Eten vogels landschildpadden?

Mijn schilpad op het balkon is spprloos verdwenen! Hij kan niet naar binnen of over het hek! Zijn er roofvogels die ze kunnen pakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Antwoorden (6)

Het is vast niet wat je wilt horen, maar schildpadden in het wild zijn, zeker als ze nog klein zijn, meer prooi dan jager.

Daarbij kan ik me voorstellen dat er wel een (grotere) roofvogel (of misschien zelfs kat, al was het alleen om te spelen?) bij je in de buurt gehuisvest is die best een schildpadje lust. Ik weet niet hoe je balkon eruit ziet, hoe het gelegen is en hoe toegankelijk het is, dus het is lastig om te zeggen.

Weet je zeker dat het schildpadje zich niet heeft verstopt in een of ander hoekje of ergens onder of achter?

Toegevoegd na 36 seconden:
Daarbij zeg je 'over het hek', maar kan hij er ook niet onderdoor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft hij zich niet ergens heel goed verstopt om in winterslaap te gaan? Ik weet niet hoe groot je schildpad is maar een roofvogel heeft weinig grip op een schildpad die volwassen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+wellicht een plekje voor een winterslaap inderdaad?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergist je aardig. Er zijn heel wat vogels die een schildpadje weten te kraken door het van grote hoogte naar beneden te laten vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom vroeg ik hoe groot de schildpad was, onze schildpad wordt door een sperwer of een valk niet opgetild. Ik geloof zeker dat het met een klein schildpadje wel zal lukken daar geef ik je absoluut gelijk in.
het is erg onwaarschijnlijk dat je schildpad door een roofvogel is gepakt.
roofvogels die zich in de stad kunnen ophouden zijn vaak sperwers, gespecialiseerd in het uit de lucht grijpen van kleine vogeltjes.
een meeuw zou mss wel raad weten met je schildpad, maar die zal niet snel op je balkon landen; die komt er nooit meer vanaf.

het is fris buiten; ook ik vermoed dat je schildpadje zich verstopt heeft om in winterslaap te gaan.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergeet de ekster en de kraai. Deze dieren lusten ook wel een schildpadje.
Een Griekse landschildpad graaft zich tijdens de herfst in om aan de winterslaap te beginnen. Bij gebrek aan zand heeft dit dier zich mogelijk verstopt in één of ander gaatje, zoals een regenafvoerpijp of onder wat spullen die op je balkon staan. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat bv. een blauwe reiger op een balkon naar schildpadden gaat zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je bloembakken op het balkon, mijn vroegere overburen kwamen er in het voorjaar achter dat hun schilpadden zich voor de winter hadden ingegraven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de schildpad zich onvoldoende kan verbergen en is nog niet groter dan 10cm. bestaat er de mogelijkheid dat een ekster jou schildpad heeft gevangen en op gegeten.

De andere mogelijkheid wordt door de andere al goed omschreven.

Overigens had de schildpad allang binnen en in winterslaap moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het schldpadje was een cm of 12!
Het moment dat wij de andere 3 grotere schildpadden in een bak met turfmolm wilden laten overwinteren miste wij de kleinste! We hoorde wel een aantal dagen daarvoor een vogelkreet op het balkon! Kan die ekster zijn geweest dan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan hij inderdaad ten prooi zijn gevallen aan de vogels. Overigens de schildpadden in turfmol laten over is niet de beste methode. Turfmolm hout vocht vast wat schildrot kan veroorzaken, je kunt beter een paar daagjes eikenblad gaan verzamelen, of het blad van de Canadese esdoorn, ze dan een paar dagen laten drogen en je hebt een perfecte bodem om de dieren te laten overwinteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Just curious, maar vanaf wanneer horen schildpadden hun winterslaap aan te vatten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Griekse landschildpad die buiten overwintert gaat eind september begin oktober in winterslaap, vaak zakt de temperatuur dan onder de 15gr. C.. De schildpadden die binnen gehuisvest zijn of binnen overwinteren begint men eind september begin oktober aan de voorbereidingen voor de winterslaap zodat deze uiterlijk november in winterslaap is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben indardaad een krijs van een vogel
Op het balkon gehoord! Maar schonken daar geen aandacht aann! Schildpadje was inderdaad 10a12 cm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer. Maar zo is de natuur, eten en gegeten worden, het kost je alleen hel wat euries om hem te vervangen.