Hoe voed ik mijn kat op?

Mijn kat komt uit een nestje waar de moeder na drie weken is overleden. Dat schijnt een kritiek punt te zijn, waarop de kittens haar kunnen 'leegdrinken'. Hij is dus opgevoed met de fles (niet door mij, maar door de baasjes van de moederpoes). De kat heeft een vreemd karakter, en ik vermoed dat dat daar mee te maken heeft.

Hij is namelijk extreem afhankelijk van ons. Als ik op de bank ga zitten wordt ik actief geknuffeld door de kat. Superlief natuurlijk, maar aan de andere kant lijkt onze kat ook weinig respect voor ons te hebben. Hij zit voortdurend op tafel en op het aanrecht. In het begin werkte het nog om de plantenspuit te hanteren, maar tegenwoordig zit hij in de gootsteen en drinkt hij uit de kraan, dus water doet em nog weinig.

Ik trek em altijd hardhandig van het aanrecht af en geef em soms een tik. Daarnaast zetten we 'em vaak op de gang, omdat hij niet zonder onze aandacht kan en daar dus wel van baalt. Zodra we hem weer binnenlaten, rent hij echter weer direct naar het aanrecht en springt erop. Verder is hij nog erg bijterig en springt hij soms echt naar je gezicht. Ook probeert hij het eten van je bord af te eten.

Ik vermoed dat dit komt door gebrek aan moederlijke correctie in zijn eerste weken, of misschien beschouwt hij ons als soortgenoten en probeert hij met ons om de macht te vechten. Hij is nergens bang voor en is dus ook niet af te schrikken met harde geluiden. Wat is een goede methode om te laten zien dat wij de baas zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaar,ik heb zelf een moederloze kat grootgebracht met de fles en die deed ook alles waar hij zin in had,als we hem wilden corrigeren was hij daar duidelijk niet van gediend.
Alleen was onze kat absoluut niet afhankelijk.
Zou best kunnen dat het te maken heeft met het missen van de moederpoes. +1

Het beste antwoord

allereerst: hardhandig trekken, tikken geven, aan het nekvel optillen, helemaal fout!
je kweekt zo een bange neurotische kat.
wil je perse dat hij niet op het aanrecht komt, doe dan als volgt.
neem een plaatje triplex oid, en beplak dat aan een zijde met plakplastic, met de plakkende kant naar boven.
leg dat op het aanrecht als dat niet in gebruik is.
katten haten plakpootjes, dus hij zal het snel niet meer doen.
voordeel is dat dit ook werkt als jullie niet thuis zijn.

tussen 7 en 12 weken leren katten van moeder en nestgenootjes wat grenzen zijn.
ze leren dat ze de ander pijn kunnen doen en dat het dan uit is met de pret.
kittens die deze fase missen kunnen idd bijterig en aanvallend zijn.
allemaal speels bedoeld, maar evenzogoed niet prettig.
speel nooit met je handen, leer het katje dat handen zijn om te aaien, niet om mee te spelen.
schaf een hengeltje aan, en speel daarmee.
hangt het kitten onverhoopt toch in je handen, negeer 'm dan straal en zet 'm op de grond.
blijft hij aan de gang, dan is een korte time out op de gang een goed idee.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Je zou het bij het nekvel pakken dus ook niet moeten zien als een straf of correctie. Het is gewoon een verhuistechniek van een kattenmoeder. Het katje zal het zelf alleen als pijnlijk ervaren als zijn gewicht het niet meer toelaat en mogelijk zal hij een hekel aan de dader krijgen en handschuw worden. Dan ben je nog verder van huis.
Het is bekend dat katjes die te vroeg bij het moederdier zijn weggehaald ook later nog afwijkend gedrag kunnen gaan vertonen, zoals plassen buiten de bak of, nog leuker, op je bed.
Niet voor niets blijven raskatjes verplicht tot 14 weken bij het moederdier. Pas na die tijd zie je ook dat de kleintjes door de poes worden weggeschoven en op eigen poten moeten gaan staan. Dat is de natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tnx, ik ga m'n best doen! Dat van die plakpootjes ga ik zeker proberen.

Andere antwoorden (2)

Wij kregen onze kittens op 5-6 weken oud, bij een boer vandaan. Die katten waren ook niets gewend qua regels (Ze mochten overal altijd alles, inclusief bijten ed)

Bij onze kittens werkt het optillen in het nekvel erg goed. Ik heb dit gecombineerd met een duidelijk & strik 'NEE' roepen als je er heen loopt, en in de vingers knippen. Na 3, 4 keer was het vingers knippen voldoende om de katten er vanaf te houden. Inmiddels hoeven we de katten niet meer te corrigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeioeioei.
Ga er maar vanuit dat je dit gedrag er niet meer uitkrijgt.
Hoe oud is je kat nu?
Als kittens bepaalde zaken niet hebben geleerd in de gevoelige periode, is het bijna niet meer mogelijk om het gedrag nog echt te veranderen.
Je kan hooguit e.e.a. wat proberen bij te stellen.

Helaas hebben katten maling aan consequent gedrag van de baas (honden zijn daar bv wel gevoelig voor).
Slaag en een tik helpen niet. Daar maak je de kat alleen maar neurotisch of juist nog agressiever mee.
Het enige dat je kunt proberen is om hem te corrigeren zoals z'n moeder dat gedaan zou hebben: Bij het nekvel pakken en verwijderen van de plek waar hij op dat moment ongein uithaalt. Combineer dat met een boze stem. Wie weet haalt dat nog wat uit.

Maar echt, een gezellige, aanhankelijke, vriendelijke huisgenoot kun je vergeten.
Je kunt nu nog kiezen om deze kat een goed tehuis te geven op bv een boerderij, waar hij z'n gang kan gaan en niet wordt gehouden als gezeldschapsdier.