Mijn pup slikt de brokken heel door, ze kauwt deze dus niet. Het gebit is goed en de dierenarts heeft hier geen oplossing voor. Wie wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Dit doen veel honden, en daar zijn zeker oplossingen voor.
Wellicht komt jouw pup uit een groot nest, waar hij snel moest zijn om aan de beurt te komen. Dit kan een verklaring zijn voor het schrokgedrag.

Er zijn speciale antischrokbakken te koop, met obstakels zodat de hond het niet in een keer naar binnen kan werken.
Er is ook een goedkopere oplossing (wij gebruiken deze methode in het asiel), namelijk een kleinere voerbak op zijn kop in de eigen voerbak zetten. Zo komen de brokken in een kleinere ring waardoor de hond meer moeite moet doen om te eten en dus ook langzamer eet.

Het is wel noodzakelijk om er iets aan te doen, want dit schrokken kan wel gevaarlijk zijn voor de hond. Door het schrokken komt er ook veel lucht mee naar binnen en dat kan een maagtorsie(!) veroorzaken. Dus, snel iets ondernemen.

Succes en ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aha, dat is ook een manier, die kleine bak op zijn kop erin, die zal ik onthouden voor als mijn 'logeer hond'weer langs komt. Goeie tip. +1

Andere antwoorden (7)

Alleen zonder concurentie (katten andere honden) laten eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De brokken voorweken in heet water, laten afkoelen en dan geven. Overigens kauwt mijn 12 jarige hond ook niet alles: het meeste slikt hij zo weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grotere brokken geven zodat hij wel moet kauwen.

Of natuurlijk een paar keer goed zelf voordoen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dat op jou plaatje? Sorry dat het niks met je antwoord te maken heeft.
Ik weet niet of jullie pup erg snel en gretig eet, sommige honden hebben dat heel erg.

Kennissen van mij leggen een grote steen op het voer, op die manier kan de hond wel eten, maar niet schrokken want hij moet de steen telkens wat aan de kant schuiven.

Dit is wel een grote hond, bij een kleine de maat van de steen wel aanpassen. Het proberen waard misschien.
Of hij daardoor ook gaat kauwen......???

Mijn hond houd ook niet van kauwen, doe wel eens brokjes door het 'natte' voer, maar die laat hij mooi liggen, maar das ook al een wat oudere hond (9)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens een anti-schrok voerbak. Die stimuleert om langzamer eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord, de anti schrok bak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je deirdre :)
Er zijn honden die dat doen en is ook moeilijk af te leren. Wat verstandig is, is om de voerbak op een verhoging te zetten. (bij de dierenwinkel hebben ze, ze wel) Dit is beter voor de hond en hij schrokt iets minder. Omdat hij zijn tanden niet gebruikt, kan je als hij gewisseld heeft hem een vers gekookt bot geven. Dit is goed voor zijn tanden. Hij krijgt dan minder tandplak en stinkt dus minder uit zijn bek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd schrokeetbak lukt ,maar je kan ook bij de hond blijven en deels je hand als hindering bewaren en evt de eerste dagen per drie uit de hand brokjes geven....en zo je hand laten liggen....moet je wel weten dat je hond geen bijter is lukte bij mijn hond ook!