Waarom drinken mijn katten haast nooit uit hun eigen waterbak?

Ze krijgen elke dag schoon water en toch gaan ze bijna altijd buiten op zoek naar drinken. Of dat nu water uit een vieze bloempot is, een regenplas en zelfs uit een dweilemmer met water die ik even buiten had gezet. En zojuist zag ik de kleinste zelfs de dauw van het gras likken terwijl ze schoon water binnen hebben staan. Waarom doen ze dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (7)

blijkbaar heeft "oud" water, of water wat helemaal niet uit een kraan komt, toch een lekkerder geurtje/ smaakje.
vergeet niet dat katten veel en veel beter ruiken dan wij.
hier drinken ze het liefst uit de gieter op het balkon.
Rieneke1
14 jaar geleden
omdat ze dieren zijn. Iedereen heeft zijn eigen smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn kat deed ik er altijd een kuipje koffiemelk in. Ik moest alleen wel oppassen dat de hond er niet bij kon. Want mijn hond vond dat ook wel heel erg lekker...

Wellicht moet je dit eens proberen. Want een kat is naar mijn idee/mening wel een melk drinker...

Toegevoegd na 24 minuten:
Wat ook nog zou kunnen is dat je kat een succesvol visser is en dat maar gelijk combineerd met het drinken van het water uit de vijver...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien verkiezen ze het water buiten boven het kraanwater omdat er voor hen aan dat laatste een onaangename geur/smaak zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben ons dit ook gevraagd. Wij hebben 3 bakjes water staan en toch zitten ze altijd op de kop in de gieter.

Het is niet puur de geur: Het water in de gieter wordt ook liever gedroken als we de gieter net gevuld hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kat doet dat ook. Ik heb én binnen én op het inpandige balkon schoon water voor hem staan. 'n Week of 2 geleden regende het ineens keihard. Toen het ophield ging ik op mijn terras wat nog helemaal onder water stond. Hij volgde mij en begon daar meteen te slurpen. Z'n bakjes raakt hij nauwelijks aan.

Waarom ze het doen weet ik niet. Water heeft immers geen geur. Misschien is het leuker als het niet keurig geserveerd wordt. Net als voor ons een geïmproviseerde picknick leuker kan zijn dan een diner in een keurignet restaurant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kat springt altijd op het aanrecht, of op de rand van het bad en gaat daar staan likken. Op het aanrecht ook als de kraan een beetje aanstaat of druppelt.
Volgens mij is het gewoon een tic. Of wie weet houden ze niet van water drinken uit plastic bakjes, of het feit dat het water naast de brokjes staan???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
katten hebben idd liever hun water niet direct naast hun brokjes staan.
en plastic bakjes kan je beter niet gebruiken voor je katten.
er zijn aanwijzingen dat de wekaminen uit plastic bij kunnen dragen aan het ontstaan van krentenbaard (heftige acne op de kin van de kat).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had deze reactie nog niet gezien en ik moest de vraag sluiten maar dat wist ik niet dat ze dat liever niet naast elkaar hebben staan. Voor de rest hebben ze wel gewoon zwaardere aardewerk bakken die ik in ieder geval dan eens apart zal zetten.