Kun je het gebit van een kat verzorgen dmv vers vlees?

Een collega stelde dat voor... zij bedoelde dan kipfilet e.d. Of moet het dan gelijk iets zijn met botjes, zoals een eendagskuiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Gebitsverzorging d.m.v. vers vlees? Dat komt een beetje vreemd op mij over. En eendagskuikens met botjes erin, lijkt me helemaal geen goed idee, omdat die botjes in de keel van de kat vast kunnen gaan zitten met alle gevolgen van dien. Het beste is om je kat harde brokken te geven als hoofdvoeding.
Hard voedsel is beter voor het gebit dan zacht voedsel, zoals blikvoer.
Als tussendoortje kun je je kat van die kauwstrips geven, die zijn ook goed voor het gebit, en te koop in de dierenwinkel. Al is het natuurlijk even afwachten of jouw kat, die dingen leuk vindt en er ook daadwerkelijk op gaat kauwen. Tandenpoetsen is trouwens nog het allerbeste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook altijd gedacht,maar juist door het geven van rauw vers vlees krijgen ze juist een mooi en schoon gebit en niet alleen aan katten wordt dit gegeven,maar ook honden krijgen hierdoor een prachtig sterk gebit. Helaas moet mijn ene kat er niets van hebben,maar mijn andere kat heeft het wel gehad in het begin zoals kippennekjes of lamsvlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer lamshart, daar zijn echt alle katten dol op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Claudjahbab: Ik ga er vanuit dat de info die ik lees op http://www.dierengebit.nl/gebitsverzorging.html betrouwbare up to date informatie is. Maar dus wel achterhaalde informatie? Weet je ook waar ik nieuwe wetenschappelijke informatie hierover kan vinden? De kern van het verhaal is dat ze voedsel tot zich moeten nemen waar flink bij gekauwd moet worden. En dat zijn brokken, maar dat kan ook een stuk rauw biefstuk of ander stuk rauw vlees. De meeste katteneigenaren zullen dan toch voor brokken gaan omdat dat het meest praktische is. Blikvoer is (voor zover ik weet) meestal zacht voer, wat ze min of meer zo door kunnen slikken. En dat er in het wild geen brokkenboom voor komt, doet er natuurlijk niet zo toe. Ik begrijp je punt wel, maar onze huiskatten zijn nou eenmaal gedomesticeerde dieren en brokken zijn dan een goed alternatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
traveller: dat kocht ik ooit als traktatie voor mijn monsters, die het besnuffelden en me toen aankeken met een blik alsof ik echt ter plekke in de hel kon verdwijnen ;p
ja, de kat is een obligate carnivoor. en het gebit is er op gemaakt te knippen en te scheuren.
jonge katjes eten meteen vers rauw vlees van nature, maar oudere katten moet je er aan wennen, en dat kan soms een heel proces zijn.
je begint het best met zeer fijngesneden vlees, liefst gevarieerd, door het natvoer heen.
maarmate het meer geaccepteerd wordt, kan je de hoeveelheid en de grootte van de stukjes vlees gaan verhogen.
later kan je rustig overgaan op kippennekjes en dergelijke.
kijk eens op de sites van baefplaats en voernatuurlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
bArfplaats. sorry.
Rieneke1
12 jaar geleden
Tuurlijk! Vraag erna in je dierenwinkel! Soms kun je er niet alleen hun gebid mee verschonen maar krijgen ze soms ook frissere adem