Wat moet ik weten over het verzorgen van een jong poesje?

Ik kan goed met katten. Ik heb zelf ook mijn hele jeugd door een poes gehad. Vaak gevoerd. Soms vlooienspul gegeven. Teken verwijdert. Laten plassen en in de gaten gehouden.

Alleen ga ik nu hier op mezelf wonen (Als student) en ik koop een erg jong katje (hoogsten 10 weken uit) zijn er zaken waar ik op moet letten? Zijn er Do's en Don't? Kan haar gewoon normale brokjes voeren enzovoort?

Toegevoegd na 1 uur:
Die kat was een familiekat. Dus niet mijn verantwoording.
Vandaar dat ik "vaak gevoerd" neerzet. Ik heb per week ongeveer 3 dagen 2-4 uur werkgroep/college. Soms 's nachts een borrel. Sorry hoor, maar dan ben ik toch meer thuis dan de gemiddelde Nederlander? Ik zit hier bijna heel de week thuis te leren.

Niet allemaal zo vijandig gaan doen, alsof ik een dierenbeul ben. Ik ben werkelijk gek op katten. Als ik er één voorbij fiets ga ik ze zitten knuffelen. En katten zijn ook gek op mij. Ik zou er alles aan doen om zo'n beestje een goed huis te geven. Ik ben dan ook bezorgd dat ik iets fout zou kunnen doen en vraag daarom dus deze vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, maar als je er zo weinig vanaf weet is mijn advies: niet doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje overdreven MissPrixie. Ik kan erg goed met katten. Heb alleen nooit een kitten gehad. (Een moet de eerste keer zijn toch?) Probeer dus nu informatie in te winnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou sorry maar bij termen als "laten plassen" en "in de gaten houden" komt een beetje raar over. En als je zo goed met katten zou zijn snap je ook zelf wel dat een kitten kittenbrokjes eet en geen "gewoon" voer. En dan kun je mijn reactie overdreven vinden maar het gaat wel over een levent wezentje waar je de volle verantwoordelijkheid over hebt. En als je de basis zaken niet eens snapt is het gewoon beter om er nog een heel goed over na te denken.
Rieneke1
12 jaar geleden
@miss prixie, ik deel je zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt wel of je het over een speeltje hebt!
Dat toevallig leeft,en waar je dus hier maar even info over vraagt.
Een kitten( die veel aandacht nodigt heeft) op een studentenkamer?
Lijkt mij heel slecht idee.
Toen mijn nichtje ging studeren haalde ze een asielkat van een paar jaar die niet speels meer was,bijna de hele dag sliep en goed alleen kon zijn.
Maar die wel lekker op schoot kroop en kwam kroelen als ze thuis was.
Beter idee misschien?
Iedereen is altijd helemaal weg van zo'n mini-katje maar er zitten zoveel katten in het asiel die een liefdevol baasje zoeken.
Denk daar eens over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is rechten.

Antwoorden (3)

Neem qua voeding juniorvoeding, daar zitten alle benodigde voedingsstoffen in!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je begint al slecht door je katje te vroeg in huis te halen.
laat het katje tot 13 weken zeker bij moeder en nestgenootjes.
zo voorkom je latere gedragsproblemen.
ga jij het studentenleven induiken?
neem dan liever twee kittens, zodat ze gezelschap hebben aan elkaar.
als student heb je geen liggende gelden, terwijl medische kosten toch op kunnen lopen.
verzeker je katje daarom, dier en zorg (proteq) is betrouwbaar.

zorg dat je kitten de kittenentingen heeft gehad, met 9 en 12 weken, of zorg daar zo nodig later zelf voor.
laat haar als je toch bij de dierenarts bent hiervoor, ontwormen en zo nodig ontvlooien.

geef het katje geen supermarktvoer, maar premium kittenvoer van goede kwaliteit.
goedkoop zou wel eens duurkoop kunnen zijn.

neem hoe dan ook alleen een kitten als je bereid bent veel zorg en tijd in het diertje te steken, jaar in, jaar uit.

Toegevoegd na 4 minuten:
oh ja, castreer je kat tijdig; katertjes met 5 mnd, poezen een maandje later.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontwormen kan je ook zelf doen, je kan zo'n spuitje (tube) bij de dierenwinkel halen.
Rieneke1
12 jaar geleden
polliewop, beter ga je naar de dierenarts, zodat je zeker weet een veilig middel in handen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo waar, laat een katje liefst zo lang mogelijk in een nest, totdat mama-poes het katje er uit wil meppen zo'n beetje, meestal is dat v.a. 12 weken.
Het is wel begrijpelijk, die kleine beestjes van 6 weken zijn zoooo aandoenlijk en lief, maar als je een stabiele goed gesocialiseerde kat wil ben je wijs als je nog eventjes wacht. Daar heeft een kattenbaasje én een kat zoveel baat bij.
Kijk voor de minimale kennis die je nodig hebt eens op de site van het LICG.
Ik weet niet waar je gaat wonen, maar de meeste studentenhuizen laten geen huisdieren toe. en als je kat beperkt zal moeten blijven tot 1 (studenten)kamer zal die zich gaan rot vervelen en waarschijnlijk probleemgedrag gaan vertonen, zoals slopen. Houdt er rekening mee dat zo'n kleintje barstensvol energie zit en dus een hoop tijd vergt qua aandacht en opvoeding. Moet je straks lange dagen naar college en heb je een druk sociaal leven dan is het echt af te raden een kitten te nemen. Zo'n beestje gaat zich echt vervelen.
De meeste studenten hebben het niet al te breed qua financiën. Maar op de gezondheid van je huisdier mag je echt niet besparen! Koop geen goedkoop voer uit de supermarkt, maar ga voor een goede premiumvoeding uit de dierenspeciaalzaak, speciaal voor kittens. Denk erom dat een kitten met 9 weken en 12 weken gevaccineerd moet worden, tot 6 maanden maandelijks ontwormd moet worden en ontvlooit. En met 6 maanden zal je de dame of heer moeten laten castreren. Dit brengt allemaal kosten met zich mee. Als je niet voor onvoorziene kosten wilt komen te staan bij ziekte, dan kan je het beste een ziektekostenverzekering afsluiten voor je kitten.
Dan heb je nog aanschafkosten voor de kitten, kattenbak, voerbakjes, mandje, speeltjes etc etc.
Dit moet je dus wel allemaal kunnen betalen.

Ga je eerst eens uitgebreid inlezen over de verzorging van een kat. Als je nog zoveel vragen hebt, ben je nog niet goed voorbereid. Zet dan alle voors en tegens op een rij en neem dan pas een eventuele beslissing tot aanschaf van een kitten. Een kat zal gemiddeld 15 jaar je leven met je delen. Wordt het te lastig of te duur, dan kan niet zonder meer er vanaf.

Persoonlijk zou ik je afraden als student een kitten te nemen, sorry. Of je moet een appartement krijgen, veel tijd naast je studie over hebben en die thuis doorbrengen en ouders die je financieel flink spekken.