Mijn kat vertoond raar gedrag na onweer, hoe komt dit?

Hoii allemaal, zit met een toch wel aparte vraag..
Ik heb een kat die extreem lui is, eet veel, slaapt veel.. Als je hem roept is hij zo bij je, fletst graag, is gelijk de meeste katten héél vies van water.. Maar na vorige week donderdag toen er bij ons een extreem hevige onweer is geweest is hij tijdens en na het onweer raar gedrag gaan vertonen. Op de avond van het onweer is hij achter een deur in een hoekje gaan zitten en is hij gekke geluiden gaan maken ( wat helemaal nog niet raar is ) Daarna is hij gelijk een gek wild door het huis beginnen lopen ( wat hij NOOIT doet, is hij gewoon veel te lui voor.. ) tot dat hij is beginnen krabben aan de achterdeur.. Begreep helemaal niet dat hij naar buiten wou.. Het was nog steeds hevig aan't onweren en we hebben zelfs hagel gehad. Heb hem dan maar naar buiten laten gaan en hield hem eventjes in de gaten. Ons terras stond onder 't water, wel zo'n dikke 10cm hoog. Het deed vies buiten en mijn kat legt zich gewoon neer op het terras?! Toen ik dan toch maar besloot hem niet buiten te laten ondanks hij er zelf naar vroeg liep ik naar hem toe en is hij gaan lopen van mij, dat doet die anders nooit. Heb hem die avond niet meer gezien en toen hij de dag erna binnen kwam was hij gewoon niet meer dezelfde kat. Zit nog steeds wat voor zich uit te staren, reageert niet als je hem roept, zit constant rare geluiden te maken. Ligt uren op dezelfde plek.. Wat is hier precies gebeurd en wat kan ik hier aan doen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een kat.
Wat jij zegt is niet ongewoon voor katten hoor.
Katten( en andere dieren) kunnen extreem gedrag( voor ons) vertonen bij dergelijke weersveranderingen.
Katten hebben überhaupt allemaal wel eens dat ze helemaal "gek" worden en dan wild rondrennen om daarna uren voor zich uit te staren.
Het zijn soms vreemde wezens!^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had ook een kat die altijd naar buiten wou als hij enge geluiden hoorde (onweer, vuurwerk, vrachtwagens etc.)
Als je kat echt doodsbang is wil hij soms alleen nog maar vluchten, dat is een reactie op adrenaline.
Maar je kat is dan in blinde paniek, rent zomaar zonder uit te kijken, weet niet eens waar hij heen gaat...
Mijn advies voor dat soort situaties: nooit aan toegeven, laat die deur dicht tot hij weer een beetje rustig is. Voor nu: Ik zou op Rieneke's advies afgaan, bel met de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raar, dit is gewoon bijna EXACT hetzelfde wat er met onze kat op dit moment aan de hand is. Rent in het rond, loopt de hele nacht te miauwen, slaapt op rare plekken en doet dat dus terwijl die dat anders nooit doet. Dit startte bij ons een paar dagen voor het onweer van gisteren.
Rieneke1
12 jaar geleden
hoe gaat het nu met de kat?

Antwoorden (4)

Moet zeker erg verschoten zijn van dit onweer en is in shock...lijkt mij anders eerder een vraag voor een kattenpsycholoog...
fremar
12 jaar geleden
het onweer heeft hier niets mee te maken.
jouw kat heeft dringend een dierenarts nodig, als het al niet te laat is.
bel nu je dierenarts, dan krijg je een bandje waar je terecht kan.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom denk je meteen aan iets ernstigs?
Rieneke1
12 jaar geleden
lees het verhaal, de kat gaat gewoon in het water liggen.
alle symptomen wijzen op een doodzieke kat.
ik was hier allang mee naar de dierenarts gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,misschien beter geen risico nemen.
Dat is waar.
Al doet mijn kat ook vaak dit soort rare dingen( en niet alleen de mijne,kijk maar bij reacties)en die is oke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel misschien komt het wel door het onweer. Door extreme angst kunnen katten in een shock belanden, daar lijken deze symptomen sterk op. En dat (shock) is absoluut een reden om de dierenarts te bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Altijd het zekere voor het onzekere nemen en naar de dierenarts gaan. Bovenstaand verhaal klinkt inderdaad erg verontrustend.
Zijn geest is overgenomen door de duivel haha..
Nee direct op internet opzoek of je er iets mee kan vinden en bel gelijk een dierenarts of kattenpsycholoog!
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
raar antwoord dat nergens op slaat. dikke -
Mijn kat is ook bang voor het onweer. m'n kat zoekt dan het hoogste donkere plekje op in huis en gaat zitten, zelfs tot na het onweer.

Niet alle katten herstellen even snel.
Aangezien het sinds vorige week is, vind ik dit wel aan de lange kant. Heb je wel geprobeerd in die week je kat zobveel mogelijk met rust te laten, maar wel in de buurt te zijn (vinden katten prettig).

zolang je kat goed eet, zou ik me geen zorgen maken. je kat is even een trauma aan het verwerken. Je vertelt verder dat je de kat buiten liet, \indanks dat deze vies is van het natte weer. Dit kun je dan ook beter niet doen. In de periode dat je kat bang was, is deze hierdoor nog meer van streek geraakt.

Geef je kat eten wat die het lekkerst vind en wacht nog een weekje af en anders even contact opnemen met je dierenarts. Die zal wel zeggen dat je kat geschrokken is enzo...maar het is altijd fijn om dit van meerdere personen te horen.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas gaat de opmerking "zolang een kat eet is er niks aan de hand" lang niet altijd op. Zeker bij ziektes als diabetes, schildklierproblemen en tumoren niet.