Aangifte doen tegen een hond?

Mijn hond is laatst door een stafford gebeten. ik had mijn hond vast. de eigenaar van de stafford ook. toen ik hem tegenkwam greep hij mijn hond meteen in zijn nek. later hoorde ik van hem zelf dat hij al meerdere keren hondrn had gebeten. ook de hond van een andere buurman...die heeft zijn hondje moeten laten inslapen. heb meerdere instanties gebeld. ben nu terrecht gekomen bij een hondegeleider dus het probleem is nu opgelost. ik had toen ook de politie gebeld maar die zeiden dat ik geen aangifte kan doen tegen een hond. maar ik vind dat de eigenaar verantwoordelijk is voor de hond. op inet las ik dat de politie je aangifte aan moet nemen maar toen ik dat zei werd ik gewoon opgehangen! mijn vraag is dus kun je aangifte doen als je hond wordt gebeten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Nee, je kan tegen goederen geen aangifte doen. Vreemd antwoord vind je misschien, maar volgens het wetboek van strafrecht is een hond (dier) een goed.
Aangifte wil zeggen, je wilt een ander strafrechtelijk vervolgen. In dit geval heeft de hond zelf het initiatief genomen. En een dier kan je niet strafrechtelijk laten vervolgen.

De politie moet inderdaad aangifte opnemen. Ten alle tijden. Maar dan moet er wel sprake zijn van een strafbaar feit.

Het betreft een zogenaamde civiele procedure (burgerlijk wetboek). Je kan hem aansprakelijk stellen voor de geleden schade, die hij via zijn WA-verzekering aan jou moet vergoeden.

Dus van puur een bijtende hond kan je geen aangifte doen. Alleen als de eigenaar de hond een commando heeft gegeven of de hond heeft opgehitst, dan kan je aangifte doen tegen de eigenaar.
Anders niet en is het gewoon een verzekeringskwestie.

Toegevoegd na 13 minuten:
Met de laatste alinea bedoel ik dus, zodra er bij de eigenaar geen opzet in het spel is geweest om zijn hond in te zetten om jou of jouw hond letsel toe te brengen, dan is er geen strafbaar feit gepleegd waar tegen jij aangifte kan doen. Met andere woorden: Geen feit uit het wetboek van strafrecht -> dan kan je geen aangifte doen.

Blijft over, wat ik al aangaf, je kan hem aansprakelijk stellen via de schade, want een eigenaar blijft verantwoordelijk voor schade die zijn dier toebrengt. En dat gaat dus via de verzekering en is geen politie zaak.

De politie handelt wel mbt de wet Regeling Agressieve Dieren (RAD) in samenwerking met de gemeente om agressieve honden uit de maatschappij aan te pakken. Echter dit is een dwangmaatregel en geen strafvervolging.
En uit jouw vraag maak ik al op dat dat dus al is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je kunt aangifte doen via internet, stel de baas verantwoordelijk , niet de hond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het geprobeerd via inet. maar dat lukt niet. je moet eerst een aantal vragen beantwoorden met 3 opties. heel goed bedacht je komt er niet op de juiste manier doorheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer, ga dan naar het bureau en blijf daar tot iemand je serieus neemt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Crea, lees mijn antwoord even. In dit geval kan Brunette geen aangifte doen.
aangezien dit niet de eerste keer is dat die hond dat doet, kun je beter aangifte doen op de hond en niet op het baasje, het baasje is ook wel verantwoordelijk, maar die hond is gevaarlijk voor iedereen blijkbaar; succes en beterschap voor je hond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt mij wel ja!!! De eigenaar van de hond is verantwoordelijk voor het gedrag van zijn hond. Als je kosten hebt moeten maken voor de dierenarts moet hij die ook betalen.
Ik zou zeker nogmaals aangifte doen, natuurlijk t.a.v. de eigenaar van de hond.
Zijn hond heeft al eens een hond doodgebeten schrijf je. Wat is het volgende?
Hier moet zeker tegen opgetreden worden. Een muilkorf dragen bijvoorbeeld kan verplicht gesteld worden.