Klopt het dat je, kleine barstjes in eitjes van vogels, kunt repareren met blanken nagellak ?

Ik heb wel eens ooit gehoord of gelezen dat je eitjes die kleine barstjes hebben kunt (repareren) met nagellak, zodat de bacterien er niet inkomen, zeg maar om de natuurlijke laag tegen indringers die de pop op de eitjes geeft weer te herstellen.
Maar misschien zou de geur van de nagellak de pop juist van het nest weghouden, waardoor alle eitjes verloren gaan.
Ik heb een pop die nogal lomp is, en haar eigen eitjes beschadigt helaas.
Maar ik durf het niet te proberen, omdat ik bang ben dat de vreemde geur, de pop van het nest verjaagt.
Maar ik spuit ook regelmatig tussendoor de nestkasten in met parasietenspray, en dan gaan ze er wel weer gewoon op, terwijl dat ook een rare lucht heeft, dus misschien geven ze ook niks om de lucht van nagellak.
Maar werkt het ook echt, is hier ooit onderzoek naar verricht ?
Buiten de vreemde geur.
Of heeft iemand hier ervaring mee, zowel goede als slechte ervaring is welkom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Inderdaad is blanke nagellak de beste manier om een ei te repareren. blanken nagellak wordt niet te hard en slijt op den duur.

Van de geur trekken de vogels zich meestal weinig aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (2)

Zou superlijm proberen (5 tubetjes voor 50 cent bij de Wibra). Zelfde spul gebruiken ze in ziekenhuizen, dan heet het anders en is 10x zo duur.
Superlijm verdampt heel snel. Je zou het eitje nog even flink in de wind kunnen leggen en evt met lauw water afspoelen.
Nagellak is dik: er komt echt een laagje op. Superlijm is dat niet.

Toegevoegd na 11 minuten:
Superlijm droogt in 30 seconden (in tegenstelling tot nagellak) en slijt ook vanzelf weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Arme vogel, als hij heeft zitten broeden en probeert even weg te vliegen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welnee, dat is binnen 30 seconden uitgedroogd!b
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eitjes mag je niet in het water doen, dan gaat juist heel de beschermlaag eraf, en het kuiken kan verdrinken in het eitje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik heb vaak met secondenlijm gewerkt, en daar komt vaak te veel lijm uit, zelfs die 1 druppel dingen, komt al te veel uit, ik heb die troep al tig keer op mijn handen gehad, gelukkig nog nooit vingers aan elkaar gelijmd.
IS het een idee om de bodem waarop de eieren worden gelegd worden een beetje schokabsorberend te maken, zodat de eieren niet zo snel door het lompe gedrag beschadigd raken. In feite is een nest in de boom ook wat schokabsorberend, toch? Als het werkt hoef je niet met nagellak aan de slag. Ik verzoek overigens dat een ei dat beschadigd is gaat rotten, en geen kuiken kan opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er op tijd bij bent niet, dan kan je hem nog dicht maken met nagellak.
Ik heb het wel over een heel klein barstje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het nest dat de pop gemaakt heeft is super zacht, ik heb nog nooit een pop gezien, die de wilgentakken tot wol knaagt zo zacht, en dan gaat ze zo lomp met haar eitjes om.
Maar ja, het is een tamme vogel, en nu dus een mega trutje tegenover mij, en in haar wilde buien om mij aan te vallen, als ik nestcontrole doe, maakt ze haar eitjes kapot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stoppen met controleren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet altijd controleren, want als er kapotten eitjes in liggen, moet je die opruimen, een pop kan ze ook kapot maken zonder dat jij er bij bent, anders krijg je een broeikast van bacterien, en dat kan ook weer de goede eitjes besmetten.
En als er eenmaal kuikens zijn, moet je ook controleren, want je moet eventueel dode kuikens weg halen.
Pas als de kuikens rond de 1 week oud zijn, is het grootste gevaar voor overlijden wel weg.