Hoe verklaar ik dit gedrag van mijn kat (zie uitleg)?

Onze oudste kater is -waarschijnlijk door een paar nare ervaringen toen hij nog kitten was- heel bang en schrikkerig. Hij komt ook nooit verder dan gehoorafstand van ons huis, bij roepen is hij er altijd binnen 5 seconden.

Maar wanneer we ze dan een keer hebben verwend met iets lekkers dan is hij dagenlang strontvervelend en kan het hem ook niets schelen wanneer er dan op hem gemopperd wordt dat ie nu weer gewoon zijn brokjes moet eten. De jongste lijkt gewoon te accepteren dat het een af en toe lekkernijtje is en eet dan ook gewoon weer zonder te zeuren zijn brokjes, maar de oudste blijft dan echt dagenlang voet bij stuk houden. Dit rijmt eigenlijk helemaal niet met zijn normale angstige gedrag. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

er is geen verband tussen het schrikkerig zijn van je kat, en het zeuren om lekkere hapjes.
ik heb ook een angstige/eenzelvige kat, maar bij mij is hij ontspannen en vrolijk.
ik neem aan dat jullie kat angstig is bij bezoek, plotselinge geluiden enz, maar in principe wel ontspannen is bij jullie?
dan zal hij idd niet warm of koud worden van jullie gemopper.

en dat zeuren, tja sommige katten zijn erg gefixeerd op eten, dat is hun lust en hun leven.
verder heb je het gedrag mss aangemoedigd door hem na een aantal dagen gezeur weer eens iets lekkers te geven?
als gedrag iets positiefs oplevert, zal een kat dat gedrag blijven vertonen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
:)
ja in feite conditioneer je hem dan.
als hij na 4 dagen meuten weer een lekker hapje krijgt, gaat hij er logischerwijze van uit, dat lang zeuren een heerlijk snackje oplevert.
zo dom zijn katten niet ;)
Rieneke1
12 jaar geleden
zeker voor een angstig aangelegde kat is het fijn als hij weet waar hij aan toe is.
geef hem gewoon dagelijks een lekker hapje, op een vast tijdstip.
dat hoeft echt niet veel te zijn.
je kat zal dat snel oppikken, maar het is wel zaak dat je je beperkt tot alleen dit hapje, en verder basta.
sta niet toe dat je kat je bespeelt als een viool ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha, het zijn van die lekkere beesten he.... werkelijk waar. ze hebben nu eenmaal personeel, weten de viool te bespelen en met name de gevoelige snaar van het personeel.... daar tokkelen ze graag op. uitblinken in 'iemand naar de hand (in dit geval 'kattenpoot') te zetten', en dan ook vooral het om de vinger winden. tja.....kat in 't bakkie!!!écht een makkie ;-)) +1
Rieneke1
12 jaar geleden
:)

Andere antwoorden (1)

Los van het schrikkerige / angstige gedrag - dat blijkbaar wel meevalt als hij komt als je hem roept ; hij is dus niet bang voor jullie- ziet hij iets lekkers krijgen niet als verwennen.

Katten zijn erg kieskeurig met hun eten, en als hij lekkerder eten heeft gehad, wil hij nogal wiedes alleen nog maar DAT eten hebben. Maar als hij het niet meer krijgt, zal hij uiteindelijk eieren voor zijn geld kiezen en niet gaan verhongeren.

Hoe ter wereld zou een kat moeten weten dat dat 'verwennerijte' alleen maar tijdelijk is ? Ongetwijfeld kan hij oorzaak (angstig gedrag ??) en gevolg (lekker eten) niet eens aan elkaar koppelen, en snapt hij gewoon helemaal niet dat hij dat maar af en toe krijgt, en dan ineens niet weer. Nogal wiedes dat hij daar een beetje chaggerijnig van wordt....zou ik OOK worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een schrikkerige kat heeft trouwens gewoon heel veel aandacht en tijd nodig ; veel met hem spelen (zonder aanhalen) en uitdagen, en zorgen voor plaatsen waar hij HOOG en in een gezonde(statusverhogende en dus zelfvertrouwen gevende) positie kan liggen, en niet ergens kan wegkruipen in hoekjes onder kastjes en dergelijke, wat zijn lage status en gebrek ana zelfvertrouwen benadrukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
sorry marleen, maar je toevoeging is onzin.
katten zijn geen kleine hondjes.
status is van nul en generlei belang voor een kat.
Rieneke1
12 jaar geleden
dezegebruiker, ik denk dat dat idd het geval is.
je zou het dus als een compliment kunnen opvatten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rieneke ; sorry - dat is niet mijn persoonlijke visie maar komt van de 'kattenfluisteraar'; zoals je weet zitten katten graag hoog om de boel te kunnen overzien, en kruipen angstige katten weg in een hoekje.
Je kunt een kat letterlijk minder angstig maken door hem te 'dwingen' hoger te gaan zitten en de wegkruiphoekjes ontoegankelijk te maken. Heb in de praktijk meermaals gezien dat het werkt. Het is ook niet zozeer zijn status in de GROEP, maar zijn 'positie van zelfvertrouwen'.
Rieneke1
12 jaar geleden
marleen, ook ik ben kattenfluisteraar ;)
katten hebben graag de keus tussen hoge en lage verstop- en rustplekjes.
wegkruiphoekjes ontoegankelijk maken heeft een averechts effect.
het toverwoord voor angstige katten is geduld en nog eens geduld.