Dat ligt eraan wat voor langharig ras de kat is en dan zie je nog binnen een ras verschillen in type vacht. Meestal gebruik je beide, maar voor een verschillend doeleinde.
Met een kam met lange tanden met voldoende tussenruimte kam je goed tot de ondervacht. Hiermee verzeker je ervan dat je alle klitten verwijdert. Met een borstel bereik je alleen de bovenvacht, deze gaat hiervan glanzen en je verwijdert er de losse haren mee.
Persoonlijk gebruik ik ook regelmatig een 'hark', hiermee kan je de rijpe ondervacht haren verwijderen (ontwollen). Zeker in het voorjaar laten zal de kat het waarderen als je een handje meehelpt met het ontwollen. Ik eindig met de borstel, zodat de bovenvacht zich mooi sluit en mijn langharige dame weer mooi fluffy wordt.
Sommige langharige rassen hebben echter niet veel ondervacht en zal je minder vaak hoeven kammen. De frequentie zal je op de kat moeten afstemmen. kom je bij het kammen veel klitjes tegen, dan moet het vaker. Verhaart en/of klit je kat minder, dan zal je ook minder hoeven kammen/borstelen. Alleen de borstel gebruiken is bij langharige rassen bijna nooit voldoende. Je strijkt namelijk over de bovenvacht, zonder de onderste lagen te bereiken, en juist die onderwol heeft de neiging tot klitten.
Dus begin met de kam, eindig met de borstel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Beide met kamen haal je de onderharen in de vacht weg.Meestal bij de achterpoten en de staart Maar overal moet je ze kammen dit in elk geval 3 keer per week.borstelen doe je elke dagDe hele kat van onder tot boven.