Hoe groot moet de kooi zijn voor een volwassen grijze roodstaart papegaai?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Velen verkijken zich op het nemen van een huisdier,
qua aanschaf verblijf, voeding, medische zorg en kennis van het dier.
De vorige vraag over of een parkiet oid rommel maakt en nu hoe groot een kooi moet zijn.
Ik zou het eerste beginnen me grondig te verdiepen in die materie alvorens ik er aan begon.
Na een weloverwogen aanschaf dient men een ijzeren discipline te hebben om de verzorging een jaar of 60 vol te houden.
Een impulsaankoop is beslist af te raden.
Met goede zorg en veel geduld krijgt men veel liefde terug.
Indien men elke dag geen tijd of geduld aan een Grijze Roodstaart kan besteden dan kan men er beter niet aan beginnen.
En als men desondanks toch tot aanschaf over gaat, neem dan de grootst mogelijke papegaaienkooi en laat hem elke dag boven op zijn/haar kooi zitten.
Geef altijd vers voer want oud voer daar kunnen schimmels in zitten die in de longen terecht komen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben me er ook in aan het verdiepen, ;)
En mijn vorige vraag was of een grijze roodstaart net zoals een valkparkiet stof maakt met zijn donsveren. Ik heb zelf namelijk al jaren valkparkieten en succesvolle kweek daarmee, en wil eens beginnen met een grijze roodstaart.
Heb al inderdaad veel over de voeding en hun gedrag gelezen, maar de minimum maat verblijf nog niet, uiteraard pak ik altijd een stuk groter dan het minimum. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral eraan denken dat dat dier tot 100 jaar kan worden en dus 100 jaar in huis woont... in die kooi. Stel je even in de plaats van het dier en vraag je af hoe groot je de kooi maximaal kan maken.

Het beste antwoord

Wat erg handig is, is een kooi kopen waarbij een zitstok aan de bovenkant kan worden bevestigd.
Zo kan hij lekker de hele dag op zijn stok zitten terwijl de ontlasting in de kooi valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb ooit een grijze roodstasrt gehad. Ze had een kooi van ca 1,5 m lang bij 1m breed. Niettemin kan dit kleiner, als het alleen als nachtkooi wordt gebruikt en hij overdag buiten de kooi kan/ mag verblijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks, mag ik trouwens vragen hoe het komt dat je er nu geen meer hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor. Ik was in blijde verwachting van mijn oudste dochter. Na de thuisbevalling is mijn papegaai 4 dagen doodstil geweest. Daarna begon hij met krijsen en bleef krijsen. Weken volgehouden, niet te stoppen, toen konden wij het (helaas) niet meer volhouden. Een kennis heeft hem van ons over genomen en daar is hij nog steeds erg gelukkig.
De kooi van mijn papegaai (dwergara) is 90 cm hoog, 50 cm diep en 80 cm breed. Exclusief de poten gemeten.
Er is geen vaste maat kooi voor een papegaai te geven, maar ik zou gaan voor zo groot mogelijk, zodat hij zoveel mogelijk ruimte heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ http://nl.wikipedia.org/wiki/Grijze_roodstaart
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!