Onze kat springt steeds na de benen wat doe ik eraan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K
Rieneke1
12 jaar geleden
je vraag is niet helemaal duidelijk.
betreft het een kitten die in je benen klimt, of een volwassen kat die je enkels aanvalt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat denk ik ook, hij nodigt je uit tot spelen. Is het een binnen of een buiten kat? Katten hebben die behoefte. Jagen, tikkertje stoeien. Als je daar elke dag tijd voor maakt (bij binnenkat vooral), bijv 2 x 10 minuten krijg je een hele goed band en is hij zijn energie weer even kwijt. Favoriet blijft achter een touwtje aan laten rennen waar wat aan vast zit: een gevonden veer, takje, speeltje. Om een bochtje heen, zodat hij het wel weet maar niet ziet. En af en toe ook laten vangen...
Bij buitenkat is het wat onduidelijker.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
dan moet je niet met de benen springen, dan doet hij dat ook niet na

Het beste antwoord

Als het springen uit speelsheid is: zorg dat de kat zich niet verveelt. Probeer uit wat ie leuke speeltjes vindt, neem zelf ook de tijd om met 'm (of haar) te spelen: een touwtje, een propje, een hengeltje of een lampje (zoals de dierenspeciaalzaken verkopen).
De speelse kat hier is dol op in een doos zitten onder een stuk papier, en dan jagen op een lange veter, kan ze heel lang volhouden ;-)

Als het meer op een agressieprobleem lijkt, een echte aanval, dan zul je moeten uitzoeken hoe dat komt. Ook dat kan door verveling komen, door pijn, door angst - schrikt het dier van jullie en doet ie het dan? Besluipt ie jullie en bespringt ie jullie dan? Kun je hem wel gewoon aanraken? Doet ie verder net als anders, of eet ie slechter, of zijn er andere dingen die anders zijn?
Deed ie dit altijd al of is het iets nieuws? Als het nieuw is, zul je ook moeten uitzoeken hoe het komt: angst? Spanning? (Is er iets veranderd in huis?) Ziekte? (Bij twijfel: naar de dierenarts, een dier kan ook uit pijn uithalen!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Spuiten met water in een plantenspuit wil vaak wel helpen. Katten vinden dit niet fijn dus wanneer ze dut telkens krijgen bij hetzelfde gedrag dan leren ze het wel af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
en daar wordt de plantenspuit weer van stal gehaald...
ik denk dat je beter kan achterhalen waarom de kat een bepaald gedrag vertoont, en hem vervolgens een alternatief bieden.
Ik neem aan dat je naar de benen springen bedoeld;dit is een vorm van spelen voor je kat,het zou zielig zijn dit te bestraffen en gaat waarschijnlijk met het ouder worden wel over.