nieuwe visjes aquarium, wat moet ik doen?!

Ik had een tijd een vis met een dikke buik, maar nu zijn er dus mini's bijgekomen. Ik heb geen ervaring met dit. Gaan ze allemaal dood, worden ze opgegeten? Moet ik het voer plat stampen? Wordt het zo niet te druk? Hoelang hebben ze nodig voordat ze sterk genoeg zijn? Moet ik mijn pomp zachter zetten? Heel veel vragen, maar dit kwam echt onverwachts.

foto 1: aquarium met de vis waarom het volgens mij om gaat. (Ik weet niet wat voor soort vis het is)

foto 2: De guppies

Alvast heel erg bedankt!!!

mvg,

Paladino

Toegevoegd na 38 seconden:
Ik hoop dat de plaatjes het wel bij jullie doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.7K

Antwoorden (7)

Ik denk dat de meesten wel opgegeten zullen worden als ze niet voldoende schuilplaats hebben of als je ze niet apart van de andere vissen kunt zetten. Je hoeft het eten niet extra plat te stampen, dat wordt wel kleiner in het water. Maar ik denk niet dat je binnenkort een groter aquarium hoeft te kopen, zolang zullen ze het niet redden
12 jaar geleden
Doe ze een tijdje in een apart vissenkom totdat ze wat groter worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jonge platy's zijn dit.

wat lange bossige waterplanten erin en ze zullen zich verschuilen. af en toe kan er eentje dienen als levend voer maar het ligt er natuurlijk ook aan wat de andere vissen zijn in je bak. (cichliden bv jagen er echt achteraan)

je kan wat vlokvoer fijn maken maar ze redden zich ook wel met de restjes die in de waterplanten terecht komen.

als ze groter zijn komen ze vanzelf uit de waterplanten.

weet niet of je meer levendbarende tandkarpertjes in je bak hebt zitten? de kans is groot dat als ze niet opgevreten worden dat je bak overbevolkt gaat raken.

de pomp hoef je niet uit of zachter te zetten

als je de foto niet ziet even CTRL F5 indrukken overigens.

Toegevoegd na 8 minuten:
van je (kardinaal)terta en rasbora? soort (de rooie man op de foto) heb je niets te vrezen.

levend voer lusten ze wel, maar echt jagen doen deze visjes niet.
ze zijn niet territoriaal en doen het prima in een gezelschapsbak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de platy kan een voorraadje sperma opslaan en een heel leven doen hiermee. ook zonder mannetje zal ze nog jongen kunnen krijgen. het mannetje had ze dus zeker nodig ;-) jongen die op de grond en op hun zij liggen zullen het niet gaan redden ben ik bang. misschien dat je even je water waardes moet laten testen ivm het alg. weet niet welke lamp je hebt en hoeveel uur deze brandt per dag. weet niet welke grondvis je bedoeld, maar gok op een Corydoras als het een kleine variant is, en een wat grovere kan het een Hypostomus soort zijn. wat ook kan, maar wat ik niet hoop is dat je een Gyrinocheilus hebt (albino worden veel verkocht) maar deze zijn niet echt heel aardig voor andere vissen (vreten vinnen en nemen een hapje slijmhuid. doet dit als de rest van de vissen slapen) andere algeneters kan uiteraard ook, maar bovenstaande zijn zo ongeveer de meest verkochte/bekende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vond het volgende over draadalg: Volgende beweringen kunnen bepaalde soorten draadalg verminderen:
- Oude TL's/Licht vervangen! OF
- filteren over turf OF
- co2 meer toevoegen OF
- plantenvoeding juist doseren. Een teveel aan voeding/ijzer niet dus! OF
- Bepaalde produkten die niet schadelijk zijn bevatten een draadalg algicide: Seachem Flourish Excel (Organic Carbon) of Easylife Easycarbo.
opmerking: hoornblad en waterpest kunnen niet goed hiertegen op. OF
- Algicide Esha Protulon 727 of 707 : hier moet een volledige kuur toegepast worden, zou niet schadelijk zijn voor vissen en planten.
(ervaringen leert ons chemische middelen toch te mijden, daar draadalg ook een plantvorm is en planten toch achteruit zullen gaan). http://www.karperstek.be/~zoetwaterforum/viewtopic.php?t=2920
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou sowieso niet in een bak met baby visjes gaan rommelen met gif tegen algen.
als je er geen last van hebt, en de visjes schuilen erin: lekker laten zitten.
je heb speciale kweekbakjes voor jonge vissen. Deze laat je drijven in het aquarium. Hoef je verder niets te doen. Ook de pomp kan dan gewoon op de normale stand blijven staan. Maar ja, ik weet niet hoeveel je er hebt en wat je ermee wilt doen... Handelaren willen vaak geen jonge vissen van een particulier. Anders zou ik ze gewoon laten zwemmen en de sterkste zal/zullen overwinnen! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft niets te doen ze schuilen in hoekjes en kieren van je aquarium .En als alles het zou overleven heb je erg snel een erg volle bak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg voor wat fijnbladige waterplanten waarin de kleintjes zich kunnen verstoppen (anders worden ze opgegeten). Daar hebben ze ook minder last van de stroming en er zitten vaak wat algen op, die ze kunnen eten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste worden echt opgegeten,
als je weer 'mini's' krijgt moet je zon bakje halen zodat ze neit worden opgegeten!