Wanneer mag mijn kitten naar buiten?

We hebben thuis een kitten van 14 weken. Toen hij bij ons kwam, was hij 13 weken. Nu is hij al een weekje bij ons, en wilt graag naar buiten. Wij wonen in een flat (1 hoog) en durven hem niet alleen op het balkon te laten. Misschien valt hij er van af, of springt hij. Wanneer mag hij dus naar buiten/balkon? Bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al eens de sites doorgesnuffeld die je bij je eerdere vragen kreeg? En/of een boek gekocht of bij de bieb geleend over katten? Daar staat heel veel informatie in, met goeie tips.

Het beste antwoord

ik zou nog even wachten, want jonge kittens hebben nog wat moeite met diepte inschatten.
los daarvan zijn kittens speels, en zou hij zo maar naar beneden kunnen zeilen als hij een vogeltje ziet.
ik zou het balkon afzetten met een net.
daar zie je bijna niets van, en kost niet veel (te bestellen bij otto).
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij tuincentra hebben ze ook netten, die je bijv. over vruchtenstruiken kunt doen : gewoon op een rol.
Daarmee heb ik mijn balkon 'kat-safe' gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (4)

Na 6 weken ongeveer, maar zelf zou ik langer wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je van plan om hem als hij groter is wel echt buiten (dus niet op het balkon) te laten komen? In dat geval zou ik zeker wachten tot het beestje een jaar oud is. Veel jonge katten verongelukken omdat ze zo speels zijn en niet opletten op mogelijke gevaren. Ze zien een leuk vogeltje om mee te 'spelen' en de voorbijrazende auto zien ze over het hoofd.
Ik ben overigens sowieso niet zo'n fan van katten die buiten lopen in een niet afgebakende omgeving, maar dat is hier even niet relevant.

Je kunt je balkon omheinen met een net, zodat de kat niet weg kan maar wel lekker buiten in het zonnetje kan liggen. Veel katteneigenaren met een balkon (en ook met een tuin) doen dit zodat de gevaren minimaal zijn en de kat toch lekker buiten is. Wat wil je nog meer als kat? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na ongeveer 6 à 8 weken. In het begin zou ik eerst de kat in mijn armen nemen en om zich heen laten kijken, gewoon stap voor stap. Bij mij mocht deze eerst alleen in de achtertuin (besloten) en daarna pas aan de voorkant eruit gelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jonge kittens vinden springen heel erg leuk en zijn heel duizelig als ze zonne diepe afgrond voor hun zien automatich gaat het kit proberen te springen en dan is ze dood op jonge leeftijd