kan je met een dier ook geen band hebben?

liefde voor je hond kat paard ect kan ik volledig begrijpen. zelf hou ik ook van mijn hond.
maar neem nou een cavia of hamster daar kan ik niet iets mee hebben.
hij komt niet als je roept je krijgt er geen enthousiasme uit.
kunnen mensen er wel een band mee hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem nou een cavia..enz. waarom neem je het beestje dan?
Je neemt toch geen dier in huis,als je er niets om geeft!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is spreekwoordelijk bedoeld Peter: "Neem nou bijvoorbeeld een cavia" (in gedachten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had ik niet begrepen,daarvoor is m'n IQ te laag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha peter, hou een ander voor de gek!!

Het beste antwoord

Goeie vraag!

Iets hebben met een dier, liefde, hartelijkheid, humor, heeft een voorwaarde: Het moet van twee kanten komen.
Bij een kat, hond, parkiet of soms zelfs een konijn kan dat inderdaad het geval zijn.
Vooral wanneer jijzelf in staat bent om je echt open te stellen voor een dier kan je echt voelen dat er een band is tussen jou en het dier.

Andere soorten dieren kun je wel heel mooi vinden om naar te kijken, lekker warm om op schoot te hebben of leuk vinden om te verzorgen, maar een echte vriendschap zal je er onmogelijk mee kunnen opbouwen.
Je kunt echt een tijd van slag zijn als je hond, kat of papegaai doodgaat, maar je zal bij het verlies van je cavia of goudvis na een paar uur toch wel weer de draad kunnen oppakken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

jazeker kan dat!
maar dan moet je wel met ze bezig gaan, ze knuffelen, over je heen laten lopen, uit de hand eten geven enz.
dan krijg je een lief aanhankelijk dier, waar je moeilijk geen band mee kan voelen.
ik heb tranen met tuiten gehuild toen een paar jaar geleden m'n opvanghamstertje overleed.
ook met logeerratjes voel ik al snel een band, lieve en slimme diertjes, die je wel degelijk kan aanleren om te komen als je ze roept.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ratjes is indd weer anders, heb er echt veel gehad in mijn leven. lekker in mijn nek stiekum in de klas.
soms zag iemand zijn staart en moest ik de klas uit hihi.
+1
Rieneke1
14 jaar geleden
ik zie nu pas dat de vraag was Geen band, sorry!
dat kan natuurlijk, als een dier je niet aanspreekt, en je er verder niets mee doet, dan vorm je geen band. dank voor het plusje, en ratties zijn leuk!!
Natuurlijk kan dat... Dus geen band met een dier...

en Natuurlijk kan dat, dat je een band hebt met een dier dat niet op een mens lijkt, normaal vinden mensen dieren leuker naarmate ze meer op een mens lijken of zich meer interactief met mensen omgaan...

Maar er zijn preferences, voorkeuren, en dat kan zijn dat sommige mensen op goudvissen vallen... of Nepalese woestijnratten... Dat gebeurt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat kan makkelijk. Ik heb een goeie band met onze konijnen. Ze komen als ik aan het hok sta en ik vind het heel leuk om naar ze te kijken.
Het andere kan ook. Ik heb bv helemaal niets met paarden. Honden vindt ik heel leuk en gezellig, met katten heb ik al een stuk minder.
Mijn zoon vindt slangen en andere reptielen geweldig, daar moet ik niets van weten.
Zo heeft iedereen zijn voorkeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat wij mensen wel een band kunnen ervaren met dieren. Ik vraag me wel of dat andersom ook het geval is. Kan een dier ook een band hebben met een mens? En zo ja, hoe merken we dat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,dat kan. Ik heb b.v. geen band met vlooien,luizen,kakkerlakken,vliegen en muggen! En zo zijn er nog wel meer soorten(on) gedierte waar ik niets mee heb!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas als dieren beschouwd worden als wezens met eigen behoeften en een eigen karakter en waarde, wacht hen een goed dierenleven, en kunnen mensen er zeker een goed band mee hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan denk ik dat je de verkeerde Cavia getroffen hebt. Wij hebben een super cavia gehad, waar het moeiijk geen band mee krijgen was (hoewel zijn band meer door zijn maag ging denk ik).

Het was een supercommunicatief beestje (wederom.. het meest communicatieve was als hij een geluid meende te horen waaruit hij kon opmaken dat het gepaard ging met eten... we hoefden de koelkast maar open te doen en hij schreeuwde al om aandacht... en als ik schreeuwen zeg bedoel ik ook best luid Piep, piep, piep...
Beestje liet zich zeer gewillig aanhalen en als hij vrij rond liep in huis en hij zat onder de bank en we wilden hem opbergen, dan kwam hij wel als we hem riepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
+1, leuk antwoord :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk verhaaltje +1
zelf ben ik helemaal weg van knaagdieren. Het schattige van die 10 kleine vingertjes, het nieuwsgierig rondruikende neusje, het kleine formaat....
en als je ze elke dag aandacht geeft, krijg je er ook heel veel voor terug. Zo zijn ratjes heel slim. Net als een kat komen ze je ook dingen "vragen" en als je goed observeert, kun je dat ook verstaan. Ook met onze hamsters, muizen en degoes had ik vrij snel een fijne band.

In het begin had ik met ons eerste konijn wat moeite. Ik wist niet wat hij wilde. Inmiddels kan ik aan zijn gedrag precies zien of hij blij en tevreden is, of nieuwsgierig, en daar echt van genieten. Als ik "hapje" roep komt ie meteen, roep ik zijn naam dan kijkt hij eerst wat mijn bedoeling is. Ze helpen me ook graag bij werkzaamheden in de tuin. Vooral snoeien en graven.

Ik denk ook dat die band wederzijds is. Niet alleen is een huisdier voor zijn voeding en verzorging van ons afhankelijk, ze zijn ook graag bij mij en zoeken me op. Als ik thuis kom is iedereen blij. Heerlijk toch? Zou ook nooit zonder huisdieren willen leven.

moest even 10 minuten stoppen met typen omdat de kat in mijn nek kwam liggen kroelen...

Met dieren buiten heb ik niet echt een band. Hoewel ik graag observeer als een eekhoorntje aan het spelen is, of hoe een spin zijn web maakt. Ook zou ik uren naar de vijver kunnen kijken, naar het gedrag van de insekten en vissen en kikkers enzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je enige dier een konijn of cavia is, kun je er heel goed een band mee krijgen. wij vingen vroeger konijnen buiten op (in mooie hokken natuurlijk) en binnen hebben we honden en katten. Die konijnen deden ons niets een we vonden ze ook nietszeggend. Tot ze eenmaal een nieuw huisje hadden! Dan kreeg je hele fotoreportages over de mail waar hij sliep, at, hoe hij tv keek en bij het hele gezin betrokken werd. Het ging dan om mensen die weloverwogen een dier uit een opvang halen en daar ook echt helemaal voor gaan. Op een of andere manier ontplooit zo'n konijn zich dan ook tot een hele persoonlijkheid en een echt huisdier, waar van gehouden wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt denk ik heel erg aan de persoon zelf. Ik heb bijvoorbeeld ratjes en ze passen heel goed bij mij en alle soorten kromsnavels vind ik ook geweldig. Maar een konijn of cavia, daar voel ik niet zo veel voor. Je kan zeker een band krijgen met hamsters of cavia's, maar dan moet je wel echt van die dieren houden. Met honden en katten maak je wel veel sneller en een veel hechtere band, naar mijn gevoel.