeplast. Toen we weer thuis waren was het aanvankelijk over, alleen als je ze een standje gaf gingen ze van boosheid op bed plassen. Gevoelige dieren die duidelijk laten blijken hoe en wat. Ik vermoed dat dit met stress te maken heeft, ook gezien de leeftijd. Maar toch, als het mijn katten zouden zijn zou ik dit wel voorleggen aan een dierenarts en een check up doen. Beter een keer te veel dan te weinig.
Rieneke1
12 jaar geleden
ook van mij een plus, maar wel met de aanvulling van missprixie erbij.
Het schijnt dat poezen niet van peper houden. Maar dan is natuurlijk de vraag of je dat op je bank wilt stooien.
Ik heb ook weleens gehoord dat ze niet op aluminiumfolie willen plassen dat zou je op de bank kunnen leggen als je weggaat.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aan vulling op de andere tips:

heb je ze al na laten kijken door de dierenarts om infectie aan de urniewegen uit de kunnen sluiten?

zo hadden die van mij een keer tegelijk een infectie en deden ook over hun plasjes behalve op de kattenbak.

blaasgruis kan voor een kater overigens dodelijk zijn als je het op zijn beloop laat.

er is ook een spray in de handel waar katten niet van houden en waarmee je ze van de bank kan weren. overigens is dit een lapmiddeltje en zal je echt de oorzaak moeten achterhalen. ofwel medisch, of wel de psychische oorzaak van dit gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het plassen was waarschijnlijk een stress reactie op het feit dat jullie op vakantie waren.

Je kan de bank schoonmaken, zodat wij de geur niet meer ruiken, maar katten blijven het ruiken.
Een spray die goed helpt tegen het echt weghalen van huisdieren luchtjes is HG "alle nare geurtjes weg".
Te krijgen bij drogisterijen.

andere tips om je kat weer op de bak te laten plassen:

- catnip strooien op de plaatsen waar hij eerder heeft geplast maar waar het niet gewenst is.

- De bak wat dichterbij de nieuwe plasplekken zetten en mocht je plas van bv de vloer opruimen, gooi een doekje met plas in de kattenbak zodat deze de juist geur weer krijgt.

- een supermiddel is Feliway, te verkrijgen als spray maar met een geurstekker werkt het beter.
Feliway bevat geuren die de kat zelf ook gebruikt wanneer hij zich lekker voelt en kopjes geeft.
De stekker verspreid die geur en de katten worden minder gestresst en gaan zich lekkerder voelen.
Ik heb hier hele goede ervaringen mee.

De meeste dierenartsen hebben het en vaak ook de dierenspeciaalzaken.

Heel veel succes!