Na het plaatsen van onze nieuwe keuken is onze hond opeens bang voor de nieuwe vaatwasser. Voorheen met de oude vaatwasser had zij dit niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (6)

honden kunnen geluiden goed onthouden en deze maakt waarschijnlijk een ander geluid dat hij niet kent op die plaats misschien dat hij daar van schrikt
onze hond herkent het geluid van mijn auto als ik thuis kom staat hij aan de deur maar hoort hij een vreemde auto dan reageert hij niet
ik weet het niet zeker maar denk dat het daar aan ligt
dus als hij blaft tegen de vaatwasser hem niet aanhalen maar negeren misschien dat het overgaat
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vaatwasser zal andere geluiden maken. Een hond is daar veel gevoeliger voor dan een mens.

Misschien dat de nieuwe vaatwasser ook anders ruikt, of dat hij gaat ruiken tijdens het gebruik. Ook dat kan voor een mens onmerkbaar zijn en tegelijk voor een hond beangstigend.

De vraag is: is het erg dat de hond bang is? Zo nee: gewoon laten begaan, dan zakt het vanzelf weg.

Is het wel erg, dan gelden de normale opvoedtechnieken voor honden: vermaan (da's wat anders dan: bestraf) ongewenst gedrag, of negeer het. Beloon gewenst gedrag. Ga de hond niet troosten als hij bang reageert, want dat bevestigt zijn bangheid, en het is een beloning.

Maar nogmaals: als de hond gewoon in een hoekje kruipt aan de andere kant van het huis, is er niet veel aan de hand. Dan kun je het gedrag negeren. Het zal dan vanzelf overgaan. Zodra de hond uit zijn hoekje durft te komen, kun je hem aanhalen en belonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor jou, ik ga mee met jou antwoord. Daarnaast denk ik dat er iets "vervelends" is gebeurd met de vaatwasser waardoor de hond er een beetje bang voor is.
Het is goed mogelijk dat de vaatwasser hard is neergezet waar de hond van schrok en daardoor wellicht een beetje angstig is voor die "grote machine".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet iets in je nieuwe vaatwasser waar de hond gek op is, haal het er uit in het bijzijn van je hond en geef het hem.
Na een paar keer zal hij weten dat er in dat nieuwe ding iets lekkers zit.
Als hij het gewend is geef je het daarna uit een trommeltje
maar intussen is hij wel de nieuwe machine gewend.
Plaats net mijn antwoord onder de reactie, zie daar, sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
raar dat minnetje, +1
Het kan helpen om de vaatwasser open te zetten als hij leeg is zodat de hond erin kan, als hij niet te groot is, of goed kan kijken en ruiken. Op die manier kan hij in ieder geval ontdekken dat het niets engs is. Ruim hem eens in met de hond erbij en zet hem dan aan en blijf erbij. Dan ervaart de hond dat het niets engs is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de voerbak(met iets extra lekkers er in) voor de vaatwasser zetten. Dus de vaatwasser aanzetten wanneer de hond gevoerd moet worden. Misschien dat hij/zij even niet eet dat is m.i. niet zo erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hond is een gewoontedier. De snelheid waarmee hij/zij zich aanpast aan nieuwe geluiden, nieuw meubilair, andere opstelling en in jouw geval een nieuwe keuken, is sterk afhankelijk van zijn karakter en de manier waarmee jij er mee omgaat.

Een brutale hond, die gewend is overal op af te gaan en alles te onderzoeken, zal binnen de kortste keren ontdekken dat het weliswaar anders is, ruikt en er uitziet, maar dat het niet bedreigend is, dus dat hij met zijn leven kan doorgaan als voorheen en het negeren.

Een angstige hond legt er veel meer nadruk op dat de boel niet meer aan zijn verwachtingen voldoet en heeft daar enige tijd moeite mee. De tijd moet hem doen inzien dat er eigelijk geen dreiging van uitgaat en het nieuwe wordt weer gewoon.

Van jou wordt in dit geval de geruststellende houding verwacht (als leider) om aan te geven dat alles o.k. is. Negeer de hond, laat hem rustig van een afstand naar jouw handelingen kijken die ten opzichte van de nieuwe vaatwasser geen veranderingen hebben ondergaan. Troost nooit en kijk hem ook niet aan. Praat ook niet geruststellend. Doe als vroeger en binnen de kortste keren is alles weer gewoon, dus gewoonte. Dat past bij honden!
Ivana