Is de eend een nestblijver of een nestvlieder?

Waarschijnlijk is deze vraag al gesteld, maar ik kan hem niet vinden. Bedankt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Eigenlijk is het heel makkelijk :
Als het jonkie van eender welke soort niet meteen na de geboorte op eigen beentjes kan staan, eten, drinken, lopen, vliegen, zwemmen, etc. maar nog een poosje verder moet ontwikkelen, dan spreken we van een nestblijver ; hij moe nog even op het nest blijven. Denk aan poesjes, hondjes, konijntjes, mensen, etc.

Als jet jonkie meteen na de geboorte in de benen komt en mee kan lopen met de 'grote beessies' (wat niet betekent dat hij helemaal zonder verzorging of bijvoorbeeld moedermelk kan) dan spreken we van een nest-vlieder ; hij vliedt (weglopen, wegvliegen, vluchten, verlaten) meteen het nest. Denk aan veel kuddedieren, reptielen, en - inderdaad- de meeste watervogels.

Eenden zijn dus zogenaamde nestvlieders, want ze kunnen direct uit het ei al zwemmen, lopen, achter mama aan en hun eigen eten bij elkaar scharrelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een eend is een nestvlieder.
Rieneke1
12 jaar geleden
Een nestvlieder.