wie moet ik het eerste aanspreken? bij geluidsoverlast door de hond van de buren

de buren werken alle2 van 9 tot 5 en als ze s ochtends weg gaan (6 uur) begint de hond te blaffen en dat stopt pas na 2 uur snachts, ik heb daar hoofdpijn van en kan nog niet eens fatsoenlijk ook op zaterdag en zondag uitslapen, ik zie de buren ook nooit uitgaan met de hond of voer kopen, ik heb al diverse brieven getypt en bij hun in de brievenbus gedaan maar ze geven geen antwoord terug en het blaffen blijft en er zijn dagen geweest dat is vermoed dat de hond verwaarloost word maar heb geen bewijs, moet ik de woningstichting om hulp vragen of de gemeente van het blaffen? ik woon in een flat, wij zijn de enige naast buren en de onder buren van hun zeggen geen last te hebben terwijl in een paar appartementen verder wel word gezegt dat ze het ook horen en er ook last van hebben..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je wel de goede buren te pakken? Aangezien ze het verderop ook horen maar de boven en onder buren niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees ook de antwoorden op
Gerelateerde vragen •Hoe los ik jarenlange buren overlast op?
•Hoe ver kun je gaan om geluidsoverlast van buren tegen te gaan?
•Geluidsoverlast: honden buren blaffen elke nacht

Het beste antwoord

Weet niet of het een huurcomplex is of appartementen in eigendom.

Als eerste dien je altijd de eigenaar van de honden zelf aan te spreken, reageren ze onvoldoende dien je je klacht in een schrijven aan hun duidelijk te maken.

Huurwoning:
Wordt er door de buren niet gereageerd op het schrijven en verbeterd de situatie niet kan je een klacht neerleggen bij de verhuurder wegens derving woongenot.
De verhuurder moet dan actie ondernemen anders bestaat de mogelijkheid om verlaging van de huurprijs te verkrijgen.

Koopappartement:
De klacht neerleggen bij de vereniging van eigenaren, het bestuur dient de klacht te bespreken met de eigenaar.
Mocht dit geen of onvoldoende effect hebben kan er een procedure tot huisuitzetting opgestart worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
ps.

Je kunt ook de Landelijke Inspectie Dienst (dierenpolitie) van de dieren bescherming tippen over deze misstanden, ook zij zullen dan actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je woningcorporatie bemiddelt tussen buren. Daarnaast kun je de dierenbescherming bellen. Hou een dossier bij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stichting bemiddelt niet. Stichting dient actie te ondernemen om het woongenot te waarborgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De woningstichting kan wel degelijk bemiddelen. Het gaat om sociaal beheer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, stichting/vereniging bemiddelt wel!
vervelende situatie zeg.
persoonlijk aanspreken op het tijdstip dat ze weggaan?
proberen ze dan toch even te pakken te krijgen want bij het weggaan hebben ze niet veel tijd.
zijn ze niet aanspreekbaar dan heb je soms ook burenhulp in de wijk of idd de woningstichting inlichten.
heel veel sterkte met deze nare toestand!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst melden bij de verhuurder als het om een huurwoning gaat,lost dit niets op dan de politie bellen en kan deze ook niets meer doen dan een melding doen bij steunpunt woonoverlast bij de gemeente.

Hier moet je je verhaal doen wat er allemaal al is ondernomen en zij gaan hier verder mee aan de slag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nog een oud cassette-recordertje hebt waar je ook mee kan opnemen, kun je het geluid opnemen voor bewijs. Als de buren niet reageren en de woningbouw niet, moet je de wijkagent inschakelen. Hij of zij bemiddeld en dat werkt echt goed. Dan heb je ook nog een wijkraad, die hulp kan bieden.
Ik heb nl. wel eens de dierenbescherming gebeld en die zeiden niets te kunnen doen, en dat ik eerst de politie moest bellen. Eerst de wijkagent dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst aan de buren melden dat je last hebt, dat al meermalen gemeld hebt zonder enige reactie en dat je nu naar de verhuurder zult stappen.
Noteer bijvoorbeeld een week lang elke dag wanneer je last hebt, waar die uit bestaat, en op welke tijden dat is (van minuut tot minuut). Vraag of andere buren die ook last hebben, dat ook willen doen.
Stel een brief op voor je wbv en sluit alle 'overlastdagboeken' bij (zelf een kopie houden).
Die kunnen de huurder aanspreken, en bij aanhoudende overlast (blijf jullie dagboeken bijhouden en inleveren!!) een bemiddelingsgesprek voorstellen.
Lost dat allemaal niets op, dan kun je eventueel bij een serieuze verdenking van verwaarlozing een melding doen bij de Stichting Landelijke Inspectie Dienst (LID) van de Dierenbescherming: 0900-2021210 (10 cent/minuut).

Heb niet de illusie dat dit snel opgelost is, maar als jij en de andere buren die overlast ervaren volhouden, kan er wel opgetreden worden door de wbv.