Hoe krijg je het best je puppie (mops) zindelijk?

Onze mops is nu 4 maanden en doet al heel erg veel buiten, maar af en toe heb je hem net uitgelaten (en heeft hij niks gedaan) en plast dan alsnog binnen. Hoe kun je laten merken dat zoiets niet echt leuk is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

met vier maanden zijn ze meestal nog niet zindelijk. Het kan ook aan het ras liggen. vooral Malthezers kunnen wel tot een jaar onzindelijk zijn. Hoe het met Mopshonddjes zit weet ik niet. Wat een schatje trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Boos toespreken en hem het plasje laten zien, vervolgens even buitenzetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder de 6 maanden heeft een hond geen controle over zijn blaas. Zelfs na 6 maanden kunnen er nog ongelukjes komen. Sommige honden leren snel, anderen leren langzaam. Het is een kwestie van consequent, volhouden en de hond niet bestraffen. Mopper niet op de hond als hij in huis heeft geplast, ruim het op zonder dat de hond er bij is. Maak het goed schoon met een schoonmaakmiddel zonder ammoniak, zodat je hondje niet op dezelfde plek blijft plassen.
Laat de hond consequent even naar buiten na het slapen, eten en spelen. Let goed op de signalen van je hondje. Als hij begint te snuffelen, dan zoekt hij een plekje om zijn behoefte te doen. Dan vlug oppakken en buiten zetten.

Buiten laten plassen:

Tijdens het uitlaten de hond flink belonen als hij zijn behoefte doet en commando ‘plasje’ of ‘poepje’. Maak er echt een feestje van. Ga niet gelijk weg na het plassen, maar blijf nog eventjes wandelen of spelen. Anders leert je hondje dat de pret over is bij het plassen en gaat het plassen uitstellen. Let goed op dat je hond buiten plast. Soms kan het even duren, de pup is gauw afgeleid. Dus blijven wachten wachten tot hij iets doet.

Geef hem geen toegang tot het hele huis, zodat hij niet overal kan plassen. Beperk hem tot de kamer, eventueel keuken als hij daar eet. Met een bench is het zindelijk maken sneller aan te leren, omdat honden van nature hun nest niet vuil maken. Als hij toch in de bench plast, dan ben je te laat geweest. Let dus goed op de signalen die een hond afgeeft en laat hem voldoende uit.

Heb engelengeduld, dan komt het over een tijdje vast wel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eventjes kijken naar:
http://www.goeievraag.nl/vraag/hond-16-weken-plast-huis.25167
http://www.goeievraag.nl/vraag/snuut-pup-uitwerpselen-halen-binnen.19540
http://www.goeievraag.nl/vraag/pup-zindelijk.20846

Daar staan genoeg goede antwoorden!

Mijn antwoord:
Wil je je hond zindelijk krijgen?
Ik gebruik zelf altijd deze methode, maar ik kijk wel altijd naar het karakter van de hond… soms zijn er uitzonderingen.
Kranten van zijn ligplaats naar de deur doen, of dit de voordeur is of de tuindeur maakt niet uit…als hij achter die deur maar direct een plasje/poepje kan en mag doen. Hij leert op die manier de weg naar waar hij zijn behoefte kan doen, en als hij het niet red (= hij is onzindelijk) dan doet hij het op een krant. Vanzelf leert hij het om het op een krant te doen en je haalt ongeveer elke 3 dagen (afhankelijk van het karakter en de ontwikkeling van je hondje) 1 krant weg, diegene die het dichtste bij de ligplaats ligt. Hij moet het dus steeds langer kunnen volhouden, en uiteindelijk haal je de laatste krant weg en is je hondje zindelijk!
Je moet tijdens deze periode zeker minimaal om de 4 uur die weg behandelen, ligplaats - kranten - buiten, en wees ‘s ochtends zo vroeg mogelijk bij.

Er zullen erna vast nog wel eens ongelukjes gebeuren, bijv. snachts of als de pup alleen is, maar dat wordt steeds totdat hij helemaal zindelijk is.

Mocht je pup al wat ouder zijn en nog steeds niet zindelijk zijn, dan kan er een andere oorzaak zijn van de onzindelijkheid. Dan moet je even langs je dierenarts.

Als je meer informatie wilt: pb is welkom.

Toegevoegd na 3 minuten:
"dat wordt steeds totdat hij helemaal zindelijk is" moet natuurlijk zijn: "dat wordt steeds minder totdat hij helemaal zindelijk is".

4 maanden en nog steeds af en toe plasjes binnen? Kan gebeuren. Vaak is dat door enthousiasme, de hondjes hebben nog weinig controle over hun blaas en laten bij enthousiasme, angst, verdriet, enz. wat lopen.
Opruimen en je hondje even negeren. Bij 4 maanden vind zo'n hondje dat al een straf genoeg (het negeren dus) en zal na een tijdje begrijpen en leren dat het anders moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik weten waarom die -1?
Het zindelijk maken is makkelijker als je de pup in een niet te grote bench laat slapen. In de bench moet hij niet een hoekje kunnen maken waar hij kan plassen en poepen. Hij zal (als hij niet is groot gebracht in een smerig hol bij geldfokkers) zijn eigen nest niet willen bevuilen.

Een pup slaapt gemiddeld 18 uur per etmaal. Je moet hem in het begin mogelijk 's nachts ook een kans geven zich te ontlasten, maar daarbij moet je niet praten en niet belonen, anders maakt hij er in de nachtelijke uren een spelletje van.

Overdag direct buiten zetten als hij wakker wordt en buiten blijven tot hij heeft geplast of gepoept. Ga daarvoor niet de hele wijk door maar neem een beperkt veldje en blijf daar wat drentelen. Als je een te grote ruimte neemt, ruikt hij allerhande nieuwe geurtjes en komt aan plassen niet toe. Prijs hem na gedane arbeid, maar overdrijf niet.

Ook na spel en opwinding moet hij plassen. Het komt er op neer dat je de eerste tijd tot hij zindelijk is om de 2 uur naar buiten moet. Na gedaan te hebben wat je van hem verwacht mag hij natuurlijk even los en uitrennen en doe je een spelletje om de band te versterken.

Een pup zindelijk maken is klussen. Meer wat tijd betreft, dan wat inspanning betreft. Bij kleine honden als de mops zie je minder gauw dat ze iets moeten doen dan bij grotere pups, want als ze door de knieën gaan valt dat niet zo op en voor je er erg in hebt is het gebeurd. NIET boos worden, dat is zinloos. Negeren is ook zinloos. Hij heeft immers geen schuld! Een pup plast niet in huis om je te pesten, maar omdat de eigenaar er te weinig aandacht aan besteedt, te laat is, of omdat er lichamelijk iets mis is, maar dat is op een leeftijd van 4 maanden bijna nooit de oorzaak.
Ivana
14 jaar geleden
heb een site gevonden hoop dat je er wat aan hebt