Hoe stop ik kinderen die onze katten jatten?

In relatie tot de vorige vraag over onze katten. Afgelopen weekend weer 2 keer naar het asiel geweest en een keer onze kat uit een kelder bij mensen gehaald.Bij navraag bij het asiel & de dierenarts is gebleken dat katten van 3+ maanden zich prima alleen buiten redden en volwassen genoeg zijn om de weg te kennen. Dus wil ik graag de katten de ruimte geven die ze verdienen bij ons in het dorp.

Ik heb opgelet en tot 2 keer kinderen in onze tuin gezien die de katten bij ons uit de tuin wilden meenemen. De kat die we in een kelder gevonden hebben is -volgens buurtkinderen- door de jongens die daar wonen bij ons van de oprit meegenomen; De jongens zelf houden bij hoog en laag vol dat het hun kat is :|.

Hoe stop ik de kinderen onze katten te jatten? Ik heb de katten nu in de garages ingesloten en daar een berg stammen / balken gezet om te spelen. Maar ik wil de beestjes graag ruimte geven. Vanavond bouw ik een ren van 10*10 meter voor ze, maar ideaal is het niet.

Andere suggesties? Zou een keer met de politie bij deze krengen langs gaan helpen?

De katten lopen dus duidelijk niet weg; Ze worden op het moment gewoon uit hun dagverblijf buiten meegenomen.

Oh, en reacties in de trend van 'Wat ben je slecht dat je je katten buiten wilt laten lopen' graag achterwege laten. Graag constructieve reacties.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Of de kinderen het echt als hun eigen kat zien, of dat dat de smoes was om er vanaf te zijn weet ik niet. Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn. Meestal is het in dit soort gevallen zo dat ze hun jaloezie omzetten in een daad die ze niet goed kunnen verantwoorden. Feit is dat ze een reden hebben opgegeven waar je het over kunt hebben.

Ik denk dat het belangrijk is dat je aangeeft dat je gehecht bent aan je kat en dat je het erg vindt dat het katje zo is geschrokken. Lijkt me goed om dat te doen met de ouders erbij, maar ook om er voor te zorgen dat er géén straf op staat. Ze moeten jouw kant van het verhaal gaan begrijpen en het beste voor de kat willen, je moet niet de boeman worden, waardoor ze straf krijgen.

Doorgaans zullen kinderen het niet nog eens doen, als ze eenmaal snappen dat ze er iemand pijn mee doen. Probeer zelf vooral zo volwassen mogelijk te blijven.

Succes! En ik hoop dat je kat weer bijtrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Heb je zelf een kelder? Zo ja, dan zou ik die jongens daar eens even een uurtje inzetten, leren ze het wel af! Eerst met de ouders van die bengels in gesprek is natuurlijk een logischer oplossing, voordat je met de politie alleen maar meer ellende op je hals haalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me een kat- en muisspel... Loslaten lopen en de ruimte geven is een optie, maar dan krijg je daar last mee en een ren hoe groot ook is een gevangenis en ook daar krijg je last mee... Geef die kleine katten aan de kinderen en laat die ervoor zorgen, ga naar de ouders van die kinderen en vraag hen of dat in orde is dat die kinderen ervoor gaan zorgen... En dan vertel die kinderen wat je voor die katten wilt, wellicht begrijpen de kinderen als hun wens vervuld is en zich verantwoordelijk voelen voor de katten, wat je zegt en zou het kunnen zijn dat die kinderen jouw steunen in het vrij rond laten lopen van die katten, dan ben je er... Maar of het lukt, dat weet ik dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik zo je verhaal lees zijn het geen vervelende kinderen die je katten proberen te stelen of te pesten. Ze zijn van mening dat het hun katten zijn die jij hebt meegenomen. In hun ogen ben jij de boze buurman.

Het lijkt me dan meer dan zinnig om een gesprek aan te gaan met de jongens en hun ouders. Laat ze eens hun kant van het verhaal vertellen waarom ze menen dat het hun kat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is dat de politie bewijs moet hebben, willen ze iets ondernemen. Misschien is het mogelijk om een webcam of videocamera op je tuin te richten. Als die kinderen in je tuin komen, overtreden ze art. 461 WvS en kan er iets ondernomen worden.
Al wil dat niet zeggen dat het dan voorbij is, want soms leidt zoiets van kwaad tot erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarnaast moet je aangeven dat er video-opnames gemaakt worden, dat is verplicht van de wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En art. 461 zegt alleen dat wat er op het bord staat conform de wet bevestigd wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds wanneer moet je aangeven dat je je eigen tuin gaat filmen en op video vastlegt?
Misschien kan je tegen die kinderen zeggen; als jullie zo gek op mijn katten zijn, mag je wel met ze in mijn tuin komen spelen. Heb je beide plezier van de katten
De kinderen voor krengen uitmaken geeft alleen maar meer moeilijkheden en gaan ze waarschijnlijk nog meer dwarsliggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel vervelend maar daar doe je niks tegen, behalve proberen om ze op heterdaad te betrappen en ze even flink te laten schrikken zodat ze het niet weerdoen. Ook zou je naar de ouders kunnen gaan en vragen of ze hun kroost erover willen aanspreken maar mijn ervaring is dat in de meeste gevallen ook niet veel zal helpen.

Hier zie ik ze ook regelmatig door de tuin struinen met een van onze katten in de armen, vooral die ene want dat is een heel klein slag kat en ook erg schattig om te zien met een grote aaibaarheidsfactor. Ik heb daar ook al een paar keer wat van gezegd maar de drang om die kleine op te pakken is toch groter. En soms tot binnen aan toe.

Het enige wat ik nu nog kan doen is hopen dat ie er een keer zo verschrikkelijk zat van wordt dat ie eindelijk eens een keer flink de nagels uit zet. Voor de rest blijft het zuchten en ergeren ben ik bang. :-/

Toegevoegd na 5 minuten:
O ja, en zeggen: Doe dat maar niet want dat vindt poesje niet leuk helpt niet. Ik heb jou katjes gezien en daar zou ik mijn handen ook niet bij thuis kunnen houden, en zeker niet als ik ook nog een kind was ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even met de ouders van de doelrakken overleggen wellicht.

Zoals je zelf al aangeeft; je kunt ze niet eeuwig ''opsluiten'' en je katjes verdienen die ruimte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het helemaal niet slecht je katten buiten te laten lopen. Maar dat terzeide.

Ik zou eerst eens op de ouder afstappen en ze op hun verantwoordelijkheid wijzen. Zij kunnen dan de kinderen rustig uitleggen dat het toch echt de bedoeling niet is dat ze de katten meenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stap 1: Ga met de ouders van die kinderen praten, dat is het begin. Maar je hebt ouders die al het gedrag van hun kinderen goed praten, dan moet je over naar,
Stap 2: Naar de politie aangifte doen van diefstal & dat ze zomaar op jouw terrein komen. Want dat is het gewoon. Zorg dat er altijd een proces-verbaal word gemaakt. Waarschijnlijk zullen ze niets doen: 'ze hebben het te druk'. Elke keer dat het gebeurd aangifte doen, op een gegeven moment moeten ze wel iets doen. En als er dan iets gebeurd en er staan 30 aangifte over, dan zullen er grovere maatregelen worden genomen.

Kijk ook eens in de buurt of er meer mensen zijn met het probleem: Zorg dat die ook aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel oppassen geen buurtoorlog te starten. Dan ben je veel verder van huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon volhouden, telkens als je zo'n kind ziet, het liefst met kind en al, naar de ouders lopen. Kinderen moeten ook gewoon leren dat ze het niet kunnen maken.
Is het niet mogelijk om de tuin met een hek of poort af te sluiten?
amc
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Misschien houdt dit ook kinderen tegen,vooral als je het hoort als het opengaat.Alleen maar vragen;"wat komen jullie doen'"?wellicht is er dan een opening voor een rustig gesprek en uitleg.Ze zullen het misschien zielig voor de poesjes vinden dat ze bang zijn geworden en dat dat hun schuld is.
Ik weet dat je dit niet wil horen, maar constructiever wordt het echt niet: bied je katten een veilige omgeving. Hartstikke goed dus dat je een ren bouwt!

Nu zit je thuis met een getraumatiseerde kitten die je niet meer vertrouwt door wat hem buitenshuis is overkomen. Dat in de eerste drie weken van het buiten rondzwerven waar katten zo gelukkig van zouden moeten worden. En nóg vind je dat niemand mag zeggen dat het misschien niet zo'n goed idee is om je kittens dagelijks 10 uur lang buiten te sluiten?

Waarom zo koppig? Is het niet veel belangrijker om je katten een leuk leven te bieden dan om gelijk te krijgen bij een groep anonieme internetters? Bouw die ren, maak er een kattenparadijsje van (misschien met toegang vanuit de ren naar de garage, of juist naar het woonhuis?) en wees blij dat je ze zo een goed thuis kunt bieden.

In de bron vind je een forumdraadje over hoe je katten veilig buiten te laten, door een ren te bouwen of de tuin op andere manier te beveiligen. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Constructief idee: Bouw die ren, maak er een kattenparadijsje van (misschien met toegang vanuit de ren naar de garage, of juist naar het woonhuis?). Natuurlijk op zo'n manier gebouwd dat de buurtkinderen er niet gemakkelijk in kunnen. Verder nog een link naar een forumdraadje over hoe je katten veilig naar buiten kunt laten, je kunt er ideeën opdoen over hoe je zo'n ren het leukst voor je katten kunt maken. Ik hoop dat je er wat aan hebt: http://www.kattenpraat.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=43&t=10189&st=0&sk=t&sd=a&sid=fb265588336b2116d080fb944fe672da En natuurlijk is het de omgekeerde wereld dat die kinderen niet opgevoed worden. Het is ook de omgekeerde wereld dat er auto's rondrijden. En dat honden een kat ernstig kunnen verminken. En dat er zieke geesten zijn die katten vergiftigen. Allemaal de omgekeerde wereld, het is vreselijk dat je katten niet veilig buiten kunt sluiten. Maar klagen dat het niet eerlijk is, zal er niet voor zorgen dat je kittens weer zo lekker zorgeloos kunnen spelen, knuffelen en slapen. Maar als je ervoor zorgt dat ze niet meer zo gemakkelijk uit je tuin gestolen kúnnen worden, zodat ze niet meer dezelfde of ergere nare dingen meemaken, krijgen ze die zorgeloosheid en dat vertrouwen wel weer terug. En is dat uiteindelijk niet het doel? Zorgeloze en gelukkige katten?
Rieneke1
14 jaar geleden
van mij een plusje suzy.
ik heb het opgegeven jelle te overtuigen.
hopelijk loopt het goed af met de kittens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt, rieneke. Maar ik probeer het toch maar. Al was het maar opdat kersverse katteneigenaren die misschien op deze site zoeken naar tips ook zien dat er alternatieven zijn voor het buitensluiten van kitten wanneer je naar je werk gaat. En dat het helemaal geen vanzelfsprekend universeel idee is dat je katten buiten *moet* laten lopen omdat ze anders ongelukkig zouden worden. Natuurlijk zouden we allemaal wel willen dat je je katten veilig zonder toezicht buiten kan laten lopen (al zou ik ze dan nog niet buiten *sluiten*!), maar zo zit de wereld nu eenmaal niet in elkaar.
Rieneke1
14 jaar geleden
en wat is veilig?
jaren terug dacht ik m'n katten veilig buiten te laten lopen, er was absoluut geen gevaar overreden te worden.
dat gebeurde ook niet, maar twee van m'n katers deden wel aids op:(( ik werk nu 14 jaar bij de dierenambu, en ben wel wijzer dan m'n katten aan alle gevaren bloot te stellen.
ze hebben een mooie ren, waar ze volop van het buitenleven genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind zo'n ren geen oplossing. Je kat heeft toch minder bewegingsvrijheid. Daarnaast gaat mijn kat naar buiten om z'n behoefte te doen, dan is zo'n ren geen oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo? Kan je kat niet meer poepen zodra er wat gaas om hem heen staat?
Rieneke1
14 jaar geleden
ik vind een ren juist een prima oplossing.
m'n katten kunnen niet overreden worden, gepikt of vergiftigd worden, fatale ziektes opdoen, mishandeld worden, verdwalen enz.
ik heb er veel planten in staan, dus ze kunnen in de schaduw liggen, of lekker achteraf tussen de potten.
ze jagen achter vliegen en blaadjes, en vermaken zich uitstekend.
er zit een kattenluikje in de deur, dus ze kunnen altijd kiezen of ze binnen of buiten willen zijn.
Als je nou toch die ren maakt, wat ik van harte hoop, zet dan gelijk een goed slot erop, aangezien je overdag niet thuis ben. Zo stop je de kinderen om bij jouw katten te kunnen.

Toegevoegd na 3 uur:
trouwens, zijn de kinderen niet de katten gaan beschouwen als zijnde van hun, omdat ze de hele dag alleen buiten zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordatje de katjes buiten laat lopen,wat op zich niet erg is, zullen kinderen die van dieren houden en ze zelf niet mogen bezitten, altijd de neiging krijgen om ze aan te halen en te knuffelen. Het volgende is: meenemen en er van genieten, dan hebben ze voor zolang de boze buurman en de ouders er geen stokje voor steken een "eigen" katje.
Ik kan er zo goed inkomen. Jij laat ze los en zij moeten er vervolgens op een afstand naar kijken? Door ze los te laten zijn ze een beetje eigendom van de hele buurt.
Zolang ze als dier met eerbied en liefde worden behandeld, zou ik maar niet zo hoog van de toren blazen. Je mag blij zijn dat ze door de tuin van de buren mogen lopen, in hun grasveld mogen rollen, hun huismussen mogen bejagen en hun drolletjes tussen hun tulpen mogen deponeren. Zij hebben evenveel recht jou te beschuldigen van het loslaten van katjes die hen last veroorzaken.
De politie erbij halen is wel het laatste. Ga met de kinderen op een boomstam zitten en geef hen onderricht in kattengedrag door er samen naar te kijken en van te genieten, dan ben je goed bezig en heb je er nog een paar vriendjes bij ook!
Ivana