Help mijn kat heeft rare aanvallen?

Sinds een half jaar heeft mijn kat rare plotselinge heftige aanvallen. Hij begon als een gek rondjes te rennen en pakte zijn staart dan...gevolg was dat hij zijn staart tot aan het bot open beet. Bij dierenarts geweest en op alles gecheckt: vlooien, teken, voeding, suiker, etc. Etc. Niks gevonden. Kerngezond maar wel overgewicht..9kg. Staart moest er deels vanaf. Vervolgens begon hij weer aan de geamputeerde staart te bijten en weer tot aan bot open(ondanks een kap die hij op had lukt het zijn staart te pakken). Weer naar dierenarts en de hele staart moest er af. Heel zielig maar hij is daar wel aan gewend. Dierenarts had het nog nooit mee gemaakt. Nu heeft hij helemaal geen staart meer maar toch heeft hij meerdere keren aanvallen waarbij hij heel wild en supersnel achter zijn staart wil gaan. Die heeft hij niet meer maar het is zo zielig om te zien. Het lijkt wel of hij denkt dat hij hele erge pijn of jeuk in zijn staart heeft. Elke aanval duurt maar max. 10 seconden maar het lijkt wel steeds frequenter te worden. Iemand enig idee? Kat is overigens een Britse korthaar, 10 jaar, verder een hele lieve rustige grote non-actieve kat.
Graag jullie reacties!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (5)

Ik heb voor je zitten zoeken op diverse sites maar krijg niet echt een duidelijk antwoord. Misschien toch nog even aankaarten bij deskundige/dierenarts.
Zijn huid is wel helemaal in orde? Want korstjes kunnen heel erg jeuken...
Als dat het ook niet is....misschien een dierenpsycholoog. Ik ben daar niet zo van, maar als lichamelijk alles goed zit, is het misschien geestelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt als iets neurotisch. Een tik in de hersenen.
Je zou een homeopathisch kalmeringsmiddel kunnen geven zoals Bach bloesem.
Als je googled kan je veel informatie vinden.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht een tumor in de hersenen of een psychische aandoening. Misschien kan de arts daarop testen of anders kalmerende medicijnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat het blijft doorgaan terwijl de staart geamputeerd is, suggereert gerefereerde "pijn" of "jeuk".
Als de kat nooit een ongeval had, zou het wel eens kunnen zijn dat hij een vorm van sensibele epilepsie heeft.

Tijdens een aanval krijgt de kat prikkels thv de hersens die hem doen "voelen" dat bv. zijn staart heel erg pijn doet of jeukt. Dat de staart er niet meer is, maakt hier niet uit, want de hersenen geven wel dat signaal.

De kat zou onder anti-epileptische medicatie kunnen gezet worden. Dat zou de kat een stuk beter doen voelen en de aanvallen doen verdwijnen. Misschien het proberen waard als de aanvallen geregeld terugkomen.
Wellicht moet ook even gezien worden of de kat geen probleem heeft thv de hersenen (een cyste, een tumor, een abces, een parasiet,...) die deze zeer specifieke epileptische aanval uitlokt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heet staartjagen, en valt onder de ocd's (dwangneurose).
onbegrijpelijk dat de dierenarts kiest voor amputatie in plaats van jullie door te verwijzen naar een gedragstherapeut.
neem ajb een gediplomeerde gedragstherapeut, bijvoorbeeld van tinley, in de arm.
die kan het probleem bij de wortel aanpakken, eventueel met ondersteuning van medicatie (clomicalm).
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, dáár ben je!
oef, wat heftig zeg! hoop dat ze je advies opvolgen. de dierenarts had het nog niet meegemaakt, dus waarschijnlijk is de vraagsteller daarom niet doorverwezen? +1
Rieneke1
12 jaar geleden
@euca, juist omdat de da er geen verstand van had, had hij meteen moeten doorverwijzen.
hoe sneller je er bij bent, hoe sneller een ocd (obsessive compulsive disorder) te verhelpen is.
wat was z'n volgende stap geweest?
alle tanden trekken?
Rieneke1
12 jaar geleden
dank trouwens, maar een van jullie beiden is vergeten te plussen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hill76, ik begrijp dat de amputaties gebeurden naar aanleiding van de zware wonden die ontstonden aan de staart. Je dierenarts heeft bijgevolg de symptomen behandeld, maar niet de oorzaak weggenomen. Waarschijnlijk heeft ie naar eigen goeddunken gehandeld. Rieneke, blijft dat gedrag aanhouden als de volledige staart geamputeerd is?
Rieneke1
12 jaar geleden
@hill76, ik ben geen dierenarts hoor.
wel gediplomeerd dierenambulancerijdster, en gecertificeerd gedragstherapeut voor katten.
na de medische check-up, en de eerste gedeeltelijke amputatie had hij jullie meteen door moeten sturen naar een gedragstherapeut.
dan was de volledige amputatie waarschijnlijk te voorkomen geweest.
verder is het zo, dat hoe sneller je erbij bent, hoe makkelijker het aan te pakken is.
neem ajb idd contact op met tinley.
www.tinley.nl
laat je ook niet verleiden de kat op de clomicalm te zetten zonder gedragstherapie erbij.
graag zou ik op de hoogte gehouden worden van de vorderingen.
aanklagen? ik zou mijn energie liever in de kat steken, en een andere da zoeken. @vierkantswortel, dat gedrag blijft aanhouden, ook zonder staart.
de staart is nl niet de oorzaak van het staartjagen.
bij een dwangneurose is er een onderliggend psychisch probleem, en dat dient aangepakt.
doe je dat niet, dan zal de kat afwijkend gedrag blijven vertonen, linksom of rechtsom.
vandaar dat clomicalm vaak goed helpt als ondersteuning van de gedragstherapie.
het is een antidepressivum voor katten, wat het leervermogen niet aantast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben de schuldige, maar +je staat erbij (shame on mieieieie!!!) helaas kan ik er niet nog een geven voor je waardevolle info in de reacties.
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt euca! :)
Rieneke1
12 jaar geleden
telizen is meer voor matige angsten, bij dit probleem is zwaarder geschut nodig.
en rc ben ik niet zon fan van,
maar bedankt voor de plus! maak jij het vaak of regelmatig mee dat de oorzaak neurologisch is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rieneke: thanks for the info! :-)