Reageren honden beter op een naam met een lettergreep of beter op een naam met meerdere lettergrepen?

Onze vorige hond heette Luna,kort maar krachtig,maar ook met twee lettergrepen.
Wij willen heel graag binnen een korte tijd weer een nieuwe hond aanschaffen,alleen dit keer een reu.
Alleen een naam verzinnen vinden wij erg moeilijk.
De hond die wij graag (weer) willen is een bordeaux dog.
Een stoere grote hond dus,en daar hoort naar mijn mening ook een stoere naam bij.
Mijn man had de naam Bink in zijn gedachten,maar ik vind het niet echt lekker ''bekken'' (kon even geen andere benaming vinden sorry ;-) )
Maar waar reageren honden het beste op?
Zijn het de lettergrepen of de klanken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Honden reageren eigenlijk helemaal niet op hun naam, laat staan dat het ze iets kan schelen hoe ze heten. Ze reageren op de klank van je stem, de toon waarop je iets zegt, en de energie die je uitstraalt.

Als je 'boos' bent kan één lettergreep handig zijn, waar twee weer wat vriendelijker klinkt als je het dier wilt aanmoedigen. 't is maar net wat je vaker verwacht te moeten gebruiken ;-) (al liggen afkortingen en koosnaampjes in die gevallen voor de hand).

Welke naam dat dan precies moet zijn, zul je met je man moeten uitvechten, want vragen over 'leuke namen' horen niet thuis op GV ; dan riskeer je dat de hele vraag verwijderd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb twee honden en ik moet je eerlijk zeggen dat ze wel degelijk reageren op hun eigen naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je ze wel eens anders genoemd? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze reageren op de klank/toon die altijd voor hen wordt gebruikt. Net zoal ze meestal wel reageren op het woord 'uit' of 'koekje' (en woorden die daar qua klank op lijken en VOORAL de toon waarop je het zegt).

Andere antwoorden (5)

Onze hond, Binkie :), reageert overal op, het gaat meer om de toon hoe je iets zegt. Was laatst bij een kennis en wist niet meer hoe de hond heette, ik riep Tippie en hij kwam braaf aanlopen, hij heette eigenlijk Boris....

Toegevoegd na 2 minuten:
het antwoord, het maakt niet zoveel uit.
Mijn jongste zoon heeft onze Binkie een tijdje sponge bob genoemt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en die stoere naam: Binkie hebben wij gegeven aan een kruising Yorkshire/Teckel een mini hond ;)
Mij is opgevallen, dat een hond beter/sneller reageert op een naam met 2 lettergrepen, en 2 klinkers erin..... Dus Luna was een prima naam wat dat betreft.
Maar dat is enorm subjectief hoor, want bewijzen kan ik het natuurlijk niet!
Zelf vind ik het ook lekker "bekken": 2 lettergrepen en 2 verschillende klinkers.
Lijkt me zo lastig, een naam met meer dan 2 lettergrepen: ben je halverwege lettegreep 3 met roepen en dan is de hond um gesmeerd ;-))
Bink vind ik ook wel stoer, en als je hem roept is Binky toch niet verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je hond Housebay heet en je roept Karel, zou-ie dan ook onmiddellijk komen?
Mijne kwam dus niet als ik andere klanken gebruikte....hij keek me hoogstens verbaasd aan.
Hij is nu zo goed als doof, erg lastig!!!
Honden luisteren vooral naar de klemtoon. Mijn hond heet Poeki, ze luistert beter als je de kie harder uit spreekt. Maar dat is ook zo bij mensen. Iemand het bv pieter, die reageert beter op pie dan op ter. Een eenlettergreepge naam kan je ook lekker zeggen. Honden luisteren ook naar de toon van je stem, als je wat hoger praat zal de hond opgewekt naar je toe rennen, dat kan je ook testen als je het niet gelooft. Zeg op een hoge toon, wat ben jij toch een vervelend hondje. De hond zal opgewekt gaan kwispellen. Als je boos bent verhef je vaak je stem en dat weet een hond ook goed. Raar genoeg heeft je bepaalt soort energie ook invloed op het luister gedrag. Als je onzekerheid uitstraalt zal de trouwe vier voeter minder goed luisteren dan bij een verzekerd iemand. Want een onzeker iemand is niet echt een leider. Ook heeft het er sterk mee te maken met de manier van opvoeden. Als je dat speels en belonend doet zal heb je kans dat de hond zich thuis voelt en jou als een echte leider aanziet. Als je hem meer straffend opvoet zal het dier minder goed luisteren.

Toegevoegd na 2 minuten:
De klanken ex ki ax ty zijn de harde klanken dus effectief. Pas wel op dat je die klanken niet te boos zegt dat zal de hond erg afschrikken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor het klemtoon verhaal, heb ik ook begrepen
denzo,django,tyson,mayko,maroon.

Een hondengedragstherapeute heeft deze namen eens voorgesteld,omdat ze 2 klanken in de naam bevatten,en als je een snel commando wil geven bij bv. niet direct komen ,kun je ze verkort uitspreken.
bv. : Ty,hier, hier zouden honden beter op reageren dan,omdat het je dan menens is.

Ik heb het niet zelf verzonnen,maar zijn haar woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal de hond wordt wezen wat voor naam je hem geeft, het gaat vooral om de laatste klank in het woord dat je gebruikt.

Je dient wel consistent te zijn in het gebruik van de klank / woord richting hond zodat hij weet dat je het over hem / haar
hebt.

Een langere klank / woord heeft als voordeel dat de hond langer de tijd heeft om te ontdekken dat het om hem gaat, een korte klank / woord kan hij missen.

Het gaat daarbij vooral om de intonatie van de klank / woord hoe de hond zal reageren.