Weg draaien oog & Rode ogen hond. Wat kan dit zijn ?

Vandaag even in het bos gelopen met de hond. Dus ik kom net thuis zijn allebij zn ogen een beetje rood. 1 oog draait helemaal weg. alsof hij een soort van scheel kijkt. Het ziet er heel eng uit. Heb even de DA gebeld en kan morgen ochtend vroeg pas langskomen maar maak me toch een beetje zorgen.Lijkt zelfs alsof hij een soort van blind is aan dat wegdraaiende oog. Misschien heeft iemand hier ervaring mee ? Wat dit kan zijn ? En of ik er alvast zelf iets aan kan doen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.1K

Antwoorden (3)

Wanneer je hond rode, gezwollen of tranende ogen vertoont, zijn deze soms aanwijzingen van een groter gezondheidsprobleem. De dierenarts kan best bepalen of de aanleiding allergisch dan wel een ergere aandoening zoals conjunctivitis betreft. Conjunctivitis of bindvliesontsteking wordt veroorzaakt door een virus, allergie, bacteriëen of parasieten. Het kan ook best zijn dat de hond een irratie opliep na het spelen met andere honden. Kat- en hond gevechten resulteren - bijna altijd - in een uithaal van een kattenklauw naar een hondenoog. Vaak met succes.

Soms gaan de oogproblemen gepaard met andere infecties zoals een ontsteking van de luchtwegen. De dierenarts kan snel een diagnose stellen en antibiotica voorschrijven. Bindvliesontstekingen zijn wel besmettelijk en vragen een onmiddellijke behandeling om overdraging naar andere honden tegen te gaan.

Is er geen spoeddierenarts bij ej in de buurt waar je nu al terecht kunt?
Dan zou ik daar gelijk naar toe gaan.

Toegevoegd na 2 uur:
Hier heb je een link met oogartsen in de dierengeneeskunde.

http://www.collieweb.net/adressenoogartsen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou geen enkel risico lopen en zo vlug mogelijk naar een weekend dierenarts gaan, je betaald wel wat meer hiervoor maar dan wordt er tenminste iets aan het probleem gedaan.

Succes!!

Toegevoegd na 10 minuten:
Iedere afwijking aan een oog moet door de dierenarts worden beoordeeld. Sommige oogziekten beginnen onschuldig maar hebben een snel en ernstig verloop. Bedenk dat je hond maar 2 ogen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat hij iets heeft aangeraakt en daardoor allergisch is daarvan.
ik zou even langs dierenarts gaan :)
Je weet maar nooit!

groetjes.