Waarom likt mijn hond haar mand?

Mijn hond, een 13 jarige labrador, likt voortdurend aan haar mand. Ik ben al met haar naar de dierenarts gegaan, die heeft gekeken naar haar bek en keel, maar niets gevonden dat abnormaal is. Nu is het vooral een irritante geluid, zo word ik midden in de nacht wakker omdat ze weer bezig is met mand likken. Heeft iemand dit al eerder meegemaakt met hun hond, en waarom deed deze dit?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat ze dat fijn vind aan haar tong.Onze hond likt steeds aan onze asbakvoet die van een soort grove steen is en daar kan hij uren mee bezig zijn.
Geef je hond s nachts alleen een dik kussen om op te liggen ipv zijn mand dan heb je s nachts dat geluid niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Bedankt :) Dan hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken, was beetje bang dat andere honden dit niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd. Onze hond doet dit ook, maar dan aan zijn kussen. het is een soort gewoonteverslaving. Misschien een tip om een vies smakende spray te gebruiken op de mand/kussen of waar ze maar aan zit te likken. Dan zou ze wel op moeten houden.

Andere antwoorden (2)

Dit is obsessief gedrag. Het kan bij een oude hond een beginnend teken zijn van dementie. Het kan ook verveling zijn die zich in obsessief gedrag vertaalt.

Dit moet je gewoon doorbreken door de mand weg te nemen of de actie te verbieden, wat moeilijker is.
Als je een andere rustplaats aanbiedt (mand weg dus) moet je eens opletten of ze misschien vervangend gedrag gaat vertonen, ook dat is mogelijk.

Hou in de gaten of er verschijnselen van dementie zijn. Je hoeft bij het doorbreken van het gedrag (als je de mand laat staan dus en het alleen verbiedt) niet boos te zijn, maar wel consequent.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal. Ik heb een Jack Russeltje uit het asiel en die is zo nu en dan nerveus, waardoor weet ik niet. Maar dan gaat ze haar pootjes likken en daarbij haar kussen. Na een paar minuten vind ik het wel genoeg en zeg streng tegen haar dat ze moet ophouden. En dat doet ze gedwee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tip :) Ik zal er op letten, maar dementie.. Ze is nog zo alert en speels, mensen zijn altijd verbaasd als ik haar leeftijd vertel.. Maar het is helaas inderdaad wel iets waar we rekening mee moeten houden...
Ivana
12 jaar geleden
Toen mijn hond de leftijd van 11 jaar had, een vergelijkbare maat als de labrador, maakte ik nog trektochten met haar van 100 km in drie dagen. Ze begon toen al tekenen van dementie te vertonen, maar lichamelijk nog zo fris als een hoentje. Het aftakelen van een hond van die grootte neemt soms maar een maand of 6 in beslag. Ik wil je niet bang maken, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Als ze een dergelijk gedrag nu pas gaat vertonen, zal het geen angst zijn, tenzij je zegt dat het altijd al een nerveuze hond was. Ik heb nog bijna nooit een angstige labrador gezien. Verveling lijkt me op die leeftijd ook uitgesloten. Dat onrustig zijn midden in de nacht echter hoort duidelijk bij dementie.
Mijn kat likt de bank.
Mijn konijn eet zijn hok.
Mijn lievelingspony knaagt aan zijn staldeur.