Wat doen bij blaasontsteking bij de hond ?

Onze hond heeft een blaasontsteking. De dierenarts zegt van niet . Dat er niets aan de hand is . Maar hij plast heel vaak kleine beetjes. Nu is mijn vraag wat kan ik hem hier het beste voor geven ? Heeft iemand hier ervaring mee ? Wat goed geholpen heeft ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (4)

Ik heb weleens gehoord dat je hem heel voorzichtig moet masseren want het kan zijn dat er blaasgruis zit.
Door het wrijven kan het zijn dat het gruis meekomt als je hond weer plassen moet.
Is in ieder geval het proberen waard lijkt mij.
12 jaar geleden
j5m
12 jaar geleden
Gewoon tussendoor in de buurt van de urineleider als je merkt dat de hond minder moet plassen nadien kan het probleem opgelost zijn.
als de dierenarts de urine heeft onderzocht en niets heeft gevonden kan je er vanuit gaan dat deze het beter weet dan dat jij dit doet (sorry, wil niet lullig klinken, maar de dierenarts heeft hier voor geleerd)

je geeft aan de hond (HIJ) plast vaak kleine beetjes.
dit is normaal voor een reu. hiermee zetten ze vlaggen uit, geursporen, bakenen hun territorium af, laten andere honden weten dat ze er geweest zijn. hoe kleiner de plasjes, hoe vaker je dat kan doen (ook urine is een keer op natuurlijk)

door overal een klein beetje te plassen zegt ie dus eigenlijk : ik was hier, dit is mijn gebied, en ja dat moet je bijhouden, want andere honden denken hier natuurlijk heel anders over en plassen hier overheen. zo kan je hondje weer opnieuw beginnen en lijkt het misschien op een blaasontsteking, maar dit is het echt niet.

dus wat je moet doen? de hond lekker zijn mannending laten doen want dit is heel natuurlijk gedrag, en de dierenarts geloven op zijn/haar woord natuurlijk, deze weet echt waar hij/zij over praat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas vertel je er niet bij of het een reu of een teef is
voor een reu is het id heel normaal dat hij buiten zijn sporen uitzet.
Binnen doen ze dat niet dus als dat het geval is is er wel degelijk wat aan de hand.

De dierenarts heeft alles denk ook goed onderzocht.
Maar ja dat lost jou ongerustheid niet op.
Loop even met je hond naar een andere dierenarts en leg je proleem voor.
Misschien kan deze jou gerust stellen 2 weten meer dan 1

Wat je nog zou kunnen proberen is de hond
cranberry thee geven dat is goed bij een blaas ontsteking

Ik hoop dat iemand je vlug gerust zal stellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een blaasontsteking is heel duidelijk te diagnosticeren via een simpel urineonderzoekje. Is dit gedaan en kwam hier uit dat er geen ontsteking is, dan is het GEEN blaasontsteking en heeft je dierenarts gewoon gelijk. Dit is niet iets waarin een dierenarts zich kan vergissen.
Vaak, kleine beetje plassen kan meerdere oorzaken hebben. Er is al genoemd dat vaak kleine plasjes doen bij reutjes heel normaal is, ze zetten hun geurvlaggen uit. Is het echter steeds vaker geworden en steeds kleinere plasjes dan kan er wel nog wat anders aan de hand zijn. Het kan hormonaal zijn (wat het plasgedrag van reutjes überhaupt is) of een vergrote prostaat. Dan kan castratie middels operatie of een chemische castratie middels de suprelorin chip wellicht uitkomst bieden, maar het nooit een garantie dat het helpt. Bij prostraatproblemen zijn er ook nog medicijnen die kunnen helpen, maar die zal je ook alleen van je dierenarts kunnen krijgen. Verder kan de hond nierproblemen hebben, hiervoor is verder (bloed)onderzoek nodig om vast te stellen. Ook kan het een gedragsprobleem zijn, hierbij kan een gedragstherapeut uitkomst bieden.
Zelf een blaasontsteking behandelen gaat (bijna) niet. Cranberry-extract kan helpen de urine te verzuren en een beginnende ontsteking de kop in te drukken, maar helpt niet tegen een echte ontsteking. Maar als het een echte blaasontsteking was, dan had je dierenarts dit aan de urine kunnen zien en hiervoor medicatie voorgeschreven.