Onze kat van 16 is in twee weken tijd volkomen blind geworden. Zou daar nog wat aan te doen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

Je moet het niet vergelijken met een blind mens. Het leven van een blinde binnenkat is minder gecompliceerd dan van een volwassen mens die plotseling blind wordt.

Katten kunnen zeer goed ruiken en weten blindelings de weg in huis te vinden. Als je alles op de zelfde plaats laat staan, kattenbak, water, eten, maar ook het meubilair en de warme kattenplekjes, zal het voor de kat weinig last opleveren.

Je kunt natuurlijk naar de dierenarts gaan voor een operatie of behandeling. Daarvoor moet de kat echter in optimale conditie verkeren. Met 16 jaar zou het echter ook een niet operabele oogziekte kunnen zijn, maar dan kan je het dier nog een goed en veilig leven bieden.

Als je de kat nu wilt aaien, moet je het even te voren aankondigen met je stem. Van een plotselinge aanraking zou het dier hevig kunnen schrikken.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We kunnen gelukkig prima beoordelen of een kat gelukkig is hoor. En dat is hij nog steeds. Hij geniet zelfs wel een beetje van alle extra aandacht lijkt het. :)
Voor hem is het gewoon donker, en hij heeft er geen weet van dat hij de enige is natuurlijk. Hij loopt alleen zeer vreemd, tilt zijn poten heel hoog op, je ziet wel dat hij er erg onzeker van is geworden. Maar het is ook een vrij nieuwe situatie voor hem natuurlijk. Ik denk dat het wel went.
Wij vinden het zielig, maar ik geloof niet dat hij zich zielig voelt...
Ivana
12 jaar geleden
Juist, je denkt al als een kat. Ga wel naar de dierenarts, maar heb met het dier geen menselijk medelijden. Hij kan zich gelukkig prijzen met een baas die zijn gevoel kan inschatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies, je moet dieren niet vermenselijken.
Ivana
12 jaar geleden
Ik las de uitslag van de DA en wens je sterkte met de moeilijke keuzes die komen gaan. Als de oogdruk oploopt wordt de hoofdpijn ondragelijk. Dan moeten ze toch op een of andere manier opereren om de druk weg te nemen anders lijdt de kat verschrikkelijk. Zie PB
Ivana
12 jaar geleden
Gelukkig dat de oogdruk goed is (?). Dat zou het allerergste geweest zijn. (Je schrijft bloeddruk, maar dat is iets anders dan oogdruk en daar draait het om.)

Andere antwoorden (3)

Gezien de leeftijd, zou het staar kunnen zijn of een oogaandoenig. Ga er mee naar dierenarts. Als het staar is, is kan er wel wat aan gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik opvallen vind, is dat hij echt helemaal geen licht en donker meer ziet. Ik kan hem met een lamp in zijn ogen schijnen, hij reageert er totaal niet op. Ik dacht dat ze bij staar een beetje wazig zicht hadden, niet helemaal geen zicht meer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga in ieder gevak naar de arts. Dan weet je het zeker. Voor een blind dier is het slecht leven.
alleen een dierenarts kan, na onderzoek, hier uitsluitsel over geven.
ik zou zeker gaan, want de oorzaak zou een te hoge bloeddruk kunnen zijn.
is dat het geval, dan zou het goed kunnen dat de schade niet tot blindheid beperkt blijft.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een afspraak gemaakt voor vanavond.
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi!
laat je nog even weten wat de bevindingen van de dierenarts waren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke + rieneke!
en willenvee, goed dat je gelijk een afspraak hebt gemaakt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net geweest, we konden eerder terecht. Hij begon namelijk ook raar te lopen met zijn linkervoorpoot. Hij blijkt 100% blind te zijn, en de dierenarts staat voor een compleet raadsel. Allebei zijn retina's zijn losgelaten. Niks aan te doen dus, en afwachten hoe het verder verloopt. Hij is al 15,5 jaar oud, maar dat betekent ook dat ik hem al heel lang op schoot heb (of op mijn schouder, zijn lievelingsplekje) en het best moeilijk vind allemaal.
Rieneke1
12 jaar geleden
is de bloeddruk opgemeten?
Bijna altijd is de oorzaak een veel te hoge bloeddruk die met medicijnen van de dierenarts op peil gehouden kan worden.
De ogen zelf zijn niet meer te repareren na twee weken.
Waarschijnlijk heb je over het hoofd gezien dat ze wijde, bloedoorlopen ogen heeft (gehad).

Maar ze kunnen er nog best goed mee uit de voeten, al zal ze in de eerste tijd knap onzeker zijn.
Een beetje helpen met het voer en de kattenbak en zorgen dat ze niet meer hoeft te springen.

Maar nu is de eerste gang naar de da want die bloeddruk moet naar beneden.
En het kan zeker van grote invloed zijn op de nieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dippie, dit heb ik ook al geopperd.
vraagsteller is al met de kat naar de da geweest, maar onduidelijk is of er een bloeddrukmeting is gedaan.
zie de reacties op mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloeddruk was prima, niks aan de hand. Nieren ook in orde, hij drinkt niet veel, er is geen enkele reden voor te verzinnen. Er zijn foto's gemaakt die doorgestuurd worden naar een oogarts (voor mensen) voor een second opinion.
Rieneke1
12 jaar geleden
hopelijk weet die oogarts raad willem.
anders mss een doorverwijzing vragen naar een specialist?
Ivana
12 jaar geleden
Bij het loslaten van de retina wordt er bij mensen gelaserd. Dit is niet altijd succesvol en moet vaak worden herhaald en gecontroleerd. Bovendien is het vervolg ook niet leuk, want dit levert staar op, wat vervolgens weer moet worden geopereerd.
Ik denk dat dit alles bij katten ondoenlijk is. Ze zullen daar, en zeker op deze leeftijd, niet meer aan beginnen. Mensen worden diep triest als ze blind worden, maar katten niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fout Ivana, mensen kunnen ook heel gelukkig blind zijn, ook als dat op latere leeftijd gebeurt