is het normaal dat mijn hamster in minder dan 2 weken 5 gram afvalt??

het is een Russische dwerg hamster en hij woog de 1e keer 48 en nu 43 gram

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Heb je hem wel gewogen op een digitale secure weegschaal? Het best weeg je hem op een brievenweegschaal, die zijn heel secuur. 5 gram op 48 gram lichaamsgewicht zou betekenen dat het diertje ruim 10% van zijn lichaamsgewicht is afgevallen, wat heel veel is in 2 weken! Daarom denk ik eerder dat het niet klopt.
Weet je ook zeker of de eerste keer dat je hem woog zijn wangzakken leeg waren? Want gevulde wangzakken kan wel een paar gram schelen.
Omdat het heel moeilijk is zon piepklein beestje secuur te wegen kan je beter zijn gewicht controleren door hem regelmatig te bevoelen. Strijk langs zijn zijkantjes en over zijn buikje. Je hoort wel ribbetjes te voelen, maar hij hoort niet ingevallen te zijn. Pak een plooi huid op en laat deze los. De huidplooi hoort snel en soepel terug te zakken. Gebeurt dit niet, dan is je hamster misschien uitgedroogd.
Verder kijk eens of hij echt eet of dat hij alleen voer verzameld in zijn wangzakken. Dit kan je bijvoorbeeld doen door hem een heel lekker hapje te geven, wat hij gelijk zal willen eten. Een hamster mag bijvoorbeeld best af en toe een levende meelworm. Omdat dit een heerlijke versnapering is en bovendien levend voer, zal over het algemeen de hamster deze gelijk oppeuzelen.

Weeg je hamster de komende dagen nog eens een paar keer op een secure weegschaal. Houdt in de gaten of hij eet/drinkt/actief is en of hij mooie keuteltjes poept. Verder moet hij heldere, schone oogjes en neus hebben. Is dit allemaal goed en blijft zijn gewicht stabiel (al verwacht ik de meeste weegschalen wel iedere keer iets zullen afwijken) dan hoef je je geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

gewoon even in de gaten houden. 5 gram is niet zoveel en kan overal aan liggen. plasje gedaan? of zijn hamster zakjes leeg(slaan voedsel op in wang) of vol dat kan net het verschil zijn.
als hij verder levendig is en er gezond uitziet, is er zeer waarschijnlijk niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang hij geen andere verschijnselen heeft geeft dit helemaal niks en is dit hartstikke normaal. Als je hem elke week zou wegen zou zijn gewicht nooit het zelfde zijn. De ene keer hebben ze meer vocht of voedsel opgeslagen dan de andere keer, en dat kan makkelijk 5 gram schelen. Maak je dus maar geen zorgen. Het kan best dat hij volgende week weer zwaarder is dan de 48 gram die hij eerst woog.

Hou het wél in de gaten, dat hij niet alleen maar blijft afvallen. Controleer of hij geen wondjes heeft (ook in de huidplooien achter de oren, bij de pootjes etc) want wondjes kunnen voor hamsters een reden zijn om minder te gaan eten en te verzwakken. Ook stress kan een reden zijn voor afvallen bij de hamster. Hamsters zijn NACHTdieren, laat hem overdag met rust en probeer hem alleen 's avonds uit de kooi te halen (sowieso, ook als hij straks gewoon weer aankomt. Hamsters horen niet overdag wakker te zijn)

Als hij geen wondjes heeft en verder nog lekker actief in zijn molentje rent en zijn eten op eet, is 5 gram verschil echt geen enkele reden tot zorg.