Kunnen duiven of andere vogels zich hechten aan mensen?

Ik heb voor een aantal weken voor een witte duif gezorgd en heb deze gister naar een goed nieuw thuis gebracht. Ik zelf was zeer aan het beestje gehecht geraakt en de duif zelf leek hier ook erg op zijn gemak.
Graag zou ik willen weten of duiven dus ook aan mensen hechten en dus ook gevoelens van herkenning en genot hieraan beleven.
En ook of een duif zijn vorige verzorger na maanden of langer nog kan herkennen?
Wat ik ook graag zou willen weten is of de vogel erg veel moeite heeft om aan zijn nieuwe thuis te wennen of is dit helemaal niet zo?
Hij zit nu in het begin even alleen daar tot hij medicatie e.d heeft gehad en hier had hij meer vrijheid al was het in huis waar hij rond mocht vliegen naast zijn voliere.
Kortom hoe zit de belevings/gevoelswereld van een duif in elkaar?
Ik zit hier best mee gezien ik als mens het dier meer mis dan ik ooit had kunnen denken en me zorgen maak of hij daar nog ergens zielig op mij zit te wachten?

Toegevoegd na 6 dagen:
Vind alle antwoorden heel goed maar zal er een kiezen:-/ Nog bedankt allemaal!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

het hangt er van af of vogels zich aan mensen kunnen hechten.
voor vogels die een band voor het leven aangaan met hun partner, en voor vogels die in groepen leven is dit zeker mogelijk.
denk aan de hierboven genoemde papegaaien, of aan tamme kauwtjes of kraaien.

ook als de mens het eerste is wat de vogel ziet zodra hij uit het ei is gekropen, zal hij zich hechten.
dit verschijnsel heet imprinting; de vogel ziet de mens als moeder.

ook duiven vormen paartjes.
ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar het lijkt me goed mogelijk dat een duif zich aan je hecht.
ik denk echter niet dat de duif je nu zal missen, dat is weer een stap te ver.
ook denk ik niet dat het lang zal duren voor hij gewend is.
stel je overigens niet teveel voor van de gevoelswereld van een duif; het zijn toch vrij domme vogels, in vergelijking met sommige andere vogels :)
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi Rieneke dankje voor je antwoord.
Gelukkig mist hij me niet en zal hij snel wennen.
Moet er niet aan denken dat hij zich afvraagt van waar is dat vrouwtje nou!
Rieneke1
12 jaar geleden
nee hoor joh, daar hoef je niet bang voor te zijn.
deze vogels leven echt grotendeels in het hier en nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 het stikt hier van de vogels, maar het zijn toch wel de dikke (ietwat logge en lompe) houtduiven die toch jaarlijks minimaal 1 keer op mijn raam klappen hoor. (OMG, die afdruk ook, het OEF-een-raam-gehalte staat letterlijk en vooral figuurlijk VET afgedrukt tot in het kleinste detail) maarrrr.....écht helemaal dom zijn ze niet, ze flodderen nu gewoon over mijn raam heen zodat ze OP TIJD zien dat het raam geen doorgang is. :OP

Andere antwoorden (3)

Op het gebied van duiven ben ik niet deskundig, wel op het gebied van papegaaien en papegaaiachtigen.
Deze vogels hechten zich weldegelijk aan mensen, als ze alleen worden gehouden.
Deze soort vogels vormen een paar voor het leven.
Wordt de vogel alleen gehouden, dan vormt hij een paar (in zijn ogen) met een mens en die band is ook levenslang.
Er zijn situaties bekend van hereniging van een papegaai met een vorige eigenaar na jaaaaaren, waarbij de vogel flauw viel door emotie. Ook als die vogel een prima nieuw huis heeft en zich heeft gehecht aan een ander mens.

Hoe de belevings-/gevoelswereld van een duif, of welk ander dier, in elkaar steekt is nog bij lange na niet voldoende onderzocht. Vraag is ook, of dat mogelijk is.

Je hebt gedaan wat je kon (heb je andere vraag destijds ook gevolgd) en je hebt fantastisch werk verricht.
Fijn te lezen, dat het de duif goed gaat en een goed nieuw thuis heeft!
Ik kan me heel goed voorstellen, dat het moeilijk is voor je!!! Probeer het los te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lorre!!
oops... + 1 bedoel ik eigenlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je en ook de andere plussers, mede namens mijn kip....Uh...papegaai ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei oei oei. kip....? OMG, dit vraagt om een oproepje aan de GVers hier, wat zeg ik? NOODKREET!!!! beste mensen: als men een kippenkopje vind zonder de kip eraan vast, wil men deze dan weer bij Wendy bezorgen? ze heeft het nodig!!!! :OP (sorry!!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....als in kleppen als een kip zonder kop???? hahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Wendy. En wat een verhaal over die flauw gevallen papegaai! Bijzonder zeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog gezocht op internet naar dat filmpje...ik heb het niet gevonden. Het was jaaaaaaren geleden op tv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wéndyhhhh toch...
kleppen als kip zonder kop?? nou jaaaaa zeg.. hoe kom je daar nu weer bij??? #blik van pure onschuld en tover een heel lief lachje op mijn.... snavel# :)))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaaaaaaja TÓÓÓKTÓKTÓKTÓK
Mijn grootvader had een tamme kauw.

Kauwen zijn intelligente vogels die vroeger als huisdier werden gehouden. Vooral als ze als jong al met de mens in contact komen, kunnen ze erg tam worden. Het is tegenwoordig echter wettelijk niet meer toegestaan om kauwen te houden.

Als ze ouder worden gaan ze vaak een soort paarbinding aan met hun verzorger en zien de rest van het gezin niet meer staan. Ze kunnen zelfs jaloers en agressief reageren op andere mensen. info wiki
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een duif zal zich niet aan 1 persoon hechten (de hele duivensport zal op zijn kont liggen hiermee, duiven met heimwee... dat werkt niet)

een duif weet welke persoon er voor hem zorgt, maar een ander persoon kan dit overnemen. het zal wennen zijn (het is immers een verandering) maar een duif past zich snel aan, en zal met de nieuwe verzorger net zo'n 'band' hebben als dat ie met jou had.

bij niet elke vogel is dit zo, zie het verhaal van Wendy hier.

de duif zal zich dus goed redden als hij zijn natje en droogje krijgt, en niet treurig terugdenken aan 'vroeger'.

het klink wat ondankbaar misschien, maar je hebt zeker een goede daad gedaan hiermee! dankzij jou kan de duif zich zo prima redden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HI Eucalypje. dankje voor je antwoord.
Dit antwoord is ook een hele opluchting!
Moet er niet aan denken dat de duif heimwee naar me heeft.
Dan maar ondankbaar ;-)
Voel me al stukken beter dankzij dit en de andere antwoorden.
Rieneke1
12 jaar geleden
euca, niets mis verder met je antwoord, maar de duivensport is juist gebaseerd op heimwee.
alleen geldt dit niet de persoon, maar de plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat dan heimwee? Heimwee doet ongelooflijk veel pijn vanbinnen, zou dat bij dieren dan ook zo zijn?
Dat vraag ik me altijd af. Zou een leuke vraag zijn voor GV, maar niet te beantwoorden denk ik. Een vorige papegaai van mij is 2x weggevlogen en de eerste keer is hij 3 hele dagen weggeweest. Hij was nog nooit eerder weggeweest, zelfs nog nooit buiten.
De 4e dag zat-ie op een zaterdagochtend om 6 uur 's-ochtends in een boom in de achtertuin de hele buurt bij mekaar te krijsen en wist niet hoe snel hij bij me moest komen toen-ie me zag. Totaaaaaaaal buiten zinnen... van blijdschap???? Had hij heimwee????
Rieneke1
12 jaar geleden
wendy, ze laten de doffer even bij de duivin voor hij op vlucht moet.
ook zijn ze enorm honkvast.
denk niet dat ze het pijnlijk vinden, maar wel dat ze een enorme drang ervaren weer naar hun hok te vliegen. papegaaien zijn enorm intelligent en gefixeerd op hun verzorger.
ik denk dat hij idd erg blij en opgelucht was.
is het de 2e keer ook weer goedgekomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah.... dat verklaart veel inderdaad, die duivin, dat wist ik niet, die "techniek";-)) Vliegen dan trouwens alleen doffers dat jij weet? De 2e keer was-ie binnen een dag weer terug gelukkig!!!
Ongelooflijk hè.... ik was zooooooooooooooo blij toen!!!
Rieneke1
12 jaar geleden
die techniek heet dacht ik weduwnaarschap.
mogelijk vliegen er ook duivinnen mee, geen idee eigenlijk.
ik zal eens op zoek gaan. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)