Kan een hond samenleven met konijnen?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik vroeg bij het asiel of ze een hondje hebben, waarvan ze denken dat die dat waarschijnlijk wel kan, maar het antwoord: hou onze site in de gaten, daar staan steeds alle honden op.

Tja, daar staat dus nooit op of een hond samen kan met konijntjes.

12 jaar geleden
15K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hond van de buurman kon dat in ieder geval niet met onze konijnen... Die heeft ze doodgebeten.
Snuffel
12 jaar geleden
oh nee! Ik wil heel graag een hond, maar ik heb twee konijnen die binnen wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet je even wachten met een hond, aangezien je konijnen hebt. En een hond kan vrij moeilijk met andere soorten dieren omgaan, ligt er natuurlijk wel aan of jij je konijnen in een hok hebt of los.

Het beste antwoord

Ik heb een jachthond die ik rustig met ons konijn in een loopren kan zetten. De hond moet dan weten dat het konijn onderdeel is van de roedel en dat moet jij als leider aan zijn verstand peuteren.

Eigenlijk is dat hetzelfde als hond en kat te laten samenwonen. Als de kat binnen deel uitmaakt van de roedel mag hij niet worden aangevallen en is samenleven de gewoonste zaak van de wereld. Het maakt dan ook niet uit of de hond een chihuahua is of een rottweiler.

Het wordt een ander verhaal als het konijn of de kat (of welk ander beest dan ook) los door de tuin of de straat rent. In dat geval ziet de hond een prooi en gaat er achteraan als hij/zij sterk ontwikkelde jachtdrift heeft. Ook dat is af te leren, maar valt onder de categorie: onder appèl staan.

Resumerend: je eigen hond kan met je eigen konijnen gevaarloos samenleven, mits de hond het konijn ziet als behorend bij de roedel. Uitbundige honden moeten leren niet te ruig met het konijn te willen spelen, want een grote hondenpoot kan wel (ongewild) schade aan rug en poten van een klein konijn toebrengen. Ook dat "voorzichtige" kan geleerd worden.
Ivana
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Hoi Ivana, Interessant antwoord. Hoe heb jij dat je hond geleerd? Is daar een boek of website over? Groetjes Snuffel
Ivana
12 jaar geleden
Ik breng dieren die bij ons binnenkomen altijd onder mijn begeleiding bij elkaar en let op de onderlinge reacties. Ik ben de leider van de hond. Ze zal dus nooit uit eigen beweging aanvallen. Aan haar eventuele onrust of lichaamshouding kan ik haar plannen aflezen en haar corrigeren waar dat nodig is. Je zou wel veel uit boeken kunnen leren, maar het is meer jarenlange ervaring en uiterste gedrevenheid die mij nogal wat kennis heeft doen vergaren. Het woord "zielig" komt in mijn woordenboek niet voor, tenzij een hond als kind behandeld wordt en niet wordt begrepen, omdat er menselijke maatstaven worden aangelegd.
Het gevolg van de kennis is ook, dat ik per dag 3-4 uur met de hond bezig ben. Lopen, apporteren (zowel verloren apport als markeer-apport) zoekopdrachten en uitbundig spel. Als je hond en konijn bij elkaar brengt, wees dan zeker van je eigen status, je onaantastbaar leiderschap. Dat heeft overigens niets te maken met grote gebaren en harde taal. Taal gebruik je als je tekort schiet in overwicht, maar je bereikt er niets mee en ieder hard woord dat je een hond toevoegt is een ondermijning van je gezag. Succes!!!
Snuffel
12 jaar geleden
Ik denk dat ik echt te weinig ervaring heb hiervoor. Ik heb alleen een oppashondje gehad een tijdje. Wat overigens wel goed ging.
Snuffel
12 jaar geleden
maar toen waren er nog geen konijntjes.
Snuffel
12 jaar geleden
Wellicht dat een kat toch beter gaat, hoewel dat ook jagers zijn.
Ivana
12 jaar geleden
Als je ooit een hond wilt, begin dan nu te lezen. Lees alles wat los en vast zit en onthoudt datgene wat bij je past en waar je de logica van inziet. Zo heb ik het ook gedaan. Ik bezat 81 boeken voordat er hier een hond in huis kwam. Ik heb nu een hele bibliotheek. Er wordt ook heel veel onzin geschreven, dus gebruik je verstand, dan kom je te zijner tijd beslagen ten ijs. Een kat kan heel goed, maar ook katten verschillen in karakter en zijn minder bij te sturen. Maar inderdaad ik had een Siamees en bezit ergens nog een foto, dat het konijn de kat aan het (schijn)dekken is. ;-)) Die twee waren de beste maatjes. Het kan dus wel.

Andere antwoorden (10)

Het ene dier kan wel met een ander dier en weer een andere niet...het ligt aan de hond en het konijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige honden wel, anderen niet.

Ik denk dat een chihuahua niet veel kwaad kan bij een vlaamse reus, maar met een jachthond zou ik voorzichtig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
chihuahua's zijn levensgevaarlijk..!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongetwijfeld, maar ik denk niet dat een vlaamse reus daar heel erg van onder de indruk is :)
Mijn antwoord lekker koort!
Nee dan kunnen ze niet!
Alle honden al is het een klein hondje
Nee ze kunnen niet samen
Mijn konijn is dood gegaan door mijn hond
En dat was heel erg!
m

Toegevoegd na 16 minuten:
Je zou het altijd kunnen proberen!
Als ze nog jong zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1 Dat weet je niet!!!
PFFF slecht antwoord zeg..
Als je wilt dat je hond samen kan leven met je konijn, hangt dat helemaal af van het gedrag van je hond. Het is zeer belangrijk dat je hond het konijn niet achterna gaat als het konijn rondrent. Een kleine fout van de hond kan een ramp voor het konijn betekenen. Een hond en een konijn samenbrengen vergt heel wat voorbereidingen. Je moet het rustig aanpakken en er altijd bij blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze site vond ik ook!
+
Ik zou het risico nooit nemen als ik al konijnen zou hebben.
En al zeker niet een jachthond.
Een konijn wordt anders gezien dan een kat.
Je zou het jezelf nooit vergeven als het mis gaat.

In de belevingswereld is en blijft een konijn een prooidier en een vreemde snuiter met hele gekke bewegingen.
Mijn eigen hond is een hele tolerante hond naar andere dieren.
Ik heb hem bewust opgevoed dat hij alles en iedereen met rust laat.
Katten (ook los op straat lopend), honden, vogels, paarden, kinderboerderij-dieren, noem maar op.
Maar als de buren hun konijn schoonmaken en het dier loopt los in de tuin, ijsbeert hij langs de schutting om een opening te vinden.
Want hij zal altijd proberen om dat dier te grijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is dan een jong hondje nemen.
Laat ze kennis maken met elkaar zo snel mogelijk.
Het hondje zal denken dat dit normaal is in dit leven en zal er normaal mee omgaan.
Tip:Neem geen agressieve honden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor de hond zal het geen probleem zijn. maar je konijnen zullen het niet waarderen. Sommige honden zijn echte jagers: die zullen je konijnen opjagen tot ze dood zijn. Andere zijn misschien wat rustiger, maar dan nog zijn ze angstaanjagend voor een konijn die iedere keer zo'n grote neus in zijn nek krijgt.

Niet aan beginnen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar ik wil zo graag een hond. Misschien komt dat voort uit mijn kinderloosheid ... Mijn konijntjes hebben de oudste rechten, geen hond dus. Bedankt voor je antwoord.
Snuffel
12 jaar geleden
Nog een vraagje. Als ik begin met een puppie. Dan zal het wellicht beter gaan? Een puppie vinden ze vast niet zo eng en het hondje leert dan dat de konijnen bij de roedel horen en dan valt ie ze niet aan. Of is dat te simplistisch gedacht?
Onze hond, Friese stabij, heeft zelfs al twee keer onze hamster gezellig rond laten lopen ('s nachts) en later weer opgespoord in de boodschappenkast. Ze doen elkaar geen vlieg kwaad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Grappig. Het verschilt per exemplaar denk ik zo. Hebben jullie de hond op een bepaalde manier opgevoed dat hij zo goed kan met de hamster?
ik heb nu 2 jachthonden,labrador en kooiker,die zou ik niet met konijn vertrouwen,nooit uitgeprobeerd trouwens.
Maar ik heb vroeger 2 rottweilers gehad,die sleepte op een zeeeer zachtzinnige manier,met mijn konijntjes,als ik de kooi ging schoonmaken kwamen ze de konijntjes halen voor in hun mand helemaal nat te knuffelen,ik moest ze altijd met handdoek drogen voordat ze weer kooi in gingen.deden samen met ballen spelen.
Maar ik denk dat dat puur aan hond EN konijn EN jouw ligt,hoe ga je ermee om,hoe voed je ze op,wat is hun karakter,maar altijd waakzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al jaren een konijn los door de kamer rond huppelen en heb 2 kleine honden ,dat is helemaal geen probleem.Alleen als ik echt weg ga ,dan doe ik het konijn wel in zijn kooi.Ik weet namelijk,als er iemand toevallig aan de deur komt,dat mijn honden dan erg enthousiast kunnen reageren en ze dan wel het konijn willen pakken als die toevallig even voorbij komt huppelen,dat deden ze naar mijn katten ook.Maar honden,samen met konijnen, katten etc. heb ik nooit als een probleem verder gezien.