Hoe slecht zijn pinda's voor honden?

Mijn man zegt dat het niet erg is, maar vanmorgen heeft ze de pinda's van gisteren (nog helemaal heel) uitgespuugd.

Toegevoegd na 46 seconden:
Mijn hond heeft die dus uitgespuugd. Dat daar geen misverstand over zal bestaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.6K

Het beste antwoord

Héél slecht. Wees blij dat je hond ze uitgespuugd heeft want pinda's zijn giftig voor honden!

Ook walnoten zijn giftig voor honden en moeten vermeden worden. Vele noten zijn niet goed voor honden, het hoog fosfor gehalte in noten zou ook nier- en blaasstenen kunnen veroorzaken. Dus maar beter geen noten meer geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grijze: dat maakt niet uit, er zitten stoffen in die giftig zijn voor honden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de site bekeken en ben er blij mee. Het geeft me op vele vragen antwoord. Dankjewel Siska.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met dit antwoord was ik heel blij.

Andere antwoorden (3)

Een paar zijn niet per definitie slecht. Het zout wat erop zit is wél slecht voor uw hond. Ze zijn slecht verteerbaar voor bepaalde dieren.
Ik denk dat hij alles 'teruggeven' heeft vanwege het zout. Dat ze in zijn geheel uitgespuugd zijn komt door de slechte verteerbaarheid ervan voor een hond.

NB Als mens.....als je mais hebt gegeten zie je dit ook altijd terug. Maar in dit geval kan het geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk in een pinda verwerkendefabriek en op pinda's zitten max 1,5 % zout. De pinda word meestal gebakken ik zonnebloemolie en verders zijn er geen echte toevoegingen. De pinda is een puur natuurproduct. Ik denk dat je hond het gewoon niet lekker vind of dat hij geen ander voer gewend is dan hondenbrokken. Ook wil ik even vermelden dat restproducten van pinda's verwerkt word in dierenvoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pinda's kunnen, maar hoeven niet, giftig zijn voor de hond en andere dieren.
Ten eerste komt er ook bij dieren dezelfde allergie voor die bij mensen een reactie op pinda veroorzaakt. Het gaat om bepaalde eiwitten in de pinda die de reactie veroorzaakt. Allergische reactie kunnen heel heftig zijn en potentieel dodelijk zijn.
Verder kan er op alle soorten noten een bepaalde schimmel zitten die giftig is, deze wordt echter het meest gevonden op walnoten.
Maar ook afgezien van de giftige of allergie-veroorzakende stoffen die pinda's bevatten, is ook het hoge vetpercentage (tot wel 50%!) een hele goede reden om geen pinda's te geven aan je hond. Naast dat het dikmakende caloriebommetjes zijn, veroorzaken ze meestal problemen aan het maagdarmkanaal zoals braken en diarree.
En als het gezouten pinda's waren dan heb je nog het risico van zoutvergiftiging als hij er veel heeft binnengekregen. Met uitdroging, hartritmestoornissen en neurologische schade tot gevolg. Langdurige zoutinname (ook al lijkt het niet veel) leidt meestal tot schade aan de nieren.