Wat kunnen we doen om de open wondjes onder onze muis haar oortjes te laten genezen?

We hebben een kleurmuisje van ong. 1 jaar oud. Ze heeft sinds een week of zes open wondjes onder haar oortjes. Het wordt steeds erger. In het begin had ze ook erge jeuk en heeft hiervoor een anti-meitmiddel gekregen.

De jeuk is nu wel iets minder maar de wondjes blijven open. Ook in haar oorflapje zit een gaatje en is het zwart erom heen (lijkt afgestorven te zijn). Ze zit alleen in een kooi maar krijgt behoorlijk veel aandacht van haar 15 jarige verzorgster.

We hebben al 3 weken een middel tegen huidinfecties (Surolan, eigenlijk voor kat en hond) gebruikt en moeten nu naar 2x per dag hiermee. Volgens mij zit deze zalf er niet echt lang op. Ze gaat zich altijd meteen wassen na aanbrengen.

Ze is al 3x bij de dierearts geweest, maar ik zie weinig verbetering. Is er een andere manier? Natuurlijke geneeswijze oid? Kruiden die ze kan/mag eten die genezing bevorderen? Het is echt erg zielig voor haar. :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Rieneke1
12 jaar geleden
je doet nu alleen aan symptoombestrijding, maar wat is de oorzaak?
ik heb totaal geen verstand van muizen, maar bij een kat zou ik denken aan voedselallergie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Wat de oorzaak is weet ik niet, dan was het natuurlijk een stuk makkelijker. Bij muizen kan je heel moeilijk onderzoek doen. Eerst dacht de dierenarts dat ze zich open krabde door de mijt. Toen had ze overal jeuk. Nu krabt ze onder haar oortjes, waardoor de wond niet geneest, maar juist steeds groter en dieper wordt. Wel een goed idee dat het een allergie zou kunnen zijn. We gaan terug naar de basisvoeding, zonder extraatjes als peterselie en droge stukjes brood. (Vind ze erg lekker!)
Rieneke1
12 jaar geleden
dat lijkt me een goed plan.
wel minstens 6 weken volhouden.
ook zou je viatop kunnen bestellen, een verkoelende anti-jeuk gel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat die mijt wel waar kan zijn, als ze overal jeuk gehad heeft.
en de huid onder haar oortjes is extra gevoelig, dus daar komen het snelst wondjes. en nu de rest van har lijfje niet meer jeukt, krabt ze alleen nog de wondjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"behoorlijk veel aandacht" is een erg wazige benaming en komt waarschijnlijk ook niet overeen met de behoefte van de muis. Daarbij kan je niet verwachten van een kind van 15 dat ze altijd genoeg tijd zal hebben of interesse zal tonen om met de muis te spelen. Ik zou sowieso nog een muisje toevoegen, muizen zijn immers sociale dieren. En zoveel tijd/geld/ruimte kost een extra muisje niet.
Overigens wel nadat de oortjes genezen zijn, anders heb je kans dat het nieuwe muisje juist aan de wondjes van je huidige gaat zitten.
Oh en soms is het voor een dierenarts ook maar even uitproberen totdat hij de juiste oplossing heeft geprobeerd. Na 3x dierenartsbezoek zonder succes niet meteen de dierenarts opgeven, maar gewoon nog eens er naartoe gaan. Hij/zij heeft er immers voor geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Mijn dochter is erg goed, trouw en betrokken met dieren. Zij is verdeeld over de dag zeker een uur met haar muis bezig. Zit bij haar als ze tv kijkt en laat hem lekker door de boom klauteren e.d. En zij is zoals gezegd zeer plichtgetrouw en verzaakt nooit eten te geven, hok te verschonen en wondjes te verzorgen. Zij wil dierenarts worden. :) Deze muis is de tweede "lichting" van 2 muisjes. We weten dat ze samen het prettigst vinden, maar het 2e muisje ging vrij snel dood. Omdat mijn dochter zo vreselijk verdrietig is als ze dood gaan (omdat ze dus zo druk met ze is) hebben we toch besloten om niet opnieuw een muisje te kopen. Heb net met de dierenarts overlegt of calendula zalf wel goed is voor muisjes en hij vond het geen probleem dit te proberen. (Zie nu ook op de site van dr. Vogel dat zij aangeven dat het goed kan "omdat het op mensen getest is".)
Zojuist aangebracht. Ze vond het helemaal niet erg (in tegenstelling tot de zalf van de dierenarts: die zal wel prikken ofzo, denk ik) en ze heeft het er volgens mij ook nog niet afgehaald. Hopelijk helpt het.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik heb goede ervaringen met calendulazalf bij mijn katten.
is prima spul.

Het beste antwoord

Probeer eens calendula zalf: in masseren, dan kan ze het niet meer afwassen en het helpt uitstekend !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zeker 8 reactie's op deze vraag gehad, waarvan zeker meerdere zeer nuttig. Nu is alleen deze vraag nog over om te beoordelen. Hoe kan dat?
Maar deze dus maar als beste antwoord gekozen en is zeker ook een goed antwoord. Ben het aan 't proberen en ben benieuwd naar het resultaat.
Hartelijk dank!