mijn hond blaft en piept behoorlijk als we gaan wandelen. Dit is uit enthousiasme. Hoe kan ik dit afleren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11K

Antwoorden (7)

In de reacties las ik, dat je hond dat doet, zowel vóór het naar buiten gaan als buiten.
Waarschijnlijk is het buiten minder als je het gedrag vóór het naar buiten gaat aanpakt.

Allereerst is het cruciaal, dat jij rustig en assertief bent en veel geduld hebt. Ontspannen rechtop staan.
Je pakt de riem en dan zal-ie vast al aan de gang zijn met blaffen en piepen. De riem gaat niet eerder om dan dat hij (voor het gemak, weet niet of het een reu of teefje is) rustig zit.
Dat doe je door stil en rechtop te blijven staan en het commando "zit" zegt. Als-ie niet reageert en doorgaat: een korte duw geven in de nek (doen honden ook bij elkaar bij correctie) zodat hij uit die staat van opwinding geraakt, en na verloop van tijd zal hij gaan zitten en ophouden met dat gedoe. Waarschijnlijk moet je die handeling nog een (paar) keer uitvoeren.
Geen stemverheffing, de hond niet bij de naam noemen, alleen rustig blijven staan en eventueel de correctie opnieuw uitvoeren.
Als hij rustig zit, als je ziet, dat de opwinding weg is, pas dan de riem om doen. Begint-ie weer: de hele bovenstaande riedel weer herhalen.

Dan: om naar buiten te gaan moet hij ook rustig naast je staan, de kop bij de knie, dus niet voor je. Corrigeer met een rukje opzij aan de riem. Geen stem, niks. Jij bent rustig, assertief en je staan ontspannen rechtop. Pas als de hond ontspannen naast je staat doe je de deur open en jij gaat ALTIJD als eerste naar buiten, de hond naast je.
Dit vergt oefening en geduld!

Buiten blaffen en piepen corrigeer je door dezelfde lichaamshouding en met een korte, zijwaartse ruk aan de riem. Daarmee haal je hem uit zijn gedrag. Pas weer doorlopen als hij rustig is. De hond loopt altijd naast je, nooit voor je uit, met de kop bij je knie.

Dit lijkt allemaal moeilijk, maar je zult zien, bij een goeie uitvoering, dat je hond heel snel doorheeft wat jouw bedoeling is. Wees consequent en doe altijd hetzelfde.

Ik raad je aan om het programma The Dogwhisperer op National Geografic te kijken. Cesar Millan legt daar heel duidelijk uit, hoe het werkt en wat je precies moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt bij Cesar Millan héél erg goed opgelet :-). Ik begon met het lezen van je antwoord en toen dacht ik, hé die kijkt vast The Dog Whisperer :-). En toen zei je het zelf al in je laatste alinea. Hij is goed hè?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Hij is zeker goed vind ik, en het allermooiste: HET WERKT!!! Soms gaat het aanleren van een ander gedrag bij een hond met deze methode zó snel, verbijsterend gewoon!
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kijk het ook graag en je hebt het prima verwoord.
Van mij dus een + voor onze nieuwe GV whisperer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Nou...nieuw.... al sinds november 2010 actief hier hoor ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel goed!
Ritsuka
12 jaar geleden
Wij voeren thuis ook een paar trucjes uit en de hond is al een stuk rustiger :)
+
Ivana
12 jaar geleden
Wendy, jouw antwoord spaart mij een hoop typewerk. ;-) Je hebt werkelijk geen onderdeel overgeslagen. Ik vind het jammer dat ik je maar één plusje kan geven. Met dit antwoord verdien je er meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel!
Een enorme lap tekst inderdaad, maar korter lukte me gewoon niet ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waaaaaahahahhaha, leuke reactie Loenie, dank je!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik dacht ook gelijk aan Cesar toen ik je antwoord aan het lezen was.
Die man is zeker goed met honden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde ook niet nieuw op GV, maar nieuwe roeping. Carrière switch :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaaa hahahahaa, ik had het "whisperer" achter GV pas te laat door!!! Giller! Zal proberen niet meer te fluisteren ;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 whispering wendy!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Ik laat de hond van mijn buren ook regelmatig uit die heeft dat ook alleen dat is is een jachthond., dus bij haar is dat logisch. Maar je moet zijn/haar naam zeggen en dan stil zeggen dat helpt bij mij altijd.

Groetjess
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het mijn hond "afgeleerd" door in mijn gedrag niet te laten blijken dat we gaan wandelen, niet met haar praten, negeren en eerst mezelf aankleden. Snoepje in de hand en haar daarmee afleiden en "lokken" om haar kop door de riem te steken. Dan gelijk! naar buiten. Speeltje pakken en dan al spelend naar de uitlaatplek. Zo wordt de stress door iets leuks vervangen. T zal nooit helemaal overgaan hoor, dan hadden we maar pluche beesten moeten nemen :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WendyH zei het ook al, misschien moet je eens naar Cesar Millan kijken op national geographic, hij heeft trouwens ook een site waar er iets daarover staat!
Misschien is het geblaf en gepiep wel uit verveeldheid, laat je hem vaak uit of ben je vaak weg van huis? Meestal als ze blaffen en/of piepen proberen ze je iets duidelijk te maken.
Hier is de site van Cesar, met een artikel dat gaat over "wat honden geblaf je duidelijk kan maken".
Het is wel in het engels, maar wie weet heb je er wat aan! :)
Er staan nog veel meer artikelen die iets over jouw probleem zeggen.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mijn hond erg enthousiast en luidruchtig wordt in de gang, stop ik met mijn handelingen en neem ik letterlijk afstand en wordt ik ook afstandelijk naar hem toe. Ik ga op de trap zitten tot hij rustig wordt. (Dat duurt nu niet meer zo lang.) Als hij besloten heeft om rustig te wachten, kom ik weer in actie.

Bij het naar buiten gaan dwing ik mijn ruimte af door wanneer hij langs mij naar voren wil, een stap opzij te doen waardoor hij er niet langs kan, of zelfs nog beter, even klem komt te zitten, tot hij zich terugtrekt. Als hij al voor mij is zeg ik tegen hem: "Ik eerst", en dan laat hij mij voor. Maar dat zal je je hond eerst duidelijk moeten maken en leren door zoals hierboven beschreven je ruimte af te dwingen, in combinatie met de mededeling "Ik eerst". Ook buiten heel handig, als je door een vernauwing moet met je hond.

Dit werkt voor ons. Maar ieder mens en iedere hond is anders. Dus doe je voordeel met alle nuttige antwoorden en ontdek jouw manier. En inderdaad: Kijk naar The Dogwhisperer op National Geographic. Elke vrijdagavond 2 afleveringen achterelkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wandelen is leuk, het is fijn dus we zijn blij!!

de riem kan een stuitfactor zijn die op de stem werkt.
de hond bouwt spanning op vanaf het moment dat je je jas aandoet je sleutels pakt, de riem pakt (of welk ritueel je dan ook hebt, de hond zal het je feilloos kunnen vertellen)

als je hond geen spanning op kan bouwen zal het niet gespannen beginnen aan zijn wandeling. eke stap in het ritueel is een extra spanning voor je hond. zo bouwt het zich op.

het begint dus aan de start van het ritueel. doe je jas aan, pak je sleutels, en is de hond rustig pak je de riem. begint ie weer te blij te worden corrigeer je. let wel op!!! (ze zijn slim)
stil zijn en niet blaffen is NIET altijd ontspanning. uit de hele houding moet blijken dat de hond ontspannen is (dus niet bv braaf doen wat je zegt en blij kwispelend jou aanstaren omdat je op moet schieten!)

bij elke stap die je neemt moet je wachten tot je hond rustig is, spanning mag zich niet opbouwen. is je hond niet rustig... dan wacht je gewoon.
laat de hond rustig en kalm weten wat je van hem bedoeld.
doet ie het goed hoef je NIET te belonen!! dit wekt juist weer enthousiasme op. de volgend stap is zijn beloning.

JIJ geeft aan wat er gaat gebeuren, niet de hond. hij moet dus wachten op JOUW commando bij elke stap die je neemt, OOK buiten!

verder sluit ik me helemaal aan bij het antwoord van Whisperende Wendy hierboven. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leid hem af met zij favoriete speeltje of leid hem af met snoep en bouw het dan af!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan verplaats je de spanning en beloon je het gedrag wat je niet wil hebben. gaat dus niet werken als je het gedrag zelf af wil leren, zonder het in een ander jasje te steken zodat het voor de baas acceptabel is. de hond zal vol spanning met zijn speeltje rond stuiteren als ie naar buiten mag, of zit ongeduldig te wachten tot ie wat lekkers krijgt. nergens dus een punt van ontspanning, maar wel belonding van het foute gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het werkt wel op tv! Kijk maar eens naar ' het zal je hond maar zijn ' op vtm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben bekend met gedragsproblemen maar snoepjes en speeltjes kan je niet bij elke hond inzetten.
teneerste omdat je het foute gedrag kan belonen (je versterkt de angst als je het op het verkeerde moment doet) ten 2e: je kan het gebruiken om aandacht te krijgen van je hond, maar een bange hond speelt niet, en eet niet. ook zijn lievelings speeltje is niet meer boeiend, en een bange hond zal nog geen biefstuk aanpakken en opeten. hier zijn ze te bang voor. het heeft dus geen zin. de geur kan je gebruiken om aandacht te krijgen, dit word wel regelmatig gedaan, maar wegrennen zal het nooit kunnen voorkomen. deze hond moet simpelweg geblokt worden in het vluchtgedrag zodat het kan ervaren dat er niets engs is. dán kan je pas een positieve draai eraan geven (associaties leggen het het positieve) door te spelen en/of te belonen op andere manieren bereik je het gewenste resultaat kan je weer met interval werken (afbouwen van het geven van wat lekkers) maar natuurlijk niet met spelen ;-)