Hoe zou het kunnen komen dat onze labrador blaft als mijn man en ik dansen? Herkent iemand dit bij zijn/haar hond?

Als mijn man en ik elkaar omhelzen, of dansen o.i.d, dan begint onze hond eerst enthousiast te kwispelen, gaat dan zitten en vervolgens hard blaffen. IK vind het erg komisch overigens. Hij is net 5 jaar geworden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Voor een hond is het tamelijk verwarrend, als twee mensen elkaar omhelzen en/of gaan dansen. Op een hond komt dat over alsof er een soort "ruzie" aan het ontstaan is.
Dus zal de hond op dezelfde manier reageren, als hij zou doen wanneer er ruzie dreigt tussen twee honden. Hij zal proberen om die honden "op te splitsen". Met andere woorden; uit elkaar te drijven om te voorkomen dat ze gaan vechten.

Zo poogt de hond ook jullie "op te splitsen" om (in zijn ogen) erger te voorkomen. Dat je hier dan om gaat lachen, maakt het nóg verwarrender voor de hond.
Hij kan hier -om even een mensenuitdrukking te gebruiken- geen touw aan vastknopen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Misschien is hij bang omdat hij te veel bewegingen ziet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn hond wordt ook altijd speels als ik iemand een knuffel geef, of als we bv een kring vormen voor een verjaardagslied. mijn hond neemt dan mijn enthousiasme over. immers als jij bang bent wordt je hond ook bang. per hond verschilt de reactie, maar het is voor mij ook erg leuk om te zien ;)
mijn hond is in dit geval ook weleens jaloers en wil dus ook die leuke aandacht van iemand hebben :]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jullie beiden de leider van de hond zijn, dus overwicht hebben, moet je de hond corrigeren.
Dat kwispelen is het begin van opwinding. Als hij zich daarbij opdringt,moet hij rustig blijven. Dat kan je bereiken door hem naar zijn plaats te sturen. Niet uit straf, maar gewoon omdat je niet wilt dat hij de leiding probeert te nemen.

Dat blaffen is gewoon een vervolg op het kwispelen. Hij trekt aandacht. Daar heeft hij op dat moment het recht niet toe.
De hond moet de ruimte die de baas eist, respecteren en afstand houden. Bij blaffen houdt hij dus in principe geen afstand, al was het maar door de herrie die hij maakt en de aandacht die hij vraagt.

Als je het komisch vindt, ben je niet goed bezig. De hond pikt deze houding van jou op en zal steeds meer gaan eisen. Bovendien wordt de hond op den duur onzeker als er geen grenzen worden gesteld. Veel mensen vinden bepaalde gedragingen van honden leuk, die absoluut niet leuk zijn en uitdraaien op vervelend gedrag. Realiseer je waarmee je bezig bent door om dit soort acties te lachen. Je zaagt de poten onder je eigen stoel vandaan.
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dikke plus weer ivana.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Ivana; Ik ben het met je eens; Ik merk dat ik het de ene keer wel komisch vind, een andere keer niet. Ik moet daar zelf op letten. Verder ben ik heel consequent met hem (manlief ook) en onze hond luistert perfect.
Ik weet dus dat ik fout bezig ben maar soms is het ook zo moeilijk als hij met die trouwe ogen zit te kijken haha :)
Ivana
12 jaar geleden
Ei0512, Blij dat je het met me eens bent. Ik schrijf vaak heel directe antwoorden, die zinvol zijn, maar niet altijd in dank worden afgenomen. En ik weet dat het moeilijks is om niet te lachen, maar als je verder denk........besef je de ernst van de zaak, al is het nog zo'n lieverd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou het echt zo'n vaart lopen als de hond enthousiast reageert op dansen, en ik lach erom?
En het speels stoeien en uitdagen van je hond dan? Dat vinden ze heerlijk, als je om ze heen rent en ze schijn aanvalt. Gaan ze ook helemaal los. Maar daarna ben ik weer de baas.
Ivana
12 jaar geleden
Als er gespeeld wordt, ben jij degene die daar mee moet beginnen. Spelen is goed voor je hond, maar zelfs tijdens het spel moet jij de controle houden. Alleen een angstige en onzekere hond mag je vaak laten winnen. De normale uitgebalanceerde hond mag héél af en toe winnen. Jij beëindigt ook het spel. Dat doe je met een gebaar of het woord: genoeg. Bij genoeg komt er ook geen toegift.
Je bent dus niet 'daarna de baas', je bent altijd de baas.
Veel mensen denken dat de baas zijn, de baas spelen betekent.
Er komt bij leiderschap geen machtswellust aan te pas, wel overwicht. In het geval van het dansen/knuffelen wil de hond bepalen dat hij deel wil nemen aan het spel. Dat bepaalt de hond niet, dat bepaal jij, of je man. Niemand anders.
Ik heb ook zo'n lieverd. Als wij zoiets doen, zit ze op haar plaats toe te zien. Dan kan ik haar uitnodigen voor een dansje met zijn drieën, maar niet voordat ik het wil.
Jaloezie is het bij m'n opa's hond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Honden kennen geen jaloezie. Honden kennen alleen rangorde. Als de hond de plaats van een mens betwist, is hij bezig zichzelf hoger te stellen dan een mens. Hij is dan niet genoeg doordrongen van het feit dat mensen altijd vóór honden gaan en hij dus op de rangorde-ladder een stap terug moet doen.
Als je dit niet corrigeert, zal hij steeds verder omhoog klimmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus kont het op het zelfde neer!
Niet op alle slaken zout leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind niet dat dat op hetzelfde neer koMt.
Niet zo de kont tegen de krib gooien ;)
Ivana
12 jaar geleden
Marijn, jij dicht de hond menselijke eigenschappen toe en dat kan niet. Met jouw benadering krijg je een andere uitkomst en géén oplossing van het probleem.
Jaloersie??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
@IkEnMijzelf, kijk eens bij het vorige antwoord en wel bij de reacties.
1 van mijn 3 hondjes blaft dan ook, vaak is het dan gewoon blijdschap en willen ze een soort van mee doen ( beetje blij tegen de hond praten enz) mijn hond doet dat in ieder geval ook.. uit enthousiasme.